شناسه خبر:58085
1401/5/3 09:05:37
نماینده ولی فقیه در استان همدان پای صحبت اصحاب رسانه؛

جامعه باید بستر محبت و مودت باشد

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: نماینده ولی فقیه در استان همدان بهترین روش برای توسعه اخلاق و ارزش‌ها را محبت کردن دانست و گفت: چه در رشد شخصیتی فردی و چه در رشد از منظر دینی، هیچ چیزی به اندازه محبت ورزیدن به دیگران ما را ارتقا نمی‌دهد و جامعه باید بستر محبت و مودت ورزیدن بین مؤمنین باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز یکشنبه دوم مردادماه در کلاس اخلاق خود با حضور اصحاب رسانه استان که به‌مناسبت آغاز هفته خبرنگار در دفتر امام‌جمعه برگزار شد، گفت: مشکلات و مسائل مربوط به رسانه‌ها با مسئولین مطرح شده و پیگیری خواهد شد؛ امید است بهبود این موضوعات را شاهد باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه برگزاری جلسات با خبرنگاران باید بیشتر باشد، اظهار کرد: خبرنگاران در بطن جامعه حضور دارند و انعکاس‌دهندگان واقعیت‌های اجتماعی هستند که گاهی ممکن است در گیرودار مسئولیت‌ها مورد غفلت قرار گیرد؛ زیرا ممکن است یک مسئول با وجود مردمی بودنش، نتواند واقعیت‌های اجتماعی را از زوایای مختلف کشف کند که فعالان اجتماعی می‌توانند با بیان این موارد، به مسئولین کمک کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه کسی که بخواهد از اخلاق بگوید باید خودش اخلاق داشته باشد، بیان کرد: اساتید اخلاق گاهی تند صحبت می‌کنند، مانند پزشکی که صراحتاً به بیمار مشکلاتش را بیان می‌کند و واقعیت را می‌گوید.

امام‌جمعه همدان با اشاره به اینکه یک بخش علم اخلاق فضیلت و یک بخش آن رذیلت است، اذعان کرد: انسان در اخلاق تلاش می‌کند از رذایل پیراسته شود و به فضیلت‌ها آراسته شود.

وی با بیان اینکه بعضی از رذیلت‌ها در رسانه‌ها اتفاق می‌افتد و شناخت آن‌ها پیچیدگی دارد، گفت: رسانه قرار است به توسعه اخلاق، ارزش‌ها و هنجار‌ها کمک کند که اگر خود به آن‌ها ملتزم نباشد، تأثیرگذار نخواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه اگر حرف از جان برآید بر فطرت مخاطب می‌نشیند، اظهار کرد: رسانه هم همین است و باید این موضوع را باورکند که اگر رسانه‌ای اخلاقی برخورد نکند، شاید هیاهو کند، اما ماندگار نخواهد بود.

   اصلاح‌گر جامعه خود باید مصلح باشد

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ای می‌تواند توسعه‌دهنده اخلاق و حرکت‌دهنده جامعه به سمت اصلاحات باشد که خود به زینت اخلاق آراسته و به آن اعتقاد داشته باشد، تصریح کرد: بزرگان نیز در این خصوص می‌گویند کسی می‌تواند جامعه را اصلاح کند که خودش مصلح باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه لازم است بررسی کنیم و ببینیم چگونه باید اخلاق و ارزش را در جامعه توسعه دهیم، اظهار کرد: امروزه بحث حجاب و عفاف خیلی در جامعه مطرح بوده که یک ارزش الهی و قانون است؛ بارها اعلام کرده‌ام که گشت ارشاد باید برخوردهای منطقی و عاقلانه داشته باشد. وقتی می‌خواهیم یک ارزش را در جامعه توسعه دهیم، همان‌طور که در حدیث پیامبر (ص) آمده، باید جامعه ایمانی ما اهل مودت و رحمت باشد؛ مودت آن محبتی است که کشش، از سوی دو طرف بوده و مانند محبت، یک‌طرفه نیست.

وی بهترین روش برای توسعه اخلاق و ارزش‌ها را محبت کردن دانست و گفت: چه در رشد شخصیتی فردی و چه در رشد از منظر دینی، هیچ چیزی به اندازه محبت ورزیدن به دیگران ما را ارتقا نمی‌دهد و جامعه باید بستر محبت و مودت ورزیدن بین مؤمنین باشد.

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه منظور از مؤمنین همه جامعه است و فقط شامل نمازشب‌خوان‌ها و یا تنها خانم‌های چادری نیست، ابراز کرد: مؤمنین یعنی همه مردم ایران که دین خواستار مودت با همه انسان‌ها است.

وی با اظهار اینکه هرچقدر به مردم عشق و محبت بورزید در نزدیک شدن به مقام قرب الهی موفق‌تر هستید، افزود: خداوند به کسانی نبوت، ولایت و امامت می‌دهد که بیشترین محبت را به مردم دارند و یکی از دلایل خاتم‌الانبیا بودن پیامبر (ص) و مرتبه والای ایشان، محبت بیش از حد او با مردم است که پس از حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) کسی است که بیشترین محبت را به همه افراد دارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه اگر به دنبال تعالی خود و جامعه هستیم نباید روش محبت و مودت را فراموش کنیم، اظهار کرد: در امر به معروف نیز این مهم باید رعایت شود؛ زیرا امر به معروف از باب ولایت در قرآن بیان شده که بعضی از مؤمنان بر دیگری ولایت دارند که در درون ولایت محبت است.

وی با اشاره به اینکه آیا اگر مسئولی کوتاهی کرد باید با محبت او را امر به معروف کنیم یا خیر؟ گفت: اگر رشد اخلاقی و معنوی را در خانواده‌ها و جامعه بخواهیم، باید با محبت باشیم و در جایی که از تحت ولایت الهی خارج شود، نیاز به برخورد درخور است.

   همدان، از استان‌های پیشرو در حوزه روزنامه‌نگاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: همدان در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه روزنامه‌نگاری از استان‌های پیشرو ‌بوده و بعد از انقلاب این روند همچنان ادامه داشت.

مسعود ویژه اظهار کرد: همدان در غرب کشور به‌لحاظ رسانه‌ای و تعداد روزنامه‌، هفته‌نامه، گاه‌نامه و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری مثل نگینی می‌درخشد.

وی ‌با اشاره به اینکه رسانه‌ها در سال‌های اخیر به‌دلیل شیوع کرونا آسیب زیادی دیده‌اند، افزود: تعداد زیادی از اهالی رسانه در این سال‌ها به‌سختی توانستند دوام بیاورند و عرصه را خالی نکردند.

ویژه ادامه داد: با وجود اینکه بیانیه گام دوم انقلاب رسالت رسانه ‌و اصحاب رسانه‌ را بیشتر نشان می‌دهد، اما این قشر به‌دلیل همه‌گیری کرونا با مشکلاتی مواجه هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان مطرح کرد: ظرفیت جهادی که در عرصه رسانه استان همدان داریم، فوق‌العاده است و امیدواریم اصحاب رسانه همچنان مانند قبل بدرخشند.

در این نشست ضمن دیدار و بهره‌مند شدن جامعه خبری همدان از محضر کلاس اخلاق نماینده ولی فقیه در استان، از پوستر هفته خبرنگار در سال 1401 نیز رونمایی شد.

در این نشست صمیمی بین امام‌جمعه همدان و اصحاب رسانه به موضوعاتی مانند توجه به هدررفت آب در کشاورزی و لزوم سامان‌دهی آن، توجه به منابع آبی استان و اصلاح الگوی کشت و همچنین لزوم وجود قانون برای فعالیت‌های فضای مجازی اشاره شد تا با وجود قانون همه‌جانبه به رشد رسانه‌ها کمک شود.

همچنین اصحاب رسانه و عکاسان فعال در این حوزه لزوم توجه به شأن این قشر را خواستار شدند؛ زیرا که انعکاس رویداد‌های جامعه به همت قلم خبرنگاران و ثبت تصویر عکاسان است.

شناسه خبر 58085