شناسه خبر:56891
1401/4/1 08:56:55

سپهرغرب، گروه خبر: اداره کل منابع طبیعی و کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

در نشست سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی با عبدالحسین محمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، تفاهم‌نامه همکاری با هدف برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی اجتماعی به امضا رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در این نشست گفت: دغدغه ما حفظ منابع طبیعی است و تلاش می‌کنیم با فرهنگ‌سازی و آموزش از بحران‌هایی نظیر خشک‌سالی، بیابان‌زایی و گردوغبار جلوگیری کنیم.

عبدالحسین محمدی با اشاره به جذب دو هزار و 50 همیار طبیعت در راستای حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی و ملی در استان مرکزی، ابراز کرد: جامعه هدف کتابخانه‌های عمومی استان می‌توانند ما را در زمینه ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه، جلب مشارکت مردم در امر حفاظت، احیا و توسعه در منابع طبیعی، سامان‌دهی علاقه‌مندان و دوستداران منابع طبیعی یاری کنند.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد مساحت کشور را عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع و بیابان تشکیل می‌دهد و بیش از یک میلیون خانوار به‌صورت مستقیم بهره‌بردار این منابع خدادادی هستند.

محمدی گفت: این اداره کل به‌علت پراکندگی و وسعت زیاد عرصه‌های مرتعی، جنگلی و بیابانی به‌تنهایی قادر به حفظ و احیای منابع طبیعی نیست و این امر مستلزم مشارکت همگانی است و آموزش همیاران طبیعت با هدف تقویت سطح دانش و بهره‌گیری از توانمندی‌های آنان از اهداف جذب همیار طبیعت در این اداره کل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اقدام فرهنگی را تنها راه برون‌رفت از مشکلات بر سر راه حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: حضور و جذب همیار طبیعت نقش مهمی در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و ملی استان و کشور به همراه دارد و استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در این زمینه راهگشا است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی نیز در این نشست ضمن معرفی خدمات و فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، گفت: منابع طبیعی کشور محدود و مربوط به تمامی نسل‌ها است و ما موظف هستیم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا اعضا و مراجعین کتابخانه‌های عمومی با شیوه‌های حفظ و نگهداری این ثروت‌های خدادادی آشنا شوند.

مهدیان‌پور افزود: می‌توان با ترویج کتاب‌خوانی و معرفی منابع و کتاب‌های مرتبط، ضرورت حفظ و نگهداری منابع طبیعی را به نسل جدید آموزش داد.

وی ادامه داد: اجرای طرح عضویت سراسری، بخش نسخ خطی و تالار مفاخر و استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی ویژه دانشجویان و پژوهشگران از خدماتی است که همیاران طبیعت و کارکنان منابع طبیعی استان مرکزی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: منابع علمی کتابخانه‌ها با توجه به پیشرفت‌های حاصل‌شده در دانش بشر نیاز به پویایی و روزآمدسازی دارند، همچنین دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی به اطلاعات علمی بدون محدودیت مکانی و زمانی حائز اهمیت است که به این منظور از سال گذشته دسترسی بیش از 600 کتابخانه‌ به پایگاه‌های اطلاعاتی فراهم شد و در سال جدید نیز دسترسی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به پایگاه‌های اطلاعاتی به شکل گسترده‌تری فراهم شده است.

وی افزود: دسترسی به پایگاه اطلاعاتی مگاپیپر که مجموعه‌ای غنی از پایگاه‌های اطلاعاتی تمام‌متن فارسی و لاتین در موضوعات مختلف دانش بشری است، تمدید شده و تمامی کتابخانه‌های استان مرکزی می‌توانند از منابع این پایگاه‌ها استفاده کنند.

فعالیت‌های مشترک آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ارتقای سطح فرهنگی افراد و خانواده‌های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی، همکاری در زمینه ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی و تبدیل آن به معارف عمومی در بین آحاد جامعه از طریق کتاب‌خوانی و معرفی منابع مطالعاتی مرتبط، همکاری مشترک در برگزاری کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی برای کارکنان و اعضای کتابخانه‌های عمومی در زمینه‌های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری، معرفی سامانه ملی همیاران طبیعت و آثار و برنامه‌های علمی، پژوهشی اداره کل منابع طبیعی به اعضا و مراجعین کتابخانه‌های عمومی و ارائه تسهیلات و تخفیف نیم‌بهای عضویت برای کارکنان اداره کل منابع طبیعی، خانواده‌های آن‌ها و اعضای سامانه همیاران طبیعت در استان مرکزی از مفاد این تفاهم‌نامه است.

شناسه خبر 56891