شناسه خبر:57676
1401/4/23 09:01:07

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر علمی همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» از ارسال 400 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش و پذیرش نهایی 230 مقاله خبر داد.

نادر نادری 22 تیرماه در نشستی خبری با اشاره به ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان در پنجم مردادماه سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به بزرگی این رخداد، دانشگاه رازی با همکاری این پایگاه جهانی و میراث فرهنگی استان بر آن شد تا همایشی بین‌المللی برگزار کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهدافی که در برنامه‌ریزی برای برگزاری این همایش مد نظر بود، معرفی این منظر ارزشمند فرهنگی تاریخی به مردم کشورمان و جهانیان بود.

دبیر عملی همایش با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این همایش از اسفندماه سال گذشته با امضای یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین دانشگاه رازی، پایگاه جهانی هورامان و میراث فرهنگی آغاز شد، عنوان کرد: با وجود اینکه برگزاری یک همایش بین‌المللی حدود یک سالی زمان نیاز دارد، اما به‌دلیل احساس مسئولیت دانشگاه و به‌واسطه ارزشمندی ثبت جهانی این اثر تلاش کردیم تا در زمان نزدیک به سالگرد ثبت جهانی آن، همایش را برگزار کنیم و درنهایت مقرر شد این همایش در تاریخ 25 و 26 تیرماه در آستانه ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی تاریخی هورامان برگزار شود.

وی تصریح کرد: در این مدت مجوزهای بین‌المللی لازم را برای برگزاری همایش گرفتیم و یک کمیته علمی متشکل از حدود 80 نفر از اساتید برجسته داخلی و خارجی و نیز کمیته اجرایی همایش تشکیل شد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه این همایش فراتر از یک همایش معمول دانشگاهی است، عنوان کرد: همایش هورامان دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی است و با بخش‌های مختلف جامعه ارتباط دارد؛ بنابراین در این مدت با دستگاه‌های مختلف استان همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، فرمانداری، دهیاران، نخبگان فرهنگی و غیره ارتباط گرفتیم و ده‌ها نشست برگزار کردیم تا بستر لازم برای شناسایی و شناساندن جاذبه‌های عظیم هورامان فراهم شود.

دبیر عملی همایش به برگزاری 18 پیش‌نشست تخصصی قبل از برگزاری همایش اصلی هم اشاره کرد و گفت: این پیش‌نشست‌ها در حوزه‌های باستان‌شناسی، مرمت، کارآفرینی و اقتصاد، گردشگری، صنایع دستی، گویش‌های محلی، بازی‌های بومی محلی، دانش بومی و گیاهان دارویی و غیره بوده که با حضور اساتید و چهره‌های برجسته ملی و بین‌المللی برگزار شد.

وی از شرکت دو هزار نفر در این پیش‌نشست‌ها خبر داد و افزود: برگزاری این پیش‌نشست‌ها و استقبالی که از آن صورت گرفت، زمینه‌ای شد برای اینکه تشویق شویم تا همه پیش‌نشست‌ها و سخنرانی‌هایی که در آن ارائه شده بود را مستند کنیم که اکنون درحال تدوین، چاپ و نشر آن به‌عنوان دستاوردهای همایش هستیم و در کنار آن چکیده مقالات دریافتی را هم چاپ کرده و نشر خواهیم داد.

وی ادامه داد: در نوبت ظهر این روز و روز بعد (26 تیرماه) برنامه‌های علمی و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

شناسه خبر 57676