شناسه خبر:57165
1401/4/8 10:37:30
دبیر ستاد مردمی غدیر همدان اعلام کرد:

همدلی و همراهی مردم همدان با حضور در برنامه غدیر

دبیر ستاد مردمی غدیر همدان با اشاره به برنامه واقعه غدیر که در باغ‌موزه همدان اجرا خواهد شد، گفت: این برنامه به‌صورت مردمی برگزار می‌شود.

 مهدی صلواتیان روز گذشته در نشست خبری ستاد غدیر که درخصوص برنامه‌های قابل اجرا با حضور اصحاب رسانه در محل تالار قرآن همدان برگزار شد، با بیان اینکه امروزه رسانه‌ها نقش اساسی در جهان و به‌خصوص جهان اسلام دارند، ابراز کرد: ستاد مردمی مناسبت‌های ملی و مذهبی به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی امام‌جمعه وقت استان همدان و دبیری اینجانب است.

صلواتیان با بیان اینکه کارگروه‌هایی در این خصوص تشکیل شده است، افزود: این کارگروه‌ها شامل محتوایی، فرهنگی، تبلیغی، فضاسازی، آسیب‌های اجتماعی، پشتیبانی، رسانه، فرهنگ و هنر و همچنین کودک و نوجوان (که حائز اهمیت‌تر بوده) است.

وی با اشاره به اینکه کارگروه رسانه یکی از مهم‌ترین این کارگروه‌ها برای انتشار مراسمات اعم از فاطمیه، محرم و مهدویت است، اذعان کرد: مدت دو سال است که ستاد غدیر کار خود را آغاز و حداقل 300 مجموعه را با خود همراه کرده است و جلساتی داشته‌ایم.

صلواتیان با اشاره به کارگروه فرهنگ و هنر، تصریح کرد: این کارگروه برنامه‌هایی مثل سرود و اجرای نمایش را برعهده دارند و به اجرای نمایش واقعه غدیر می‌پردازند که در سال گذشته واقعه غدیر به‌خوبی نمایش داده شده بود و مورد استقبال بود.

* برنامه دوخت 18 هزار پرچم برای پویش هر خانه یک پرچم، هر مغازه یک پرچم

وی با بیان اینکه با حضور افراد در گروه‌های جهادی برنامه دوخت 18 هزار پرچم در دستور کار قرار گرفت، افزود: این کار را با پویش هر خانه یک پرچم، هر مغازه یک پرچم در برنامه واقعه غدیر سال گذشته شاهد بودیم.

صلواتیان ضمن تشکر از شهرداری همدان، اذعان کرد: شهرداری و معاونت فرهنگی اجتماعی این مجموعه همیشه پای کار بوده‌اند؛ با ادارات رایزنی‌هایی درخصوص اینکه روز قبل از غدیر موکب کوچکی داشته باشند، داشته‌ایم تا این موکب‌ها را با نام خود ادارات، شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید انسجام بین گروه‌ها، مساجد و همه دست‌اندرکاران وجود داشته باشد، گفت: باید دستان پُرمهر خیرین را برای برنامه غدیر داشته باشیم. سال گذشته بیش از 353 هزار پرس غذا طبخ و در محله‌ها پخش شد، همچنین در زمان کرونا حداقل 180 کاروان شادی در شهرها و روستاها داشته‌ایم.

صلواتیان ادامه داد: یک‌هزار و 800 برنامه عید غدیر در استان همدان در مساجد، محلات و روستا‌ها برگزار شد؛ این ستاد مردمی نیازمند توجه ویژه‌ای است، زیرا توانی بیشتر از ادارات و ارگان‌ها دارد.

وی تصریح کرد: در کنار این برنامه‌ها نورافشانی مساجد، اهدای 12 هزار بسته معیشتی، تهیه جهیزیه، آزادسازی زندانیان و اعطای نان رایگان داشتیم؛ همچنین از قربانی‌هایی که در عید قربان بود، برای اطعام افطار عید غدیر استفاده شد.

* وقف خانه به عشق حضرت علی (ع)

صلواتیان با اشاره به پویش نذر غدیر، گفت: کمک به ستاد مردمی و در کنار آن وقف سه دانگ خانه توسط یکی از خواهران همدانی را داشتیم که کارهای آن در دفتر حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی انجام شد.

وی با اشاره به برنامه واقعه غدیر سال گذشته که در باغ‌موزه اجرا شد، اذعان کرد: این برنامه با حضور پنج هزار نفر برگزار شد که علاوه‌بر آن کاروان‌های دوچرخه‌سوار و موتورسوار داشتیم و مسابقاتی مثل نهج‌البلاغه‌خوانی و نقاشی نیز برگزار شد.

صلواتیان درخصوص برنامه‌های پیش رو برای غدیر گفت: امسال مسابقه دلنوشته امیرالمؤمنین، نقاشی و خطبه غدیر را خواهیم داشت؛ همچنین برنامه احسان غدیر را داریم که افراد در نمایشگاه‌ بین‌المللی همدان مستقر می‌شوند تا به مردم خدمات غدیری ارائه دهند. علاوه‌بر این گروه‌ها در محلات و مساجد نیز حضور خواهند یافت و در کنار این‌ موارد، مراسم تعزیه‌خوانی غدیر نیز خواهیم داشت.

* حضور 1100 نفری مردم در موکب‌های غدیر

وی ادامه داد: همراه این برنامه‌ها، 110 موکب با حضور یک‌هزار و 100 نفری مردم در 110 نقطه از همدان را خواهیم داشت.

صلواتیان با بیان اینکه ما به دنبال اجرای برنامه‌های بیشتر برای عید غدیر هستیم، به برخی از آن‌ها پرداخت و گفت: ما به دنبال این هستیم که در میدان امام (ره)، میدان باباطاهر، پارک پرواز و جلوی تالار قرآن در دهه امامت برنامه‌هایی به مدت 10 روز داشته باشیم که توسط داوطلبین و هیئت‌ها به‌صورت برنامه شبانه باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها باید در وقت خود باشند، افزود: برنامه‌های محرم بعد از برنامه 25 ذی‌الحجه که بحث مباهله است، دنبال شود و مد نظر باشد.

* شادپیمایی نوجوانان را در برنامه‌های غدیر خواهیم داشت

صلواتیان با اشاره به اینکه ما به دنبال شادپیمایی نوجوانانه هستیم، اذعان کرد: دسته‌های شادپیمایی شامل نوجوانان و خانواده‌های آنان از قسمت‌های مختلف شهر حرکت کنند و به مرکز میدان امام برسند.

دبیر ستاد مردمی غدیر همدان با اشاره به تقارن هفته عفاف و حجاب با دهه امامت، گفت: باید تلاش کنیم تا در موضوع عید غدیر به ترویج حجاب فاطمی و زینبی بپردازیم.

وی درخصوص نحوه پوشش‌دهی روستاها افزود: در روستاها بحث چارپایه‌خوانی مداحان و ذاکران اهل بیت را خواهیم داشت؛ همچنین بنا داریم تعدادی از زندانیان را به‌نام امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) آزاد کنیم.

دبیر ستاد مردمی غدیر همدان با اشاره به اینکه به دنبال پویش اطعام و افطار هستیم، تصریح کرد: درخصوص پویش اطعام و افطار غدیر در پی آن هستیم که این موضوع به نحو احسن اتفاق بیفتد که درحال حاضر آمادگی پخت بیش از 60 تا 70 هزار غذا در همدان دیده شده است.

صلواتیان با بیان اینکه انتظار داریم به لطف خدا امسال برنامه نسبت به سال گذشته بهتر باشد، افزود: در این راستا انتظار اطعام بیشتری را درنظر داریم؛ به‌طوری که در سال گذشته از 353 هزار پرس غذا، 250 هزار پرس به فقرا اختصاص یافت و مابقی آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه امسال سه پویش برگزار خواهد شد، گفت: این پویش‌ها با نام‌های نذر قدیر، هر خانه یک پرچم هر مغازه یک پرچم و نذر قدیر دنبال می‌شود. همچنین وقف غدیر را در تولد، روز عید غدیر و شهادت حضرت علی (ع) داشته باشیم تا افرادی که دوست دارند، برای حضرت علی (ع) وقف غدیر را داشته باشند.

صلواتیان گفت: ما به دنبال برگزاری نمایشگاهی در دور میدان با غرفه‌های مختلف هستیم؛ همچنین به دنبال مجوز برای راه‌اندازی سایر موکب‌ها در نقاط مختلف شهر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای برنامه‌ای با حضور امام‌جمعه همدان هستیم، تصریح کرد: درنظر داریم برنامه‌ای برای اهتزاز پرچم با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی و برخی بزرگان شهر در روز عید قربان در محل چهارراه پژوهش داشته باشیم.

صلواتیان درخصوص حضور دختران و پسران نوجوان در برنامه‌های پیش رو گفت: درنظر داریم برنامه‌ای را برای دو هزار نفر از دختران فاطمی در میدان امام با تعزیه حضرت رقیه داشته باشیم و همچنین در ششم محرم برنامه‌ای با حضور دو هزار نوجوان حضرت قاسمی خواهیم داشت.

وی درخصوص محل دبیرخانه ستاد مردمی غدیر استان همدان افزود: این دبیرخانه در تالار قرآن بلوار ارم و در نمازخانه این مجموعه است. همه مردم مؤمن می‌توانند جهت تهیه محصولات و همکاری، به این ستاد مردمی مراجعه کنند.

 

شناسه خبر 57165