شناسه خبر:57589
1401/4/21 09:14:31
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد:

تولید 500 هزار تن گیاهان دارویی در سال جاری

سپهرغرب، گروه کشاورزی: مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: میزان تولید گیاهان دارویی با افزایش 40 هزار تنی در سال جاری به 500 هزار تن برسد.

حسین زینلی با اشاره به وضعیت کشت گیاهان دارویی در کشور گفت: در سال گذشته 68 هزار هکتار گیاهان دارویی یک‌ساله کشت شدند که بالاترین میزان مربوط به زیره سبز، گشنیز، رازیانه سیاه دانه، شوید و فلفل بوده است.

وی با بیان این که در سال گذشته از گیاهان زعفران و گل محمدی در جهت افزایش توسعه سطح زیر کشت انجام نشد، یادآور شد: بنا داریم با توجه به این که ساختارهای کشت قراردادی در کشور توسعه پیدا کرده در سال 1401 تحت شرایط خاص از این گیاهان با کشت قراردادی اقدامات برای تولید انجام خواهد شد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر حدود 261 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی اعم از گیاهان چند ساله و یک‌ساله در کشور است.

به گفته زینلی در حال حاضر 463 هزار تن تولید گیاهان دارویی در کشور انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته به علت خشک‌سالی تولید گیاه زعفران به شدت افت کرد، البته دولت به‌دنبال آن است تا با افزایش تولید این گیاه در کشور بتواند جایگاه زعفران را از نظر تولید و ارزش در دنیا ارتقا دهد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: برنامه داریم تا در صورت تخصیص اعتبار به این مجموعه به میزان 20 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار را تحت شرایط دیم و همچنین 20 هزار و 500 هکتار نیز در شرایط آبی کشت گیاهان دارویی را در سال 1401 توسعه دهیم.

زینلی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گیاهان دارویی با افزایش 40 هزار تنی در سال جاری به 500 هزار تن برسد.

به گفته وی، در این طرح بیشترین سطح زیر کشت به گیاهانی چون آنغوزه، باریجه، شیرین‌بیان، موسیر، زیره سیاه، کور و محصولات کم آب بر دیگر اختصاص دارد

شناسه خبر 57589