شناسه خبر:57781
1401/4/26 09:05:50

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان کرمانشاه گفت: دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات دولتی موجب تضییع حق مردم و نظام می‌شود و بر همین اساس رهبر انقلاب 3 بار در تریبون‌های رسمی نمایندگان را از این امر نهی فرموده‌اند.

حجت‌الاسلام محسن مفید رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان کرمانشاه در نشستی خبری به مناسبت چهل و دومین سالروز تشکیل شورای نگهبان ضمن تبریک دهه ولایت، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی برای مانایی و بقاء خود با وصف جمهوریت و اسلامیت یک محک و ملاک دارد و آن شورای نگهبان است که وظیفه آن حراست از اسلامیت و جمهوریت نظام است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان مهمترین نهاد تأسیسی جمهوری اسلامی ایران است و وظایف خطیری بر عهده دارد، گفت: تطابق مصوبات مجلس و هرگونه ابلاغیه و بخشنامه که تحت عنوان قانون در ادارات ساری و جاری است با شرع مقدس اسلام، وظیفه شورای نگهبان است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری قریب به 40 انتخابات در کشور پس از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی ایران را مردمی‌ترین نظام در کره خاکی دانست و گفت: وظیفه خطیر نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.

وی با بیان اینکه انتخابات همواره مورد طمع اربابان قدرت و صاحبان زر و زور است و نیاز با مراقبت دارد تا رأی و خواست مردم حقیقتا صیانت و اعمال بشود، گفت: تضمین سلامت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.

مفید با اشاره به نظارت استصوابی شورای نگهبان، بیان کرد: شورای نگهبان از نقطه آغاز تا پایان انتخابات بر انتخابات نظارت مؤثر دارد یعنی ناظری است که دارای اختیارات است و هر جا تخلفی صورت بگیرد همانجا جلوی آن را می‌گیرد.

وی تفسیر قانون اساسی، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای موقت رهبری را از دیگر وظایف این شورا اعلام کرد و گفت: شورای نگهبان در طول 42 عمر خود وظایفش را براساس قانون اساسی و بدون توجه به فضاسازی‌ها به نحو احسن انجام داده است.

بررسی حدود 15٠٠ اصل قانون اساسی، توجه ویژه به رعایت اصول 36 و 75 قانون اساسی، رسیدگی به بیش از 100 شکایت نسبت به احکام دیوان عدالت اداری، بیان نظر تفسیری در باره 71 اصل از قانون اساسی بخشی از عملکردهای شورای نگهبان بود که حجت‌الاسلام مفید به آن اشاره کرد.

وی عملکرد شورای نگهبان را مثبت، موفق و قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: البته هیچ مجموعه‌ای از خطا و اشتباه مصون نیست و در این شورا حساسیت بسیار بالایی وجود دارد که عملکرد آن همراه با ضعف و اشکال نباشد.

رییس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان کرمانشاه بیان کرد: بازنگری در مأموریت‌ها و عملکردها همیشه مدنظر این شوراست تا ضعف‌ها و خطاها برطرف شود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان نظارت پیشینی و پسینی بر عملکرد خود دارد به این صورت که 2 مرکز مهم پژوهشی حقوقی و فقهی در کنار خود دارد که از آن‌ها مشورت می‌گیرد و نیز از نظرات گروه‌های اندیشه‌ورز برای جلوگیری از خطا و اشتباه بهره می‌گیرد.

مفید در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص دخالت احتمالی نمایندگان مجلس در انتصابات دولتی و واکنش شورای نگهبان در این زمینه، گفت: براساس اصل تفکیک قوا نمایندگان صرفا وظیفه تقنین و نظارت را بر عهده دارند و اگر این اصل رعایت نشود نه به صلاح کشور، نه دستگاه اجرایی و نه نمایندگان مجلس است چرا که دخالت در انتصابات عملا مجلس را از موضع مطالبه‌گری خارج می‌کند.

این مسؤول اضافه کرد: وقتی مسئولی از جانب نمایندگان منتصب شود عملکرد آن به پای نمایندگان نوشته می‌شود و نمایندگان نمی‌توانند بر عملکرد او نظارت کنند و در عمل توجیه‌گر عملکرد او می‌شوند.

وی طمع به مناصب و دنبال کسب منافع بودن را بستری برای فساد و ایجاد رانت و زد و بند دانست و گفت: دخالت در انتصابات موجب تضییع حق مردم و نظام می‌شود و بر همین اساس رهبر انقلاب 3 بار در تریبون‌های رسمی نمایندگان را از این امر نهی فرموده اند.

مفید با بیان اینکه این امر یقینا یکی از حوزه‌های بررسی صلاحیت نمایندگان است، تصریح کرد: التزام به ولایت فقیه یکی از مهمترین شرایط صلاحیتی کاندیداهاست و کسی که در انتصابات دخالت می‌کند، عدم التزام او به ولایت فقیه مسلم است و چون تضییع کننده منافع عمومی نیز هست، پس عدم التزام به قانون اساسی نیز دارد.

مفید گفت: از سراسر کشور گزارش‌هایی از دخالت نمایندگان در انتصابات دریافت گردیده که در پرونده آنان ثبت شده و در تأیید صلاحیت آنان مدنظر است.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در پایان مشورت و پیشنهاد را جدای از دخالت در انتصابات عنوان کرد و گفت: اگر نمایندگان با تکیه بر ابزارهایی که در اختیار دارند همچون سؤال، تذکر و استیضاح، اقدام به تهدید و یا فشار بر وزارتخانه و یا دستگاه اجرایی جهت انتصاب شخص موردنظر خود کنند و گروکشی نماینده این امر مصداق بارز دخالت خواهد بود.

شناسه خبر 57781