شناسه خبر:57145
1401/4/7 09:05:08

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته مدرس هندبال همدان سه سال است که هیئت هندبال شهرستان در تعطیلی به‌سر میبرد و برخی سیاسی‌کارهای در انتخاب رئیس هیئت، این رشته را در شهرستان به ورطه نابودی می‌کشاند.

«افتخارآفرینی ورزش هندبال همدان طی یک سال اخیر در عرصه‌های ملی باعث شده تا بار دیگر این استان در ردیف برترین‌های کشور قرار بگیرد.

ورزش هندبال همدان جزء رشته‌هایی است که طی یک دهه اخیر با تغییرات فراوان در حوزه مسئولیتی مواجه بود و همین مسئله منجر به افول این رشته در سطح کشور شد.

تغییرات ایجادشده در رأس هیئت هندبال و به روی کار آمدن «مهدی اسفندیاری صالح»، دستاوردهای خوبی را رقم زده؛ به نحوی که شاهد توفیق این رشته ورزشی در استان هستیم.

اگرچه حضور وی این نگرانی را ایجاد کرد که به‌دلیل مشغله کاری (شهردار یکی از شهرهای استان) امکان توجه لازم به مشکلات این ورزش میسر نشود، اما او در کنار همراهان خود در هیئت، توانست مسیر موفقیت هندبال همدان را هموار کند.

اسفندیاری مردادماه سال 98 سکان ریاست هیئت هندبال همدان را برعهده گرفت و در این مدت با میزبانی اردوهای تیم ملی در رده پایه، رایزنی برای حضور استعدادهای هندبال استان در تیم ملی، حضور در لیگ یک کشور و دوره‌های مختلف آموزشی، اقدام‌های چشمگیری را به مرحله اجرا گذاشته است.

اجرای این برنامه‌ها باعث شد تا هندبال همدان از وضعیت قرمز و شرایط نامناسب قبلی در مقایسه با دیگر استان‌های کشور خارج شود، به‌نحوی که استان همدان امروز در این رشته ورزشی جزء مدعیان به‌شمار می‌رود.

هندبال همدان در رشته سالنی و ساحلی همواره افتخارات ارزنده‌ای در کشور داشته و همین مسئله نیز باعث شد تا انتظار فدراسیون از این استان در دوره مدیریت اسفندیاری بالا باشد.»

آنچه خوانید تنها یکی از ادعاهای خبرگزاری ایرنا از وضعیت مطلوب هیئت هندبال است! اما آنچه از زبان اهالی، اساتید و پیشکسوتان رشته هندبال می‌شنویم، روایت دیگری است و به‌هیچ‌وجه با آنچه از سوی این خبرگزاری عنوان شده، همخوانی ندارد؛ بر این اساس با مجید مشایخی‌پور، از اساتید زبده هندبال و از رؤسای پیشین هیئت گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

این مدرس هندبال با بیان اینکه انتظار دارم هر آنچه را که عنوان می‌کنم در متن خبر بیاورید، گفت: مسئله این است که سه سال پیش یک برنامه براساس سیاسی‌بازی چیده و شهردار قروه درجزین به‌عنوان رئیس هیئت استان انتخاب شد.

مجید مشایخی‌پور با تأکید بر اینکه سیاسی‌کاری آن‌ها بر این اساس بود که اعضای رأی‌دهنده را تغییر دادند و وی به‌عنوان رئیس هیئت هندبال استان انتخاب شد، اظهار کرد: در پی این انتخاب تنها رسیدگی به هندبال شهر حوزه کار رئیس هیئت مورد توجه قرار گرفت.

این مدرس هندبال افزود: بر این اساس هندبال دیگر شهرستان‌ها و به‌ویژه همدان که در لیگ برتر و دسته یک تیم داشت، نادیده گرفته شد؛ این درحالی است که زمانی شهرستان همدان میزبان مسابقات ملی بود و درعین‌حال چندین مدرسه هندبال داشت، اما طی سه سال گذشته برگزاری و حضور در مسابقات به کنار، حتی یک ساعت تمرین هم نداشته است!

مشایخی‌پور با اشاره به اینکه بانوان هندبال عضو تیم دسته یک استان درحال حاضر برای تیم‌هایی همچون کیش و اصفهان توپ می‌زنند، ابراز کرد: درواقع هندبال همدان به‌صورت کامل تعطیل شد.

وی بیان کرد: با وجود مراجعات و ملاقات مکرر با مدیرکل ورزش و جوانان استان برای تصمیم‌سازی درخصوص وضعیت هندبال، وی هیچ توجهی به این مسائل و مشکلات ندارد؛ به نظر بنده وی به درد مدیریت نمی‌خورد.

این مدرس هندبال با تأکید بر اینکه تنها تمرینی که در هندبال همدان داشتیم در سالنی (هفت تیر) بود که از آموزش‌وپرورش گرفتیم، اذعان کرد: آقای سیفی هندبال همدان را نابود کرد؛ چرا آقای اسفندیاری شهردار قروه درجزین و درعین‌حال رئیس هیئت تنها به شهر خود آن‌هم برای رسیدن به مقاصد سیاسی و ارتقای پست توجه می‌‌کند؟

مشایخی‌پور با اشاره به اینکه تا پیش از روی کار آمدن آقای اسفندیاری همدان در لیگ برتر هندبال کشور نماینده داشت و سالن ابن‌سینا در اختیار این هیئت شهرستان بود، ابراز کرد: درحال حاضر حتی یک توپ هم در اختیار نداریم!

وی با بیان اینکه سه سال پیش که نونهالان هندبال همدان به مسابقات اعزام شدند درخشش خوبی داشتند، اظهار کرد: در پی این تلاش هشت نفر از اعضای تیم به اردوی تیم ملی دعوت شدند؛ درحال حاضر این عزیزان حتی امکان تمرین کردن هم ندارند و تنها تیم قروه درجزین به‌صورت مجزا در این مسابقات شرکت می‌کند!

این پیشکسوت هندبال همدان ادامه داد: این موارد درحالی است که بنده شخصاً دو سال رئیس هیئت بودم، در آن زمان ما مسابقات داخلی برگزار می‌کردیم و انتخاب تیم از بین بهترین‌های استان انجام می‌شد.

مشایخی‌پور با بیان اینکه اخیراً بعد از سه سال پیگیری اتاق هیئت هندبال همدان را باز کردیم اما تنها چیزی که آنجا وجود داشت یک بند انگشت خاک روی میزها بود! تشریح کرد: درحال حاضر وضعیت هیئت هندبال همدان افتضاح بوده و این درحالی است که ما در تیم همدان اعضای با سابقه تیم ملی داشتیم.

وی با تأکید بر اینکه وقتی هیچ رشته‌ای در تیم برتر نماینده نداشت ما به اسم تیم پاس در لیک برتر تیم داشته و درعین‌حال میزبان بازی‌های لیگ برتر بودیم اما اکنون حال‌وروزمان این است و حتی هیئت همدان رئیس هم ندارد! ابراز کرد: بنده عمرم را برای این رشته گذاشتم و حتی چندسالی هم مربی تیم ملی در رده نوجوانان بودم؛ بر این اساس دلم برای هندبال همدان می‌سوزد، زیرا حتی امکان یک سانس تمرین هم از ما سلب شده است.

این مدرس هندبال با تأکید بر اینکه دو تیم از بانوان هندبالیست همدان در لیگ دسته یک کشوری توپ می‌زدند که با روی کار آمدن آقای شهردار به‌عنوان رئیس هیئت و تعطیل شدن هندبال بانوان متأسفانه شاهد از هم پاشیده شدن این تیم‌ها نیز بودیم، افزود: باعث تأسف است که اخیراً در مسابقات جوانان کشور که در آن تیم کیش توانست رتبه نخست را از آنِ خود کند، اعضای این تیم هندبالیست‌های همدانی بودند!

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد با وجود ادعای خبرگزاری ایرنا مبنی بر حال خوش هندبال استان همدان! آنچنان که گفته‌ شد حال این رشته خوب نیست، بلکه تنها گویی سرخوشی از آنِ تیم هندبال قروه درجزین است. پس نمی‌توان این حال خوب را به کل هندبال استان تسری داد، زیرا وقتی حتی یک سانس تمرین و حتی یک توپ در اختیار هیئت هندبال همدان با آن سبقه دیرینه در این رشته وجود ندارد، باید به به حال دیگر شهرستان‌ها گریست. اداره کل ورزش و جوانان استان همدان به‌عنوان متولی حوزه ورزش می‌بایست بر عملکرد درست هیئت‌ها و به‌ویژه رؤسا نظارت و مداقه بیشتری داشته باشد تا سرمایه‌های این استان و شهرستان در بی‌مبالاتی هدر نرود.

شناسه خبر 57145