شناسه خبر:56720
1401/3/29 08:41:28

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد ایلام از تشدید نظارت استاندارد بر واحدهای تولیدی استان خبر داد و گفت: بیشترین چالش و مشکل مصالح ساختمانی در این استان مربوط به تولید غیر استاندارد تیرچه و بلوک است.

مهناز همتی افزود: برخی مصالح ساختمانی تولید شده در استان مانند تیرچه و بلوک به‌دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها استاندارد نیستند و تولید در این واحدهای سنتی دغدغه مهم این اداره کل برای نظارت بر بازار مصالح ساختمانی است.

وی بیان کرد: این موضوع سالیان متوالی است که عنوان می‌شود اما با توجه به عدم وجود زیرساخت در استان تیرچه غیر استاندارد و ناایمن در ساخت و سازها کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد ایلام با اشاره به لزوم صنعتی‌سازی تیرچه در ایلام، تأکید کرد: طی دو سال گذشته حرکت‌های مناسبی در راستای صنعتی‌سازی تیرچه انجام شد اما سرعت پیشرفت کار توسط صنعتگران بسیار کند و تاکنون تنها چند واحد تولیدی موفق به صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد شده است.

همتی خواستار سرعت بخشیدن به مرحله تولید آزمایشی واحدهای صنعتی تیرچه شد تا برخی از دغدغه‌های به‌کارگیری مصالح غیر استاندارد کاسته شود.

وی تأکید کرد: امسال و بر اساس رای صادره از سوی دادگاه در خردادماه، چهار واحد تولیدی تیرچه و سنگدانه مورد استفاده بتن در استان، به پرداخت بیش از سه میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند.

مدیرکل استاندارد ایلام یادآور شد: با توجه به اینکه واحدهای تولیدکننده تیرچه و سنگدانه مشمول استاندارد اجباری هستند و به جهت اهمیت آن‌ها در ساخت و سازها و نقشی که در کاهش خسارات دارند، این اداره کل ضمن تذکر و اخطارهای متعدد در راستای استانداردسازی محصولات، این چهار واحد تولیدکننده تیرچه و سنگدانه غیراستاندارد را به‌دلیل نداشتن پروانه استاندارد و همچنین عدم رعایت استاندارد‌ها و تولید و توزیع بدون مجوز استاندارد به مراجع قضائی معرفی و ارجاع نمود.

همتی گفت: حفظ و صیانت از حقوق استفاده‌کنندگان و تولیدکنندگانی که تمامی موازین قانونی را رعایت می‌کنند از وظایف سازمانی اداره کل استاندارد استان بوده و در این موارد هیچ قصوری پذیرفته شدنی نیست.

وی ادامه داد: در صورت عدم استاندارسازی واحدهای تولیدی این اداره کل برابر قانون نسبت به پلمپ، توقیف خط تولید و معرفی آن‌ها به دادگاه و مراجع قضائی اقدام خواهد کرد.

همتی در پایان از شهروندان خواست تا هرگونه موارد مشکوک در حوزه استاندارد را به سامانه پیامکی 500011517 رسیدگی به شکایات اداره کل استاندارد استان اطلاع دهند.

 

شناسه خبر 56720