شناسه خبر:56650
1401/3/28 08:34:20

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان باتاکید بر لزوم تقویت کشاورزی قراردادی گفت: کشاورز زحمت می‌کشد اما سود آن به دلال می‌رسد به طوری که کالای 10 هزار تومان از کشاورز خریداری شده و نهایتا باید 19 هزار تا 20 هزار تومان فروخته شود به چندین برابر به فروش می‌رود و سود آن نصیب دلال می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور بدون حمایت از کشاورزی و صنایع مرتبط به آن میسر نیست اظهار کرد: تأمین امنیت غذایی که جزء مسائل مهم بین‌المللی است و گریبان‌گیر اکثر کشورهای دنیاست، در ایران هم بدون حمایت از کشاورزان عزیز امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در یک سوم مساحت ایران قابلیت انجام فعالیت کشاورزی وجود دارد افزود: البته این ظرفیت هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است، در استان همدان نیز بیشترین سهم ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی است که به بیش از 30 درصد می‌رسد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه توجه جدی به بخش کشاورزی به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار است تصریح کرد: متأسفانه به علت عدم توجه کافی، از این فرصت بزرگ به طور کامل استفاده نکردیم.

وی ادامه داد: انتظار بر این است که برنامه‌ها بر اساس آسیب‌ها تدوین و اجرا شود، به عبارت دیگر مشکل وقتی برطرف می‌شود که برنامه اجرا شود و صرف داشتن برنامه موانع از سر راه برداشته نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه راهکارها و آسیب‌ها کاملا مشخص هستند خاطرنشان کرد: انتظار این است که مدیران و مسؤولان در مقام اجرا، قدرتمند عمل کنند.

وی در ادامه به مشکلی چون عدم اجرای کشاورزی قراردادی اشاره کرد و گفت: امروز کشاورز ما باید خود تشخیص دهد که چه محصولی را بکارد و پس از انجام آن منتظر بازار آن باشد، اما نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه اتفاقی برای محصولش رخ می‌دهد؟.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه 40 درصد کشاورزی دنیا قراردادی است اظهار کرد: یعنی دولت با کشاورز قرارداد می‌نویسد و کشت را مدیریت می‌کند و از او می‌خرد، بنابراین کشاورز از امنیت کامل برخوردار بوده و لطمه نمی‌بیند، اما این اتفاق در کشور ما ضعیف است.

وی افزود: با این وضعیت آب که در کشور و استان داریم و محصولات آب‌بر را کشت می‌کنند، باید مدیریت توسط متولیان انجام شود و وارد قرارداد شوند تا مشکلات ما کمتر شود.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی در تشریح مسأله بعدی تصریح کرد: کمبود سرمایه‌گذاری و غفلت از آن در بخش کشاورزی یکی از مشکلات اصلی ماست و در استان همدان شاهد خام‌فروشی هستیم و نبود صنایع تبدیلی چشمگیر است.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که محصولات ما حضور جدی در بازارهای منطقه ندارد و سفره‌های این کشورها از محصولات ایرانی استفاده نمی‌کند ادامه داد: با توجه به ظرفیت کشور، سیاست‌های حمایتی دولت می‌تواند تولید و بهره‌وری را افزایش دهد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه مسأله بعدی سوق دادن بخش خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی است خاطرنشان کرد: سرمایه‌داران ما می‌توانند وارد شوند و نیاز به حمایت دارند که قطعا با موفقیت مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیاز به توسعه فناوری پیشرفته در بخش کشاورزی داریم گفت: البته در استان همدان در این حوزه دستاوردهایی داشتیم تا بتوانیم کشاورزی را از فضای سنتی خارج کنیم چراکه منابع آبی، بارندگی و خاکی این لزوم را چند برابر می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با اشاره به اینکه منافع محصولات کشاورزی باید به خود کشاورز برسد اظهار کرد: کشاورز زحمت می‌کشد اما سود آن به دلال می‌رسد به طوری که کالای 10 هزار تومان از کشاورز خریداری شده و نهایتا باید 19 هزار تا 20 هزار تومان فروخته شود به چندین برابر به فروش می‌رود و سود آن نصیب دلال می‌شود.

وی افزود: با این تفاسیر لازم است که دولت برای شبکه توزیع تدبیری بیندیشد و از این سودجویی جلوگیری کند تا قیمت‌های موجود در بازار به طور چشمگیری کاهش یابد.

  هرچه افزایش قیمت را بررسی می‌کنیم دست دلالان در میان است

امام جمعه همدان با بیان اینکه منظور از دلال شبکه واسطه اقتصادی نیست تصریح کرد: سوداگرانی که از نوسانات بازار بهره‌برداری می‌کنند و هرچه افزایش قیمت را بررسی می‌کنیم دست دلالان در میان است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما نباید به سمت دلال محوری حرکت کند ادامه داد: اگر اقتصاد ما به این سمت حرکت کند و فضای دلالی شکل گیرد، تولید هم رونق نمی‌گیرد بنابراین دلالی کار محکومی است اما سؤال این است که چه کسی باید این موارد را جمع کند.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی چه وظیفه‌ای دارند و جایگاه مسؤولان کجاست؟ آیا قرار است که بازار توسط دلالان مدیریت شود و قیمت‌ها را سوداگران طراحی کنند؟

وی گفت: اگر شبکه توزیع کالا منطقی ایجاد شود و نظارت بر فعالیت‌ها رخ داده و قانون تقویت شود از این اتفاقات جلوگیری می‌شود.

امام جمعه همدان اظهار کرد: دلال‌ها سودهای کلان می‌برند و مالیات هم پرداخت نمی‌کنند در حالی که کارمندی که 6 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، حتما باید مالیات دهند، اما سوداگری در کشور درآمد کلان دارد و مالیات هم پرداخت نمی‌کند.

  دولت افزایش حداکثری 25 درصدی اجاره‌بها را با قوت پیگیری کند

وی با بیان اینکه اگر ابزار کنترل بازار به درستی تبیین شود، اقتصاد کشور به سمت صحیح هدایت می‌شود تصریح کرد: امروز وضعیت مستأجران در کشور بسیار سخت است و دلیل آن را دلالان می‌دانند، در حالیکه دستور داده شده که 25 درصد افزایش داشته باشند اما مشکل حل نمی‌شود چون پیگیری نمی‌شود.

شعبانی ادامه داد: وقتی دستوری داده می‌شود، باید برای اجرای آن پیگیری شود، انتظار مردم این است که این موارد و مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه وضعیت مستأجران بسیار ناراحت‌کننده است و باید دولت فکری به حال آنها کند خاطرنشان کرد: البته صاحبخانه‌ها هم با تمام مشکلاتی که وجود دارد، باید رعایت کنند و امروز باید به همدیگر رحم کنیم.

شناسه خبر 56650