شناسه خبر:57257
1401/4/11 08:23:13
معاون استاندار همدان خواستار شد:

تهیه برنامه تحولی برای کاهش بدحجابی در جامعه

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: یک برنامه به‌روز و تحول‌گرا برای کاهش بدحجابی با درنظر گرفتن چالش‌ها و موانع در جامعه ارائه شود.

«حسن رضانیا» روز پنجشنبه در قرارگاه عفاف و حجاب استان همدان اظهار کرد: وضعیت کنونی حجاب با توجه به مشاهدات در بازار، معابر و خیابان‌ها، شایسته جامعه اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه باید نسبت به مسئله عفاف و حجاب احساس مسئولیت کرد و دغدغه‌مند بود، افزود: رعایت و توجه به عفاف و حجاب تنها مختص زنان نیست، بلکه مردان هم باید به این مؤلفه توجه داشته باشند؛ چراکه وضعیت پوشش برخی از مردان در محافل و مجالس مطلوب نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان اضافه کرد: برای رفع مشکل بدحجابی نیازمند یک نگاه نو، تحولی و جستجوی راه‌های رفته هستیم و باید برنامه‌های تکراری و عادی را کنار گذاشت.

رضانیا از اعضای کمیته‌های پیش‌بینی‌شده برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب خواست در گام نخست نسبت به شناسایی چالش‌ها، احصای عوامل به‌وجودآورنده این چالش‌ها، اولویت‌بندی آن‌ها و ارائه راهبرد عملیاتی و کاربردی برای برطرف کردنشان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه برای اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب نیازی به کار تحقیقی نیست، گفت: چراکه طی چهار دهه گذشته کارهای پژوهشی و تحقیقی فراوانی صورت گرفته که می‌توان از همان‌ها بهره گرفت و برای توفیق در این مسیر، برنامه مناسب با نگاه تحولی و پیمودن مسیرهای نرفته را تعریف و تدوین کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان تأکید کرد: برای نگاه تحولی به مسائل باید با افزایش میزان مطالعات، واقعیت روز جامعه را به‌خوبی درک و بر مبنای واقعیت‌های آن برنامه عملی ارائه کرد.

رضانیا ادامه داد: برای رفع بدحجابی نیازی به ارائه ده‌ها برنامه تکراری و عادی نیست، بلکه باید دو برنامه کیفی و عملیاتی برای بهبود وضعیت حجاب در جامعه دست کم تا جلسه آینده این قرارگاه ارائه شود.

وی افزود: اعضای هریک از کمیته‌های 6 گانه باید برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه کنند، به‌گونه‌ای که ارزیابی و تأثیر آن‌ها بر کاهش بدحجابی تا پایان تابستان برای همه افراد محسوس باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان خاطرنشان کرد: حرکت در مسیر بهبود وضعیت عفاف و حجاب یک کار جهادی بوده و به‌مثابه عبادت است.

* 80 برنامه هم‌زمان با هفته عفاف و حجاب در همدان برگزار می‌شود

جانشین سپاه ناحیه همدان گفت: هم‌زمان با هفته عفاف و حجاب 18 تا 24 تیرماه سال جاری 80 عنوان برنامه از سوی سپاه ناحیه همدان و بسیج جامعه زنان برگزار می‌شود.

سرهنگ پاسدار اکبر یونسی یادآوری کرد: دو سال گذشته با توجه به اپیدمی کرونا برنامه‌های هفته عفاف و حجاب با محوریت مساجد برگزار شده و خروجی مثبتی در پی داشته است.

وی اضافه کرد: برخلاف مشاهدات و باور مردم، شمار افراد بدحجاب بسیار کمتر از افراد با حجاب است؛ اما به‌علت جنگ روانی دشمن، اطلاع‌رسانی بالای آن‌ها در این زمینه و حضور کم افراد محجبه در میدان، فراوانی افراد بدحجاب در جامعه القا شده است.

جانشین سپاه ناحیه همدان اظهار کرد: پیش‌تر به دنبال یک فراخوان 50 هزار زن محجبه در میدان اصلی و مرکز شهر حضور یافته و از میدان امام راحل تا باغ‌موزه دفاع مقدس را پیاده‌روی کردند.

سرهنگ پاسدار یونسی گفت: 21 تیرماه سال جاری تجمع عفاف و حجاب در پیاده‌رو بوعلی شهر همدان برگزار می‌شود که هدف‌گذاری آشنایی قشر جوان و نوجوان با عفاف و حجاب، برپایی غرفه، اهدای هدایا و تشویق این قشر است.

وی ادامه داد: در حوزه عفاف و حجاب هدف‌گذاری و برنامه‌ها در سه بخش کوتاه، میان و بلندمدت دنبال می‌شود و با پرهیز از اجرای برنامه‌های صوری و بی‌فایده، دنبال تهیه و اجرای برنامه‌های تأثیرگذار هستیم.

جانشین سپاه ناحیه همدان با بیان اینکه دنبال کارهای تهاجمی و سلبی نیستیم، تأکید کرد: البته برخی از افراد بدحجاب به‌صورت هدفمند و سازمان‌یافته در معابر و اماکن حضور می‌یابند که باید با آن‌ها برخورد شود.

سرهنگ پاسدار یونسی اضافه کرد: با اجرای برنامه‌های فرهنگی در مراکز تفریحی شهرستان، فضا برای حضور افراد بدحجاب کم می‌شود و طبق تجربیات حضور افراد متدین در هر مکانی موجب کاهش جرم و جنایت در آن محل است.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی استان همدان نیز عمده‌ترین مشکل در زمینه عفاف و حجاب را نبود مسئولیت‌پذیری در جامعه دانست.

سرهنگ مهدی مینایی با بیان اینکه هم‌اینک با یک فضای دوقطبی مواجه‌ایم، افزود: بخشی از مردم به‌خاطر محتویات منتشره در فضای مجازی، خوراک‌های تبلیغی دشمن، نوع تربیت خانواده و مسئولیت‌پذیر نبودن جامعه دچار بدحجابی شدند.

وی خاطرنشان کرد: این عوامل همچنین سبب شده وقتی طلبه یا شخص متدینی به فرد بدحجاب تذکر می‌دهد، مردم به‌جای حمایت دافع از آمر به معروف، مدافع منکر شوند.

سرهنگ مینایی تصریح کرد: برخورد سلبی با موضوع حجاب رویه همیشگی است، اما باید راهکارهایی نو ارائه شود؛ چراکه درصورت اثرگذاری راهکارهای قبلی، این وضع را شاهد نبودیم.

شناسه خبر 57257