شناسه خبر:57517
1401/4/20 08:26:26

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر توسعه خوشه صنعتی ملایر- ازندریان از آغاز فعالیت اجرایی خوشه صنعتی پوشاک ازندریان خبر داد و گفت: این خوشه صنعتی از خردادماه شتاب گرفت و وارد مرحله عملیاتی شد.

«حسام بختیاری» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درحال حاضر بیش از چهار هزار خیاط در زمینه تولید مانتو، کاپشن، شلوار جین و کتان بچه‌گانه و لباس بچه در شهرهای ازندریان و ملایر به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کنند.

وی افزود: به‌واسطه فعالیت این تعداد خیاط و شناسایی 800 واحد فعال در زمینه پوشاک، ملایر و ازندریان متقاضی ثبت خوشه صنعتی پوشاک بودند که با پیگیری‌ها و رایزنی‌های مستمر نمایندگان ملایر و مسئولان، دی‌ماه سال گذشته این خوشه توسط شرکت شهرک‌های صنعتی به تأیید رسید.

مدیر توسعه خوشه صنعتی ملایر- ازندریان ادامه داد: در این راستا ازندریان و ملایر به‌عنوان خوشه صنعتی معرفی و بهمن‌ماه سال گذشته عملیات مطالعه شناختی توسعه خوشه آغاز شد.

بختیاری با بیان اینکه درحال حاضر این خوشه به‌عنوان یک خوشه فعال صنعتی در حوزه پوشاک به ثبت رسیده است، بیان کرد: پروژه توسعه خوشه یک فعالیت برنامه‌ریزی‌شده است که توسط شرکت شهرک‌های صنعتی با همکاری و کمک نهادهای مختلف محلی و استانی در راستای ارتقای سطح تولید، بهبود و افزایش توان رقابت تولیدکنندگان به اجرا درمی‌آید.

وی مهم‌ترین اهداف توسعه این خوشه صنعتی را افزایش سطح توانمندی واحدهای موجود، افزایش سطح ارتباطات و همکاری بین واحدها و نهادهای مرتبط با خوشه، ارتقای کمی و کیفی محصولات، ارتباط هرچه بیشتر واحدهای تولیدی با دولت و مراکز آکادمیک، افزایش سطح آگاهی خوشه، تقویت اطلاع‌رسانی و افزایش جریان اطلاعات در خوشه برشمرد.

مدیر توسعه خوشه صنعتی ملایر- ازندریان تسهیل قوانین دولتی در زمینه‌های مختلف، ارتقای مهارت نیروی کار، ارتقای سطح فناوری واحدها، بهره‌برداری از منابع مالی موجود و جدید برای توسعه واحدها، افزایش توان مالی واحدهای خوشه، جذب سرمایه‌گذار برای تکمیل زنجیره ارزش، دسترسی به بازارها و مشتریان جدید و تقویت صادرات را از دیگر اهداف این پروژه مهم عنوان کرد.

بختیاری تأکید کرد: در اجرای این خوشه صنعتی به دنبال ایجاد علائم و نشانه تجاری مشترک و یا برای تک‌تک واحدها، هم‌تراز کردن خریدها، انجام خرید مشترک، کاهش هزینه‌های تولید و خرید به‌منظور پایداری و توسعه کسب‌وکار خوشه هستیم.

به گفته وی طول دوره اجرایی خوشه سه سال است که فاز نخست شامل انجام مطالعات شناختی بوده و ابتدای کار پروژه انجام می‌شود و در خوشه ازندریان این کار به اتمام رسیده است.

وی مرحله بعدی پروژه را افزایش سطح سرمایه اجتماعی و تقویت ارتباطات و اعتمادسازی بین اعضا و سپس دستیابی به یک چشم‌انداز مشترک عنوان و با اشاره به تدوین استراتژی‌ها و ارائه برنامه‌های اجرایی و پیاده‌سازی این برنامه‌ها، بیان کرد: در سال سوم پس از دستیابی به اهداف تعیین‌شده، شبکه فراگیر خوشه به اعضای خوشه واگذار می‌شود.

مدیر توسعه خوشه صنعتی ملایر- ازندریان همچنین کلید توسعه خوشه را در گرو انتقال رقابت از داخل اعضای خوشه به بیرون از آن دانست و تأکید کرد: تلاش ما بر این است که اعضای خوشه در کنار یکدیگر بتوانند همکاری در ازای رقابت داشته باشند.

بختیاری گفت: آنچه در صنعت خیاطی مهم است و در ازندریان و ملایر به دنبال آن هستیم، این است که مزدی‌کاری را به تولید تبدیل کنیم تا خود اعضا بتوانند پس از کسب مهارت‌های لازم، پارچه و ملزومات کار را تهیه کرده و بعد از استخراج الگو و طرح‌های نو، محصولات تولیدی خود را با برند به بازار عرضه کنند.

وی با تأکید بر اینکه رمز موفقیت و دستیابی به نتایج از پیش تعیین‌شده همکاری و همراهی اعضای اصلی خوشه است، یادآور شد: انتظار می‌رود با همراهی خوب اعضا بتوانیم به دستاوردهای رضایت‌بخشی دست پیدا کنیم.

شناسه خبر 57517