شناسه خبر:57206
1401/4/9 08:19:11

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: الحاق یک‌هزار و 100 هکتار زمین به شهرهای استان که در سایه تلاش و پیگیری‌های مستمر مدیریت اجرایی در دولت سیزدهم انجام شد، روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان را به‌خوبی تسهیل و تسریع کرد.

روز چهارشنبه آیین معارفه مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان همدان برگزار شد.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه بر تأمین مسکن ‌اقشار محروم و کم‌درآمد جامعه متمرکز شده‌ایم، گفت: مدیران راه و شهرسازی ‌باید از ظرفیت‌های سند جهش مسکن برای پیشبرد کار استفاده کنند.

فاطمه‌سادات حمیدیان با بیان اینکه از موضوعات مهم وزارتخانه تأمین مسکن برای اقشار مختلف مهم جامعه به‌ویژه اقشار محروم و کم‌درآمد است، اظهار کرد: انتظار داریم مدیریت جدید راه و شهرسازی استان همدان از ظرفیت‌های سند جهش مسکن برای پیشبرد کار استفاده کند؛ ظرفیت‌های قانونی که در سند واضح و مشخص است.

وی با این توضیح که انتظار داریم مدیران همدان به اجماع نظر رسیده تا شاهد ارتقای رتبه استان از رتبه 19 به تک‌رقمی باشیم، افزود: مردم این استان لیاقت مجاهدت همراه با رشادت را دارند، مردمی که ظرفیت‌های بسیاری دارند؛ بنابراین امیدوارم‌ شاهد پیشرفت جهش ساخت مسکن در استان ‌بوده و در بخش راه نیز شاهد باشیم محورهای مواصلاتی همدان به سرانجام برسد.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از مسائل مورد توجه وزارت راه و شهرسازی حل مشکلات معیشتی کارمندان این نهاد است، گفت: در این راستا تمهیداتی برای رفع مشکلات کارمندان شاغل در استان‌ها انجام شده است.

استاندار همدان نیز با اشاره به اقدامات و پیگیری‌های مؤثر و مستمر انجام‌شده برای رفع این مشکل از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، تصریح کرد: با الحاق یک‌هزار و 100 هکتار زمین به شهرهای تابعه، جایگاه استان همدان از 31 در کشور به رتبه پنجم ارتقا یافت؛ به‌نحوی که این اقدام گامی بزرگ در زمینه تسهیل اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان محسوب می‌شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد گفت: استان همدان تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم به‌دلیل کمبود زمین با مشکلاتی اساسی در زمینه تأمین مسکن روبه‌رو بود، به نحوی که جایگاه 31 در بین استان‌های کشور را در اختیار داشت.

تأکید کرد: در این زمینه 680 هکتار زمین نیز در راستای اجرای نهضت ملی مسکن و رفع مشکل ساخت واحدهای مسکونی به شهر همدان اضافه شد که این مهم به‌عنوان اقدامی ارزشمند در راستای سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم، خدمت‌رسانی دولت‌مردان در استان و نگاه مثبت وزیر راه و شهرسازی محقق شد.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن با جدیت و سرعت هرچه بیشتر در استان همدان دنبال خواهد شد، افزود: پیش از روزهای آغاز به کار دولت سیزدهم، استان همدان با رتبه 31 استان‌های کشور و به‌علت کمبود زمین با مشکلات اساسی در زمینه تأمین مسکن مواجه بود که امروز و با اقدامات انجام‌شده، استان به رتبه پنجم در کشور ارتقا یافته است.

نماینده عالی دولت در استان همدان همچنین با اشاره به اینکه طرح جامع شهری همدان باید به‌صورت جدی در دستور کار مدیریت جدید راه و شهرسازی استان قرار گیرد، گفت: طرح‌های بالادستی شهری نیز باید ازلحاظ حقوقی و فنی کارشناسی‌شده باشد تا موجب انتفاع قانونی، مشروع و عادلانه برای شهروندان شود.

استاندار همدان با اشاره به اقدامات مؤثر انجام‌شده در زمینه رفع مشکل مسکن شهروندان در استان و زمینه‌سازی برای توسعه ساخت واحدهای مسکونی مورد نیاز، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در بخش مسکن، از وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم مساعدت‌های ویژه‌ای نسبت به این استان در حوزه مسکن داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان همدان تصریح کرد: در دولت مردمی سیزدهم تمامی مسئولان خود را سربازان نظام می‌دانند و آماده‌اند برای خدمت به مردم و نظام از آبروی خود بگذرند.

معاون استاندار همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور وزارت راه و شهرسازی است، گفت: این نهاد از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های کشور بوده و بخش عمده‌ای از اعتبارات دولتی به این بخش اختصاص یافته، ‌کما اینکه سرمایه‌گذاری خصوصی مردم نیز در آن انجام می‌شود.

فرزاد تیموری با اشاره به اینکه هر معاونت این وزارتخانه همانند یک وزارتخانه است به همین دلیل معاونت‌های این اداره کل در استان‌ها نیز به اندازه یک اداره کل عهده‌دار وظایف سنگینی هستند، درباره مشکل کمبود و گرانی مسکن عنوان کرد: بحران کمبود و گرانی مسکن به عملکرد گذشته وزارت راه و شهرسازی باز می‌گردد، چراکه اگر نسبت به ساخت مسکن‌های حمایتی اقدام می‌کرد، ما امروز این مشکل را نداشتیم.

معاون امور عمرانی استاندار‌ همدان با بیان اینکه این تأسف‌آور و زشت است که وزیری بگوید در طول 6 یا 7 سال مدیریت خودم یک آپارتمان نساختم، اظهار کرد: اگر امروز با بحران مسکن روبه‌رو هستیم به این دلیل است که حتی در دولت قبل برای تأمین زمین نیز اقدامی صورت نگرفته بود؛ به همین دلیل امروز وزارتخانه مربوطه با انباشت کار رو‌به‌رو است که باید با تلاش بسیار بر‌طرف شود.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان پنج هزار و 800 نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام ‌و پول واریز کرده بودند که از این تعداد تنها برای یک‌هزار و 800 نفر زمین تخصیص داده شده و آن‌هم با مشکلات فنی و اجرایی روبه‌رو بود، ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی همدان از بین 35 اداره کل رتبه 35 را داشت که توانستیم با تلاش رتبه استان را ارتقا دهیم که البته باید به رتبه تک‌رقمی برسیم.

تیموری با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن بزرگ‌ترین پروژه انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: در این طرح باید چهار برابر پروژه مسکن مهر ساختمان بسازیم تا بتوانیم نیاز کشور را برطرف کنیم.

وی همچنین با قدردانی از زحمات عزیزاله یوسفی، مطرح کرد: ایشان تقاضای عدم همکاری داشتند و مدیریت استان نیز به این نتیجه رسید که این تغییر انجام شود‌ و در راستای این تغییر مدیریتی، ایوب اسداللهی که سابقه فعالیت در تهران را داشت، به این سِمت منصوب شدند.

در این آیین که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ایوب اسدالهی به‌عنوان مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان همدان معرفی شد؛ پیش از این عزیزاله یوسفی مدیریت اداره کل راه و شهرسازی استان را برعهده داشت.

شناسه خبر 57206