شناسه خبر:57525
1401/4/20 08:36:15

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه از تصویب بودجه هزار و 775 میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در استان خبر داد و گفت: سهم هر شهرستان و دستگاه اجرایی به تفکیک و براساس سند آمایش سرزمینی که برای توسعه و رشد هفت درصدی اقتصاد استان تعریف شده، در این بودجه دیده شده است.

«حبیب‌الله وفایی» روز پنجشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، افزود: از هزار و 775 میلیارد تومان بودجه پروژه‌های عمرانی استان، 487 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات توازن ملی یا ( استانی2) است که به پروژه‌های عمرانی ملی- استانی شهرستان‌ها تخصیص می‌یابد.

وی با این توضیح که اعتبارات عمرانی براساس 29 سرفصل تخصیص می‌یابد، گفت: همچنین این اعتبارات امسال براساس سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر رشد هفت درصدی اقتصاد استان کرمانشاه، سیاست اقتصاد مقاومتی، سیاست محرومیت زدایی و ویژگی پروژه‌های دانش بنیان توزیع شده است.

وفایی اضافه کرد: 10 درصد اعتبارات عمرانی به طرح و پروژه‌های دانش بنیان دستگاه‌های اجرایی اختصاص می‌یابد که این پروژه‌ها باید در ستاد پروژه‌های دانش بنیان استان تصویب شود.

وی در بخش دیگری همچنین از تصویب 920 میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد.

رشد هفت درصدی اقتصاد استان کرمانشاه در سال 1401 هدف گذاری شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به برنامه‌های دولت سیزدهم برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد کشور در سال 1401 و ایجاد اشتغال یک میلیون و 68 هزار نفر در کشور اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم با توجه به وضعیت کرمانشاه، میانگین رشد هفت درصدی برای استان ما در سال‌جاری هدف گذاری کرده است.

وفایی بیان داشت: برای تحقق این رشد هفت درصدی نیازمند جذب 55 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که باید این مبلغ را از محل تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی، منابع استانی، سرمایه گذاری خارجی و مشارکت سرمایه بخش خصوصی تامین کنیم.

وی در ادامه بیشترین رشد اقتصادی سال جاری را مربوط به بخش کشاورزی و زیر مجموعه‌های آن مانند، آبخیزداری و منابع طبیعی، شیلات، دامپروری و عشایر 10/8 درصدی رشد، حوزه صنعت 9/8درصد، معدن 6 درصد و خدمات مانند گردشگری و دیگر رسته‌های این حوزه 5/9 درصد رشد اعلام کرد و گفت: در کل برای اقتصاد استان به طور میانگین رشد هفت درصدی پیش بینی شده که با توجه به تجربیات سالیان گذشته می‌توانیم آن را محقق کنیم.

وفایی گفت: اگر طبق برنامه‌هایی که خود دستگاه‌های اجرایی استان داده اند، بتوانیم این 55 هزار میلیارد تومان را از منابع مختلف جذب کنیم، در پایان امسال 37 هزار اشتغال خالص و 46 هزار اشتغال ناخالص در استان ایجاد خواهد شد و نرخ بیکاری استان 2/7 درصد کاهش می‌یابد و به 12/2 درصد می‌رسد.

این مقام مسئول همچنین از رونمایی نقش کلی توسعه استان در سال 1401 تا 1404 خبر داد و گفت: از این پس تمام برنامه‌های توسعه ای سطح استان چه در سطح بخشداری ها، چه شهرستان‌ها چه دهستان و دیگر موراد براساس این نقش راه اجرا خواهد شد.

شناسه خبر 57525