شناسه خبر:58319
1401/5/9 08:22:57

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر نیرو در جریان سفر ریاست جمهوری به استان همدان از نیروگاه شهیدمفتح بازدید و در جلسه‌ای با مدیران این نیروگاه دیدار و گفت‌وگو و عنوان کرد: نیروگاه شهیدمفتح نقش ارزنده‌ای در پایداری شبکه برق دارد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهیدمفتح، عبد‌المجید دیناروند در این جلسه با توضیح اقدام‌های انجام‌شده برای کاهش مصرف آب از چاه‌های کشاورزی توسط نیروگاه، اظهار کرد: اکنون دو حلقه چاه آب به‌منظور مصارف بهداشتی و تأمین آب مقطر برای نیروگاه فعال است و از ظرفیت ایجادشده برای بهره‌مندی از آب پساب تصفیه‌خانه فاضلاب با ایجاد 60 کیلو‌متر خط انتقال پساب به نیرو‌گاه، استفاده شده است.

دیناروند با بیان اینکه در سال نخست اجرای خط انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب همدان فقط امکان استفاده از پنج میلیو‌ن متر مکعب پساب به دلایل فنی وجود داشت، ادامه داد: در سال گذشته نیرو‌گاه شهیدمفتح برای تأمین برق، موفق به استفاده از حدود 12 میلیو‌ن متر مکعب پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شد که نقش مؤثری در کاهش مصرف آب از چاه داشت؛ سال قبل فقط 1.2 میلیو‌ن متر مکعب آب از چاه برداشت کردیم، امسال نیز در حدود 14 میلیون‌ متر مکعب از آب پساب استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل نیرو‌گاه شهیدمفتح افزود: نیرو‌گاه شهیدمفتح با توان تولید یک‌هزار مگاوات برق، شبکه برق کشور را در تأمین انرژی یاری می‌کند.

وی گفت: امسال و تاکنون درصد نرخ خروجی اضطراری نیرو‌گاه 9 دهم است که رکورد بی‌نظیری در بین نیرو‌گاه‌های همگن و هم‌تراز خودش محسوب می‌شود؛ هرچند در فصل تابستان این محدودیت ممکن است بیشتر باشد.

دیناروند ادامه داد: سال قبل رکورد تولید 29 ساله برق را در نیرو‌گاه شهیدمفتح همدان شکستیم و با راهنمایی‌های تخصصی، تاکنون عملکرد مثبت و مطابق و مشابه رشد عملکرد سال قبل داشته‌ایم و با تلاش همه متخصصان این حوزه در نیرو‌گاه، این روند را با موفقیت بیشتری طی خواهیم کرد.

وی افزود: طی سه سال گذشته رتبه یک آمادگی تولید را داشته‌ایم و قول می‌دهیم این روند همچنان با تلاش شبانه‌روزی نیروی خدوم و کارشناس صنعت برق در نیرو‌گاه شهیدمفتح همدان ادامه داشته و داوم یابد.

این مقام مسئول با یاد‌آوری اینکه اگر سال آینده موفق به بهره‌برداری از برج خشک شماره دو نیرو‌گاه شویم سالانه صرفه‌جویی چهار میلیو‌ن متر مکعبی در مصرف آب خواهیم داشت، تأکید کرد: نیرو‌گاه شهیدمفتح همدان چندسال پی‌درپی بدون تریپ، عملکرد قابل توجهی در تولید برق داشته است؛ برای چهارمین سال متوالی نیز این موفقیت را به‌دست خواهیم آورد، در کنترل فرکانس رتبه عالی داشتیم و آمادگی نیرو‌گاه برای تولید نسبت به قبل بیشتر شده است.

وزیر نیرو هم در این جلسه با تقدیر از تلاش و زحمات جهادی و همه‌جانبه کارکنان صنعت برق کشور به‌خصوص نیروگاه شهیدمفتح همدان که موفق شدند امسال را بدون خاموشی و قطعی پشت سر بگذارند و رضایت مردم را در خدمت کسب کنند، گفت: کار بزرگی در صنعت برق رخ داده است و نیرو‌گاه شهیدمفتح گزارش مثبتی از روند ارائه خدمات بیان کردند.

علی‌اکبر محرابیان ادامه داد: باید شرایط موجود در نیرو‌گاه با تلاش بیشتر ارتقا یابد، چراکه نیرو‌گاه شهیدمفتح نقش ارزنده‌ای در پایداری شبکه برق دارد. هرچند در دولت‌های قبل که به استان همدان سفر داشتم، گلایه مردم به‌عنوان خواست عمومی کاهش مصرف آب از چاه‌های نیرو‌گاه بود؛ اکنون با بهره‌مندی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب همدان، این هدف محقق شده است و باید در حوزه تأمین آب برای سایر نیرو‌گاه‌ها از آب‌های غیر‌ متعارف مانند نیرو‌گاه شهیدمفتح همدان برنامه‌ریزی کرد؛ لازم است مصرف آب از چاه را در سایر نیرو‌گاه‌ها نیز کمتر کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به بهره‌برداری از برج خشک شماره یک نیرو‌گاه شهیدمفتح همدان در سال‌های گذشته، تصریح کرد: ساخت و راه‌اندازی برج‌های خشک به‌خصوص برج خشک شماره دو نیروگاه شهیدمفتح، 85 درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد و باید برای راه‌اندازی و بهره‌برداری ازاین برج، کار را سرعت داد.

وی افزود: هر برج خشک در سال چهار میلیو‌ن متر مکعب مصرف آب را کاهش می‌دهد که می‌توانیم معادل آن به صنایع و معیشت مردم آب اختصاص دهیم.

وزیر نیرو در این سفر از امکانات و فعالیت‌های صورت‌گرفته برای راه‌اندازی برج خشک شماره دو نیرو‌گاه شهیدمفتح همدان بازدید و ضمن شنیدن صحبت‌های کارشناسان، متخصصان و مسئولان، دستورات لازم را برای تکمیل و راه‌اندازی برج خشک شماره دو نیرو‌گاه همدان صادر کرد.

شناسه خبر 58319