شناسه خبر:56874
1401/4/1 08:28:43

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: فرمانده انتظامی استان همدان با بیان اینکه باید در سطح کلان و ملی برای ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو تصمیم‌گیری شود، اظهار کرد: اما در این خصوص می‌توان پیشنهادهای خلاقانه را به‌منظور بهبود شرایط ارائه داد.

سه‌شنبه 31 خردادماه طی مراسمی رؤسای پلیس راه و راهور تکریم و معارفه شدند؛ در این آیین سرهنگ علی فکری به‌عنوان رئیس پلیس راه و سرهنگ غلامعلی همایی به‌عنوان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان منصوب شدند.

فرمانده انتظامی استان همدان در این مراسم به شناسایی نقاط حادثه‌خیز استان اشاره کرد و گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز با هدف روان‌سازی ترافیک و کاهش تصادفات با همکاری نهادهای مسئول باید در اولویت پلیس راه و راهور این استان قرار بگیرد.

سردار سلمان امیری به ضرورت تعامل، همراهی و هماهنگی بین مجموعه سازمان‌ها و ناجا به‌ویژه در حوزه ترافیکی که موجب کاهش سوانح خواهد شد اشاره کرد و افزود: نتیجه مطلوب در حوزه کنترل ترافیک، فراهم کردن سفر ایمن، سفری روان و امن با هماهنگی و همکاری همه نهادها ممکن خواهد بود و هدف ما در این زمینه خدمت به مردم فهیم استان است.

وی با بیان اینکه در حوزه نظم ترافیکی و تردد ایمن سه رکن راه، خودرو و انسان وجود دارد، اظهار کرد: برای افزایش سفر ایمن و کاهش تصادفات و آسیب‌های ناشی از آن باید به همه مؤلفه‌ها توجه جدی داشت، هرچند باید در سطح کلان و ملی برای ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو تصمیم‌گیری شود، اما می‌توان پیشنهادهای خلاقانه را در این زمینه به‌منظور بهبود شرایط ارائه داد.

سردار امیری با اشاره به شناسایی نقاط حادثه‌خیز درون و برون شهری و برطرف کردن آن‌ها که باید اولویت مجموعه پلیس راه باشد، افزود: آمار تلفات حوادث شهری استان از 135 کشته در سال 90 به 54 کشته و متوفیان سوانح برون‌شهری از 420 مورد به 310 مورد در سال گذشته کاهش یافته که بیانگر اقدامات مؤثر و نتایج مطلوب است.

این مقام مسئول درخصوص ارتقای فرهنگ ترافیکی به رانندگان در حوزه انسانی اشاره کرد و گفت: در این زمینه رسانه‌ها و فضای مجازی می‌توانند کمک‌حال پلیس باشند. قبل از دوران کرونا آموزش‌هایی برای ارتقای فرهنگ ترافیکی توسط عوامل پلیس راه و راهور ارائه می‌شد، اما در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند که دوباره از سر گرفته خواهند شد.

امام‌جمعه بهار نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جایگاه‌هایی که امروز در اختیار افراد قرار می‌گیرد در پی زحماتی است که تا به امروز توسط پیشینیان انجام شده، گفت: شما باید همان‌طور که تابلو‌های راهنمایی را برای مردم درنظر می‌گیرید، در کار خود نیز توجه زیادی به خدمت به مردم داشته باشید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی ارزنده همچنین به نقل از یکی از مسئولین به دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد اشاره کرد و افزود: ایشان وقتی نخستین‌بار به بیت رهبری مراجعه کرد، کفش‌هایش را به دست گرفت! وقتی دلیل را از او پرسیدند، گفت به‌دلیل اینکه اینجا مکان مقدسی است، بنابراین پا برهنه در آن حاضر می‌شوم.

امام‌جمعه بهار ادامه داد: البته آن زمان مشی آقای احمدی‌نژاد مشخص نبود؛ مقام معظم رهبری در این دیدار به داستان دو عالم که با فاصله از هم می‌زیستند اشاره کرد که تا آخر عمر یکدیگر را ندیده بودند اما ازلحاظ سیر و سلوک به مرحله‌ای رسیده بودند که هردو باهم مباحثه داشتند و افزود: در روز قیامت آن آقایان به حال کسی که در نظام جمهوری اسلامی به مردم خدمت کرده، غبطه خواهند خورد.

رئیس پلیس راه استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه اگر موفقیتی در این دوران حاصل شده است با همکاری همه دستگاه‌ها در استان بوده، گفت: زمانی که به همدان آمدم، شهر به‌لحاظ ترافیکی در وضعیت مطلوبی نبود و تقاطع‌هایی مانند پژوهش، میدان بار و بعثت و سایر نقاط استان دچار مشکل بودند که با احداث پُل‌ها و تغییر رفتار ترافیکی و جایگزینی مسیرهای دیگر برای عبورومرور، درحال حاضر ترافیک روان را مشاهده می‌کنیم.

سرهنگ علی فکری با اشاره به اینکه در مقطعی از زمان حوزه آبفا اعلام کرد که آب‌های سطحی نیاز به جمع‌آوری دارند، ابراز کرد: شرکت کشسان در بیشتر خیابان‌های اصلی، در عرض همه معابر حفاری‌هایی با عمق بیش از 6 متر انجام داد؛ البته با همکاری همه ادارت این پروژه به سرانجام رسید.

فکری با بیان اینکه سپس طرح پیاده‌راه بوعلی مطرح شد، افزود: این طرح بازتاب‌های بسیاری داشت و بیشتر کسبه نگران بودند و اطلاعی از اینکه طرح مذکور تفصیلی است، نداشتند و آن را طرح راهور می‌دانستند و به ما مراجعه می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه طرح پیاده‌راه بلوار ارم نیز به سرانجام رسید، اذعان کرد: کاهش تصادفات دغدغه ما بود؛ در بدو ورود به همدان (سال 90) حدود 220 نفر آمار فوتی‌های تصادفات درون‌شهری استان بود که با اقدامات خوبی که درخصوص روان‌سازی ترافیک، ایجاد سرعت‌کاه و لرزاننده و ایمنی در گذرگاه‌ها انجام شد، کاهش تصادفات را شاهد بودیم و هرساله به‌عنوان استان نمونه معرفی شده‌ایم.

فکری افزود: طی چهار ماه گذشته بیش از 15 درصد کاهش تصادفات و تلفات فوتی در استان را داشته‌ایم که مجموعاً از سال 96 تاکنون بیش از 35 درصد کاهش تصادفات را شاهد بوده‌ایم.

وی درخصوص حوزه خدمات‌رسانی به مردم تصریح کرد: سال گذشته 350 هزار نفر مراجعه برای گرفتن گواهینامه داشته‌اند که حدود 40 هزار گواهینامه صادر شده است. همچنین مراجعات زیادی به تعویض پلاک و معاینه فنی‌های استان را شاهد بوده‌ایم.

فکری اظهار کرد: شاهد استاندارد‌سازی در استان بوده‌ایم و در حوزه تخلفات بیش از 800 هزار اعمال قانون شده است و این امر با توجه به میزان تخلف رؤیت‌شده بوده و بسیاری از تخلفات توسط پلیس دیده نشده که نیازمند دوربین‌های هوشمند هستیم.

وی افزود: درحال حاضر وسیله نقلیه ارزان و سریع کمتر وجود دارد که باعث حضور بیشتر وسایل نقلیه شخصی می‌شود.

فکری درخصوص برنامه‌های خود به ایجاد کارگروهی که در تصادفات منجر به فوت چندنفره باید حضور داشته باشند، اشاره کرد و گفت: خودروساز و استاندارد را در این خصوص درگیر موضوع خواهیم کرد و مشکلاتی که از سوی خودروسازان است مانند بازنشدن به‌موقع ایربگ، بررسی خواهد شد؛ همچنین آنالیز تصادفات و شناسایی نقاط حادثه‌خیز را همراه با حل مشکل خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اگر جاده‌های آزادراه‌ها در وضعیت مطلوبی هستند چرا میزان تصادفات زیاد است؟ افزود: باید آزادراه‌ها را تقسیم‌بندی و در هر کیلومتر تابلوهایی برای ایجاد سؤال در ذهن رانندگان جهت هوشیاری تعبیه کرد.

فکری با اشاره به اینکه برنامه‌های ما توصیه‌ای نیست بلکه عملی است، گفت: محور‌های غار علیصدر و اسدآباد جزء نقاط پُرخطر استان هستند که نیاز به رفع نقص دارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نیز در این مراسم به 70 مورد از نقاط پُرخطر استان اشاره کرد و افزود: 27 نقطه اصلاح و رفع نقص شده‌اند؛ همچنین دغدغه‌های ترافیکی استان مانند گردنه پُرتصادف اسدآباد، محور ویان به کبودراهنگ، سامن به بروجرد و رزن به قروه با همکاری اداره راهداری جداسازی و ایمن شده‌اند.

سرهنگ غلامعلی همایی به تکمیل و راه‌اندازی زیرگذرهای شهرک بهاران، قرق، سه‌راهی شهید زارعی و سرخ‌آباد اشاره و اذعان کرد: تکمیل حفاظ میانی در محور ویان به کبودراهنگ (سه‌راهی نوژه تا پایگاه)، نصب نیوجرسی و سیستم روشنایی در محور رزن به درگزین با توجه به تردد عابرین و موتورسیکلت‌سواران، نصب نیوجرسی در محور سامن به بروجرد و محور جوکار- ملایر حد فاصل مهرآباد تا ملایر، نصب سیستم روشنایی در برخی محورها تا شعاع 30 کیلومتری، شانه‌سازی طول محور قدیم همدان به ساوه و تسریع عملیات تعریض محور سامن به بروجرد و نصب حفاظ میانی در مقاطعی که هر دو لاین باهم تلاقی دارند، از دیگر اقدامات در استان بوده است.

همایی درخصوص خدمت‌رسانی به شهروندان به ارتقای تجهیزات و ناوگان خودرویی و تعمیر و رفع نقص دوربین‌های سرعت‌سنج سیار اشاره کرد و گفت: صدور پروانه رانندگی ناوگان مسافربری، خودمعرف کردن محورها با استفاده از علائم و تجهیزات ترافیکی، بازسازی دو پاسگاه راه همدان- قزوین، همدان- کرمانشاه، ساخت ساختمان آموزشی و واحد صدور دفترچه در قرارگاه پلیس راه استان، نوسازی و تعمیر ناوگان خودرویی پلیس راه و ارتقای رتبه پلیس راه استان از 31 به 18 در بازه زمانی کوتاه، از دیگر پیگیری‌ها بوده است.

همایی پیگیری هوشمندسازی و حوزه فناوری و مدیریت ترافیک شهری و خدمات‌دهی آسان و کمتر شدن مراجعات، آموزش و نصب تابلو و دوربین‌های ثبت تخلف سرعت به‌ویژه در معابر دارای سوابق تصادفات ناشی از سرعت توسط شهرداری و پیگیری و تعامل با سایر سازمان‌ها و همچنین سازمان قضائی در راستای انضباط‌بخشی ترافیکی و حمایت از کارکنان راهور را ازجمله برنامه‌های آینده خود برشمرد.

وی در پایان به دیگر برنامه‌های آینده خود مانند پیگیری برای تهیه، تدوین و ابلاغ طرح جامع کاهش تصادفات استان اشاره کرد و گفت: پیگیری تأمین نیروی متخصص برای چارت سازمانی تعیین‌شده، توجه به معیشت و مشکلات کارکنان، ترویج اخلاق و معنویت در بین کارکنان و برخوردهای اخلاق‌محور و اولویت قرار دادن موضوع آموزش، از دیگر اقدامات خواهد بود.

در این مراسم از زحمات سرهنگ رضا عزیزی تقدیر به‌عمل آمد و وی درخصوص سال‌های خدمتش گفت: از سال 95 که مسئولیت پلیس راه استان را تحویل گرفتم، تعداد فوتی‌های ترافیکی و غیر ترافیکی بالغ‌بر 420 نفر در راه‌های استان بود؛ طی دوران خدمت من کاهش این آمار به 110 نفر را شاهد بودیم.

عزیزی افزود: این موفقیت با همراهی همه ادارت ذی‌ربط بوده است و آقای رودباری در این خصوص تلاش‌ها و خدمات فراوانی را برای مردم استان انجام داده است.

شناسه خبر 56874