شناسه خبر:58439
1401/5/11 08:54:13

سپهرغرب، گروه شهر: شهرداری بارسلونا صوت‌سنج‌هایی را در نقاط مختلف شهر پیاده‌سازی کرده است که با داده‌های به‌دست‌آمده از آن‌ها می‌توان محله‌هایی با بیشترین آلودگی صوتی را شناسایی کرد و به این ترتیب برنامه‌های کاهش صوت‌های مزاحم را متناسب با نیازهای خاص هر مکان سازگار کرد.

بر اساس بیانیه شورای شهر بارسلونا، سروصدا عامل محیطی است که پس از آلودگی هوا، دومین تأثیر بزرگ را بر سلامت مردم دارد اما تأثیرات منفی آن به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد. نتایج بررسی مسئولان بارسلونا نشان می‌دهد که سطح سروصدا در بعضی از نقاط شهر به طور مداوم از سطوح مجاز در شب به میزان سه دسی‌بل بیشتر است. برای درک نقاط پرخطر، شهرداری صوت‌سنج‌هایی را در مناطق خاصی نصب کرد.

پس از استفاده از صوت‌سنج‌ها برای تجزیه و تحلیل سطوح آلودگی ثبت شده در خیابان‌ها و میادین مختلف و شناسایی مناطق پرخطر در بارسلونا، اقداماتی متناسب با نیازهای خاص هر مکان برای کاهش آلودگی صوتی ارائه خواهد شد.

مسئولان شهر با نصب صوت‌سنج در محله‌هایی مشخص، سعی در تهیه و بازنگری نقشه ظرفیت صوتی شهر و همچنین ایجاد آستانه برای سطوح مجاز صدا دارند. این فرآیند بخشی از برنامه اقداماتی برای مقابله با آلودگی صوتی 2023-2022 است که مجموعه‌ای از فعالیت‌های پیشگیرانه را برای کاهش تأثیر صدا در شهر تعیین می‌کند.

کار برای بازنگری نقشه ظرفیت صوتی شهر و ایجاد آستانه برای سطوح مجاز صدا در حال انجام است. هدف این فرآیند بررسی چشم‌انداز صوتی شهر با در نظر گرفتن کاربری‌های هر بخش خیابان است. شورای شهر اعلام کرد که نقشه آلودگی صوتی با هدف سازگاری بهتر شهر انجام گرفته است.

این اقدام در راستای حفظ سلامت شهر و شهروندان، با تجزیه و تحلیل سطوح سروصدا و محدود کردن آلودگی صوتی با یک کمپین آگاه‌سازی در مورد معایب وجود صدا در شب تحت عنوان «شب‌ها، احترام بگذارید» همراه است.

تحقیقات نشان می‌دهد که صداهای طبیعی که از فضاهای سبز شهری سرچشمه می‌گیرد، می‌تواند مزایای سلامتی مختلفی را ارائه دهد. پوشش گیاهی در محیط‌های شهری می‌تواند انرژی صوتی را جذب کند. کمربندهای درختی، درختچه‌ها، دیوارها و بام‌های سبز نه‌تنها با جذب حیات وحش به تقویت صداهای طبیعی کمک می‌کنند، بلکه منظره بصری خیابان را نیز بهبود می‌بخشند. در حالی که راه‌حل نهایی آلودگی صوتی کاهش آن است، ردیف درختان کاشته شده در بزرگراه‌ها می‌تواند سطوح صدا را تا 12 دسی‌بل کاهش دهد.

شناسه خبر 58439