شناسه خبر:58532
1401/5/13 08:55:38

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری قصر شیرین گفت: برای برگزاری هرچه بهتر کنگره بزرگ اربعین حسینی و میزبانی شایسته زوار در مرز رسمی خسروی نیازمند استقرار و حضور پُررنگ استان‌های معین کرمانشاه در شهرستان قصر شیرین هستیم.

«محمد حیدری» روز چهارشنبه در دیدار با معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه 22 تهران در فرمانداری قصر شیرین افزود: استان‌های کردستان، همدان، گیلان، اردبیل و قزوین و شهرداری منطقه 22 تهران معین مرز خسروی در خدمات‌رسانی به زوار اربعین هستند.

وی اظهار کرد: شهرداری منطقه 22 تهران معین شهرستان قصر شیرین در امر خدمت‌رسانی به زائران اربعین که از مرز خسروی عازم عراق می‌شوند، خواهد بود و درخواست داریم که یک نماینده ثابت برای هماهنگی امور در قصر شیرین مستقر کنند.

نماینده عالی دولت در قصر شیرین گفت: با توجه به محدودیت زمانی از شهرداری منطقه 22 می‌خواهیم که در امر زیرساخت‌ها به‌خصوص در زمینه حمل‌ونقل و ایجاد سرویس‌های بهداشتی با توجه به اهمیت موضوع بهداشت به کمک قصر شیرین بیایند.

حیدری اضافه کرد: برای تردد روزانه 100 هزار نفر زائر از مرز خسروی در ایام اوج تردد اربعین نیازمند دو هزار چشمه سرویس بهداشتی هستیم و همچنین حمل‌ونقل زوار و انتقال و جابه‌جایی زائران با توجه به مسافت دو کیلومتری قصر شیرین تا مرز خسروی و نقطه صفر محل خروج زائران مسئله مهم دیگری است که با آن مواجه هستیم، ازاین‌رو استقرار سرویس‌های بهداشتی و ناوگان حمل‌ونقل اولویت‌های ما از شهرداری منطقه 22 تهران است.

وی با بیان اینکه کمبودهای خود را به شهرداری منطقه 22 اعلام می‌کنیم، گفت: تنظیف خیابان‌ها و معابر و مرز و جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله نیز مسائل دیگری هستند که باید مد نظر قرار گیرند.

این مقام مسئول اظهار کرد: تجربه شهرداری منطقه 22 تهران در مرز مهران قابل توجه است، ما نیز انتظار داریم این شهرداری به‌عنوان معین مرز خسروی و قصر شیرین در ایام اربعین امسال بتواند خدمات خوبی را به زائران اربعین ارائه دهد.

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه 22 تهران نیز در این نشست گفت: ما تمام درخواست‌ها را بررسی می‌کنیم و به میزان نیاز نیرو و امکانات برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین در شهرستان مرزی قصر شیرین مستقر خواهیم کرد.

«علیرضا علی‌بخشی» افزود: بعد از ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با جدیت بیشتر در قصر شیرین مستقر خواهیم شد و پیگیر امور محوله خواهیم شد تا بتوانیم به زوار اباعبدالله‌الحسین (ع) خدمات خوبی ارائه دهیم.

قصر شیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان 14 واحد اقامتی شامل هتل و میهمان‌پذیر درجه یک تا درجه سه با 322 اتاق و یک‌هزار و 200 تخت از اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند؛ این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصر شیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین‌المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است و در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی- منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و درنهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق 190، کاظمین 203، کربلا 300، سامرا 326 و نجف 380 کیلومتر فاصله دارد. خسروی در 20 کیلومتری شهر قصر شیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد. 

شناسه خبر 58532