شناسه خبر:58543
1401/5/13 09:10:29

سپهر غرب، گروه انتظار: حجت‌ الاسلام فوادیان درباره آموزه‌های حضرت حر (ع) برای منتظران، گفت: ایشان اگرچه مامور بود اما خود را معذور ندانست بلکه مقابل ولی خدا، احساس تکلیف و وظیفه کرد؛ وی قهرمان توبه بود و با توبه به خیمه ولی خدا بازگشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان با بیان اینکه باید از آنها که در خیمه سیدالشهداء(ع) بودند درس بگیریم تا از آن خیمه به خیمه امام زمان(عج) راه بیابیم، اظهار کرد: چهارمین روز از محرم حسینی، منتسب به حضرت حر(ع) است که از ایشان می‌توان چند درس اساسی برای انتظار زمینه‌ساز ظهور گرفت.

وی تصریح کرد: درس نخست رعایت ادب در محضر ولی خدا است، جناب حر(ع) با اینکه در ابتدا راه را بر حضرت سیدالشهداء(ع) بسته بود اما وقتی جماعت اقامه می‌شد به سپاه خود دستور می‌داد که در نماز به امام حسین(ع) اقتدا کنند این ادب به ولی خدا به ما منتظران درس می‌دهد که همواره باید به ولی خدا احترام کنیم.

این محقق و مولف مهدوی ادامه داد: ما خطاب به امام حسین(ع) می‌گوییم: «یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزاً عظیماً» اما حضرت حر با ادب خود مقابل ولی خدا، کار را به جایی رساند که به فوز و رستگاری عظیم رسید.

حجت الاسلام فوادیان در ادامه بیان کرد: دومین ویژگی حضرت حر (ع) آن است که با اینکه مامور بود اما خود را معذور ندانست، بلکه در مقابل ولی خدا احساس مسئولیت کرد؛ امروز در جامعه منتظر برخی به جای مسئولیت‌پذیری، به دنبال مسئولیت گریزی هستند در حالی که منتظران باید احساس مسئولیت داشته باشند.

وی با اشاره به سومین درس انتظار در سیره حضرت حر(ع)، ابراز کرد: این درس بر محور توبه است؛ امام زمان(عج) در دعای معروف «اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ، و َبُعْدَ الْمَعْصِیَةِ،...» وظایف اقشار و اصناف مختلف اجتماعی را تشریح کرده اند تا در مواجهه با آسیب‌های آخرالزمانی به آنها عمل و خود را مصون کنند. حضرت حجت(عج) در این دعا برای جوانان آرزوی توبه و انابه دارند «وَعَلَى الشَّبابِ بِالاِنابَةِ وَالتَّوْبَةِ»؛ حضرت حر(ع) در کربلا قهرمان توبه بود و با این توبه مسیر فوز و شهادت در رکاب امام حسین(ع) را یافت چون خدا در قرآن می‌فرماید که توبه‌کنندگان را دوست دارد: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ». وی اگر در ابتدا راه را بر امام حسین(ع سد کرد اما بعد توبه کرد و به سوی ولی خدا بازگشت.

وی با بیان اینکه همه برگشت‌ها باید به سوی ولی خدا و از این مسیر به سمت خدا باشد، گفت: حضرت حر(ع) به ما یاد می‌دهد اگر راهمان از ولی خدا جدا شد باید توبه کنیم و هر چه زودتر در رکاب ولی خدا قرار بگیریم.

دبیر علمی اندیشکده مهدویت درباره جهاد تبیین بر محور این آموزه‌های منتظرانه، تاکید شود: واقعه عاشورا از زوایای مختلف قابل پرداخت و بررسی است. یکی از این وجوه، شباهت و تفاوت جامعه اموی‌زده با جامعه آخرالزمانی است.

وی اضافه کرد: در زمان قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر و سنت پیامبر(ص) فراموش و مرجعیت اهل بیت(ع) تعطیل شده بود آنهم به فاصه 50 سال از رحلت پیامبر(ص)، چنان که برخی از یاران امام حسین(ع) از صحابه پیامبر(ص) بودند... اما امروز 1400 سال از عصر بعث فاصله داریم و ضرورت دارد شباهت‌های امروز با آن عصر را به میدان جهاد تبیین وارد کنیم.

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه عصر سیدالشهداء(ع) زمانه جنگ سخت بود و امروز زمان جنگ نرم، تصریح کرد: اگر امام حسین(ع) به استقبال نیزه‌ها و شمشمیرها رفتند، امام مهدی(عج) کارشان سخت تر است چون قرآن را علیه حجت خدا تاویل می‌کنند، جنگ امروز در حوزه اعتقادات با مکاتب و نحله‌های مختلف است. اگر جغرافیای جنگ امام حسین(ع) به کربلا محدود بود امروز جنگ اعتقادی جغرافیایی فوق العاده گسترده دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی وقایع کربلا را مرور می‌کنیم عبرت‌ها و درس‌‌های مهمی برای منتظران دارد، از مهم‌ترین درس‌های آن تسیلم در مقابل ولی خدا است. بنابر روایات در آخرالزمان آنهایی نجات می‌یابند که اهل تسلیم و اطاعت باشند لذا ضرورت دارد از یاران عاشورایی سیدالشهداء(ع) اطاعت‌پذیری و تسلیم مقابل مولا را یاد بگیریم.

شناسه خبر 58543