شناسه خبر:57778
1401/4/26 09:01:42

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: تاکنون حد حریم یک هزار و 100 کیلومتر از رودخانه‌های استان انجام شده که رودخانه‌های اصلی و مهم نیز جزو آن‌ها است.

آرش آریانژاد روز شنبه اظهار کرد: حد حریم و بستر رودخانه‌های مهم و اصلی ازجمله قشلاق، قزل اوزن، گاورود، گاران، قزلچه سو، کلین کبود، زریوار، سقز، جانوره، بانه، حسین آباد، سیمینه رود و قصریان نهایی شده است.

وی طول رودخانه‌های کردستان را هشت هزار و 400 کیلومتر اعلام کرد و افزود: مطالعات برای تعیین بستر یک هزار و 200 کیلومتر دیگر نیز در دست اجرا و انتخاب مشاور برای 860 کیلومتر از رودخانه‌های مراکز جمعیتی هم در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به تعیین حد حریم حدود 588 کیلومتر از رودخانه‌های استان طی سال گذشته اشاره و اضافه کرد: چنانچه اعتراضی نسبت به بستر و حریم تعیین شده باشد، با ارائه مدارک و مستندات حقوقی در شهرستان مربوطه پرونده تشکیل می‌شود و بعد از آن در کمیسیون ماده سه شرکت رسیدگی خواهد شد.

آریانژاد ادامه داد: هرچند مطابق قوانین و مقررات چنانچه کشاورزان و مالکان زمین اعتراضی داشته باشند، تا یک ماه بعد از اعلام عمومی فرصت اعتراض دارند، با این وجود این شرکت در راستای کمک به کشاورزان در هر مقطع زمانی هرگونه اعتراضی باشد، رسیدگی خواهد کرد.

وی گفت: مبنای قانونی تعیین بستر و حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها، بر اساس اصل 45 قانون اساسی و قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 است، بنابراین نه‌تنها قانون برای تعیین بستر و حریم کمی و کیفی رودخانه‌های کشور وجود دارد بلکه (آیین‌نامه تعیین بستر قانونی و حریم کمی) در سال 1379 به تصویب دولت رسیده و (دستورالعمل تعیین حریم کیفی) نیز در سال 1382 در دولت مصوب شده است که نسخه بازنگری آن مهر 1398 ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه بستر قانونی رودخانه با بستر طبیعی رودخانه الزاماً یکی نیست، افزود: با وجود اینکه بستر طبیعی رودخانه تعریف مشخصی ندارد، بستر قانونی رودخانه به آن بخش از (پهنه سیلابی) رودخانه گفته می‌شود که طی فرآیند فنی و قانونی مشخص می‌شود.

آریانژاد اظهار کرد: معمولا بستر قانونی، پهنه سیل‌گیر سیلاب برای دوره بازگشت 25 ساله است و براساس قانون، بستر قانونی رودخانه و مدیریت آن در اختیار وزارت نیرو و به نمایندگی حکومت اسلامی قرار داده شده و جزو منابع و اموال (ملی) محسوب شده و کسی نمی‌تواند تملک قانونی بر آن داشته باشد.

وی ادامه داد: حریم کمی رودخانه‌ها بلافاصله بعد از خط بستر می‌باشد که میزان آن از یک تا 20 متر بوده و حریم کیفی تا فاصله 150 متر از بستر رودخانه قرار دارد.

 

شناسه خبر 57778