شناسه خبر:58053
1401/5/2 09:00:14

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: شورای برنامه‌ریزی نظارت جدی بر کیفیت هزینه‌کردها داشته باشد و مدیریت بهینه را در دستگاه‌های اجرایی اعمال کند.

اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان، اظهار کرد: بودجه طبق قانون مصوب مجلس توزیع می‌شود و دولت مکلف به اجرای قانون مصوب مجلس است و نمی‌تواند به جز آن مانور دهد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که مجلس واقعیت‌ها و کمبودها را در نظر بگیرد.

استاندار کردستان بهره‌وری را کلیدواژه مهمی برای حل بسیاری از مشکلات و جبران کمبودها دانست و عنوان کرد: در راستای استفاده بهینه از امکانات و منابع انسانی و غیرانسانی نیاز در برخی موارد نیاز به تجدیدنظر هست.

زارعی‌کوشا گفت: در هزینه‌های جاری مدیریت و صرفه‌جویی به معنای اولویت‌شناسی و بهینه مصرف کردن مورد توجه قرار گیرد تا نفع آن به امور عموم مردم برگردد.

وی تصریح کرد: شورای برنامه‌ریزی نظارت جدی بر کیفیت هزینه‌کردها داشته باشد و مدیریت بهینه را در دستگاه‌های اجرایی اعمال کند.

این مسئول نقش پژوهش در توسعه استان را کلیدی دانست و گفت: دنبال پژوهش‌های کاربردی باشید که به رشد اقتصادی و بهره‌وری استان کمک کند.

زارعی‌کوشا افزود: دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه کردستان و مراکز پژوهشی انجام پژوهش‌های کاربردی که منجر به رفع معضلات استان در حوزه‌های مختلف شود را مورد توجه قرار دهند.

وی پژوهش‌های انجام شده در استان را فاقد سنخیت و با مسائل استان و غیرکاربردی دانست و گفت: برای پژوهش‌هایی که در اولویت مسائل استان نیست اعتباری پرداخت نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فروش اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی از دیگر مسائل مهم قابل پیگیری در ادارات است، تأمین پاداش پایان خدمت کارکنان و سنوات ازجمله اموراتی است که باید دستگاه‌های اجرایی از ابتدا در الویت قرار داده و پیگیر باشند.

استاندار کردستان گفت: دستگاه‌های اجرایی مقدورات خود را به‌موقع پیگیری و احصا کنند تا به‌موقع تبدیل به نقدینگی شود و به بازنشستگان پرداخت کنند.

زارعی‌کوشا با تأکید بر اینکه باید در هزینه‌های اجرایی دستگاه‌ها صرفه‌جویی و هزینه‌کردها با اولویت انجام شود، گفت: توجه به بخش پژوهش بسیار مهم است و طرح‌ها نیز باید متناسب با نیاز و به رشد اقتصادی و رفع معضلات استان کمک کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در چهار ماهه گذشته از سال در حوزه تعهدات اشتغال رتبه پنجم کشور را کسب کرده‌ایم، گفت: در پرداخت و جذب تبصره ماده 18 جزء استان‌های برتر کشور هستیم ولی انتظار بیشتری داریم.

وی گفت: در حالی تذکرات و تأکیداتی که صورت می‌گیرد برای قوت گرفتن است برخی رسانه‌ها و مدیران این تذکرات تند را به‌عنوان ضعف استان تلقی می‌کنند.

استاندار کردستان افزود: تذکرات با هدف رفع موانع سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتغال در استان است و مجموعه بانک‌ها و مدیران همکاری لازم برای حمایت و جذب سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش رتبه پنجم و ششم کشور را داریم این عملکرد در مقایسه با استان‌هایی که ظرفیت بیشتری دارند قابل توجه است.

وی با بیان اینکه مسیری که در پیش داریم مسیر رشد و اعتلای استان است، گفت: باید به رشد اقتصادی برسیم که رسیدن به این جایگاه نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به تعهد و تکلیف استان در تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد در سال جاری، عنوان کرد: موضوع مهم در رشد اقتصادی ناشی از رشد بهره‌وری است، دستگاه‌ها باید برش استانی خود در این حوزه را از دستگاه و سازمان‌های مربوطه کشوری بگیرند.

ارسلان ازهاری اظهار کرد: سهم استان از بودجه 26 هزار میلیارد ریال است که 18 هزار میلیارد ریال اعتبارت تملک دارایی و سرمایه‌ای، 270 میلیارد ریال اعتبارات اختصاصی برخی دستگاه‌ها و یک‌هزار و 400 میلیارد ریال نیز اعتبارات هزینه‌ای است.

وی با بیان اینکه اعتبارات هزینه‌ای استان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته 24 درصد است، گفت: تملک‌دارایی 27 درصد، اختصاصی دستگاه‌ها 25 درصد و در مجموع 27 درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بر لزوم تخصیص اعتبارات با توجه به نیازها و اولویت‌ها در شهرستان‌ها تأکید کرد و افزود: باید از مجموع اعتبارات سهم استان، 10 درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان و پنج تا هشت درصد برای اجرای طرح‌های هادی، 20 درصد کمک‌های فنی و اعتباری برای رونق تولید و پنج درصد به صندوق حمایت از کشاورزی اختصاص یابد.

ازهاری گفت: اعتبارات جاری امسال در مجموع 744 میلیارد تومان و در سایر 195 میلیارد تومان است که براساس دستورالعمل بین دستگاه‌ها توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای قانون بودجه چند موضوع از جمله الزاماتی که برای برخی از دستگاه‌ها در نظر گرفته شده، ضوابط اجرایی و دستورالعمل بودجه که لازم‌الاجرا است باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در خصوص اعتبارات پژوهشی هم اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتباری برای پژوهش‌هایی که تنها در قفسه‌های کتابخانه‌ها می‌مانند ندارد.

ازهاری با تأکید براینکه باید از تمام ظرفیت‌های استان در بحث اعتبارات پژوهشی استفاده شود، گفت: همه دستگاه‌ها در این خصوص باید ببر اساس دستورالعمل که امسال ابلاغ شده است و لازم‌الاجرا است عمل کنند.

وی با بیان اینکه پژوهش‌ها باید با توجه به نیازهای استان انجام شود، گفت: طرح دستگاه‌های اجرایی در کارگروه شورای برنامه‌ریزی باید اثربخشی طرح‌های پژوهشی اجرا شده خود را توضیح دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: 50 تا 60 درصد از طرح‌های پژوهشی موجود در قفسه کتابخانه‌های ادارات دردی از مشکلات دوا نمی‌کند.

ازهاری خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی در انجام طرح‌های پژوهشی باید طرح‌های پژوهشی کاربردی، مرتبط به مسائل کلان و دانش بنیان بودن و اینکه بتواند درد و گره‌ای از مشکلات استان باز کند را مدنظر قرار دهند.

وی با تأکید براینکه یک ریال از اعتبارات پژوهشی را جابجا نمی‌کنیم، اذعان کرد: هر دستگاهی که نتواند این اعتبار را بهینه جذب کند اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: با توجه به مبتنی بودن اعتبار بر عملکرد همه دستگاه‌ها باید ظرف دو ماه آینده عملکرد خود را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کنند وگرنه اعتبارات سایر را به آن‌ها اختصاص نخواهیم داد.

ازهاری با اشاره به تعهد و تکلیف استان در تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد در سال جاری، عنوان کرد: موضوع مهم در رشد اقتصادی ناشی از رشد بهره‌وری است، دستگاه‌ها باید برش استانی خود در این حوزه را از دستگاه و سازمان‌های مربوطه کشوری بگیرند.

وی افزود: در طول سال اعتبارات هزینه‌ای به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود که انتظار داریم میزان اعتبار اختصاص یافته را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ کنند.

شناسه خبر 58053