شناسه خبر:57995
1401/5/1 09:08:55

سپهرغرب، گروه شهر: شرکت آب شهری صوفیه بلغارستان برای کاهش مصرف پلاستیک و صرفه‌جویی در مصرف آب، از رستوران‌ها خواسته است تا به جای بطری‌های آب معدنی، آب لوله‌کشی را به مشتریان و رهگذران ارائه دهند.

شرکت آب شهری صوفیه در پایان ماه ژوئن، شروع یک کمپین جدید با هدف کاهش استفاده از بطری‌های پلاستیکی را اعلام کرد. این کمپین شامل همکاری رستوران‌ها و کافه‌های مختلف در شهر می‌شود که آب لوله‌کشی رایگان را به مشتریان خود ارائه می‌دهند یا برای رهگذران تشنه، به جای فراهم کردن آب در بطری‌های پلاستیکی، آب معمولی شیر ارائه می‌دهند. ساکنان و گردشگران می‌توانند رستوران‌ها و کافه‌های شرکت‌کننده در این کمپین را از طریق یک نقشه تعاملی پیدا کنند.

ایده این کمپین ترویج عادات نوشیدن پایدار در بین شهروندان، به ویژه طی موج گرمای تابستان است. یک مزیت دیگر این است که آب لوله‌کشی صوفیه یکی از بهترین کیفیت‌های آب را در اروپا دارد، زیرا مستقیماً از کوه ریلا لوله‌کشی می‌شود؛ از ویژگی‌های متمایز آب در صوفیه PH خنثی است که حدود 7.2 تخمین زده می‌شود. این آب همچنین فاقد طعم و بوی مشخصی است که آن را برای استفاده روزمره افراد در هر سنی مناسب می‌کند.

علاوه بر این، طبق داده‌های شرکت آب شهری صوفیه، تنها در سال 2021، مقامات بیش از 9 هزار نمونه را از نقاط مختلف خطوط لوله، از منابع تا مصرف‌کننده، بررسی کردند. طبق گزارش‌ها، این نمونه‌ها حدود 150 هزار بار آزمایش شده‌اند و ثابت شده است که بسیار فراتر از استانداردهای ملی کنترل کیفیت هستند.

یکی دیگر از دلایل اصلی راه‌اندازی این کمپین، تلاش برای تغییر درک مردم از مصرف آب است که آب لوله‌کشی را از نظر اجتماعی قابل قبول‌تر می‌کند. در عین حال، آب لوله‌کشی این مزیت را دارد که استفاده از بطری‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف را کاهش می‌دهد.

پایتخت بلغارستان قبلاً دارای تعداد زیادی شیر آب عمومی بود. با این حال، طی دهه گذشته، تعداد زیادی از آن‌ها از کار افتاده یا به علت تصمیم شهرداری بسته شده‌اند.

به‌رغم خشکسالی نسبی شهر، مکان شیرهای آب بدون توجه به فقدان عملکرد آن‌ها همچنان روی نقشه نشان داده می‌شود تا توجه عموم به در دسترس نبودن منابع آب جلب شود.

بر اساس برآورد شهرداری، صرفه‌جویی در مصرف پنج بطری آب در هفته به مدت یک سال معادل 65 لیتر بنزین، 780 لیتر آب، 2.5 کیلوگرم پلاستیک، 21 کیلوگرم دی‌اکسیدکربن و حدود 170 یورو است.

شناسه خبر 57995