شناسه خبر:56798
1401/3/30 09:22:33

سپهرغرب، گروه اقتصادی: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: 800 هزار میلیارد تومان از منابع شرکت‌های بورسی در بانک‌ها خاک می‌خورد که این منابع مربوط به سهامداران است که در قالب سود تقسیم نشده است و شرکت‌ها نیز برای آن برنامه و طرح توسعه‌ای ندارند.

عباسعلی حقانی‌نسب با اشاره به افزایش نرخ سود بازار بین بانکی و رسیدن آن به رقم 20.68 درصد گفت: نرخ بهره بین بانکی در دنیا یا به‌صورت دستوری افزایش و کاهش پیدا می‌کند و یا بسته به شرایط اقتصادی کشورها متغیر است.

وی افزود: این در حالی است که در کشور ما این سیاست بدون توجه به سایر مؤلفه‌ها اتفاق می‌افتد و به تبع این تصمیم، بازار سرمایه نیز تأثیر می‌‌‌پذیرد. به‌عنوان مثال حدود سه هزار هزار میلیارد تومان از منابع کشور در سیستم بانکی حبس است و با افزایش نرخ بهره بانکی به دنبال تأمین منابع هستیم.

وی همچنین با اشاره به این که نزدیک به 800 هزار میلیارد تومان از منابع شرکت‌های بورسی که به دلیل شرایط مالیاتی تقسیم سود نکرده‌اند و طرح توسعه هم ندارند، در بانک‌ها خاک می‌خورد گفت: این منابع مربوط به سهامداران است که در قالب سود تقسیم نشده است و شرکت‌ها نیز برای آن برنامه و طرح توسعه‌ای ندارند و عملا این حجم از منابع سهامداران در سیستم بانکی در قالب سپرده حبس شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر شرکت‌ها این نقدینگی حبس شده در بانک‌ها را سرمایه‌گذاری کرده و یا به سهم یا اوراق تبدیل کنند، نه‌تنها هیچ ریالی از بانک‌ها خارج نمی‌شود بلکه بانک‌ها به‌جای رقابت با هم، رفاقت می‌کنند و عملاً نه‌تنها نرخ بین بانکی بالا نمی‌رود بلکه کاهش هم می‌یابد.

حقانی‌نسب با باین این که اعمال این گونه سیاست‌ها به ناکارآمدی اقتصاد منجر می‌شود، اذعان کرد: لازم است مسئولان دولت ازجمله رئیس جمهور به این قضیه ورود کند و به‌مانند سفرهای استانی سری هم به سیستم بانکی بزند.

وی گفت: در خصوص نرخ بهره بانکی، چون در دنیا نسبت حجم پول به نقدینگی بالای 50 درصد است، نرخ بهره را برای افزایش می‌دهند که نقدینگی را از دست مردم جمع کرده و از این طریق تورم را کنترل کنند؛ این در حالی است که در کشور ما نسبت پول به نقدینگی کمتر از 20 درصد است و بیشتر نقدینگی جامعه در قالب سرمایه‌گذاری‌های میان و بلندمدت در بازارهای مختلف منجمد شده است و افزایش نرح بهره عملاً موجب منجمد شدن نقدینگی جامعه نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باید سعی کنیم بجای افزایش نرخ بهره، آن را کاهش دهیم و باید تصویب و اعمال مالیات بر عایدی سرمایه، منابع و نقدینگی جامعه را به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت کنیم.

 

شناسه خبر 56798