شناسه خبر:56934
1401/4/2 08:51:33
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان:

حفظ میراث جهانی هورامان یک ضرورت است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کردستان گفت: حفظ میراث جهانی هورامان یک ضرورت بوده و از مهم‌ترین دغدغه‌ها و برنامه‌های میراث فرهنگی استان است.

یعقوب گویلیان روز چهارشنبه در دیدار با انجمن قلم و فعالان منطقه هورامان اظهار کرد: هورامان دربردارنده قدمت تاریخی با پیشینه کهن فرهنگی، آداب‌ و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ است، منطقه‌ای که همه عناصر اصلی آن در دامان طبیعت خلق می‌شود.

وی افزود: معماری روستاهای موجود در این منطقه با انطباق بر شیب‌ها به شکل پلکانی شکل گرفته است که نشان از هم‌نشینی مسالمت‌آمیز عوامل طبیعی و انسان‌‌ساخت دارد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان با تأکید بر اینکه بافت و اصالت روستاهای هورامان باید با توجه به معماری و نمادهای منطقه حفظ شود، ادامه داد: باید دهیاران این روستاها نگاه ویژه‌تری به بافت و جایگاه روستاهای منطقه داشته باشند تا ظرفیت‌های توسعه هورامان ماهیت خود را از دست ندهد.

وی ابراز امیدواری کرد با پیوند و هم‌افزایی میان دو استان کردستان و کرمانشاه و همچنین مردم این منطقه بتوانیم معرفی صحیحی از ظرفیت‌های بی‌نظیر منظر فرهنگی هورامان داشته باشیم.

برگزاری سمینارها و نشست‌های علمی، بهره‌گیری از دانش بومی مردم منطقه هورامان، برگزاری کمیته و کارگاه‌های آموزشی برای ائمه جماعت، دهیاران و مردم منطقه، استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، لزوم تمرکززدایی و حفظ بافت تاریخی منطقه ازجمله مهم‌ترین مواردی بود که در این جلسه بر آن‌ها تأکید شد.

شناسه خبر 56934