شناسه خبر:57579
1401/4/21 09:00:13

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: درحال حاضر 93 درصد از اراضی ملی و طبیعی استان سنددار شده‌اند و امکان تصرف و دست‌درازی به آن‌ها وجود ندارد.

پرویز توسلی‌زاده در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و حقوق بیت‌المال استان کرمانشاه که با موضوع اجرای طرح «کاداستر» و با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل دادگستری کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به تدوین برنامه راهبردی در دادگستری استان، اظهار کرد: با توجه به اجرای این برنامه راهبردی، طی یکی دو سال اخیر توانسته‌ایم در بسیاری از جهات رشد کنیم و وقت خود را صرف کارهای بیهوده نکنیم.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات باعث شده تا جایگاه کرمانشاه در بحث اجرای سند تحول قضائی از رتبه 21 به رتبه دو کشور ارتقا پیدا کند و به شکل برنامه‌محور راه خود را ادامه دهیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه یکی از اقدامات مهم در این حوزه را توجه جدی به اجرای طرح کاداستر عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح می‌تواند میزان ورودی پرونده‌های قضائی را کاهش دهد، از تشکیل پرونده‌های جدید جلوگیری کند و درنهایت رضایتمندی مردم و افزایش سرمایه‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم تا جایی که امکان دارد، باید منافذ و راه‌های ایجاد اختلاف بین مردم را ببندیم که یکی از آن‌ها همین مسئله مالکیت زمین‌ها است؛ بنابراین به این منظور طی دو سال گذشته حدود 19 جلسه شورای اراضی ملی و حفظ حقوق بیت‌المال را در استان تشکیل داده‌ایم.

توسلی‌زاده خاطرنشان کرد: نتیجه این پیگیری‌ها منجر به این شد تا عملکرد شورای حفاظت از اراضی در استان طی دو سال گذشته به اندازه 10 سال قبل از آن باشد.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت حفاظت از اراضی ملی و حفظ حقوق بیت‌المال در استان پرداخت و گفت: در مدت دو سال گذشته در حوزه جهاد کشاورزی و مقابله با تغییر کابری اراضی و باغات یک‌هزار و 200 دستور موقت صادر و 233 هکتار از اراضی زارعی استان رفع تصرف شد، درحالی که این رقم طی سال‌های 1389 تا 1398 تنها 164 هکتار بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه اضافه کرد: در حوزه صیانت از مراتع و منابع طبیعی هم ضمن شناسایی افرادی که اقدام به تصرف این اراضی می‌کردند، طی مدت دو سال 399 هکتار از منابع طبیعی را رفع تصرف کردیم، درحالی که طی سال‌های 1393 تا 1398 این رقم 168 هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه صیانت از منابع آب، حفاظت محیط‌زیست، راه و شهرسازی و شهرداری مورد تأکید دستگاه قضائی استان قرار دارد، گفت: در سال‌ جاری هم با تشکیل کارگروه پیشگیری در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و غیره از تشکیل پرونده‌های زیادی در این حوزه جلوگیری کردیم.

توسلی‌زاده درخصوص وضعیت اجرای طرح کاداستر در استان هم افزود: از ابتدای ابلاغ این قانون در سال 1394 تا سال 1398 وضعیت اجرای آن در استان چندان رضایت‌بخش نبود و در رکود قرار داشت؛ به‌گونه‌ای که تنها 10 درصد از اراضی استان طی این مدت دارای سند شده بودند.

وی ادامه داد: با این وجود در دو سال گذشته آن را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم و موفق شدیم که 100 هزار هکتار از اراضی دولتی را که فاقد سند دولتی بودند با پیگیری‌ها سنددار کنیم و رشد قابل توجهی را در بحث اجرای طرح کاداستر برای اراضی ملی و دولتی به دست آوردیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه درحال حاضر حدود 93 درصد از اراضی ملی و طبیعی استان سنددار شده‌اند، اعلام کرد: مصوب کرده‌ایم تا پایان شهریورماه امسال، مابقی اراضی که سنددار نشده‌اند نیز دارای سند شوند.

وی از در دستور کار قرار گرفتن اجرای طرح کاداستر برای اراضی کشاورزی هم خبر داد و افزود: در این رابطه اقدامات کارشناسی انجام و موانع پیش روی این طرح هم دیده شده، بااین‌حال بنا داریم تا پایان سال 250 هزار هکتار از این اراضی را هم سنددار کنیم.

شناسه خبر 57579