شناسه خبر:58600
1401/5/19 08:17:04

سپهرغرب، گروه شهر: شورای شهر لستر با هدف حمایت از افراد اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها، با تخصیص بودجه‌ای کوتاه‌مدت طی سه ماه و استفاده مستقیم از این افراد به بهبود خدمات محلی اوتیسم در شهر پرداخت.

شورای شهر لستر با هدف جلب مشارکت افراد بومی مبتلا به اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها، برنامه‌ای کوتاه‌مدت برای سه ماه تدارک دید که هدف آن عبارت از به‌دست‌آوردن تجربه از طریق مسیر تشخیصی پس از اوتیسم و تشخیص عناصر لازم برای توانا ساختن مشارکت‌کنندگان به شرکت در برنامه‌های بلندمدت با تمرکز بر بهبود خدمات بلندمدت محلی در بخش اوتیسم بود.

شورای شهر موفق شد با مشارکت چندین فرد مبتلا به اوتیسم که پیش از این درگیر برنامه‌های شورا نبودند به بهبود خدمات محلی اوتیسم در منطقه مورد نظر کمک کند. شورا در این پروژه با سه چالش روبه‌رو بود. چالش اول این‌که چگونه می‌توان طیف وسیعی از افراد اوتیستیک محلی را در بهبود خدمات محلی مشارکت داد و اطمینان حاصل کرد که می‌توان افراد جدید را نیز به آن افزود، چالش دوم شامل به‌دست‌آوردن تصویری از تجربیات افراد گوناگون در این زمینه با تمرکز بر تجربیاتی می‌شد که احتمالاً برای بسیاری از آن‌ها دشوار بود و سومین چالش نیز حفظ و تداوم همکاری مشارکت‌کنندگان در این برنامه در صورت تمایل خود آن‌ها و به‌رغم پایان یافتن پروژه بود.

 چالش‌های پیش روی شورای شهر لستر طی پروژه اوتیسم

شورای شهر لستر در راستای مقابله با این چالش‌ها در ابتدا تصمیم گرفت از تجربیات یک فرد مستقل و خارج از منطقه استفاده کند که تجربه زندگی در کنار یک فرد اوتیسم را دارد و به‌طور بالقوه گروه وسیع‌تری از افراد اوتیستیک محلی را جذب کند که هیچ پیش‌فرضی در مورد جوامع و خدمات محلی اوتیسم ندارند. اعضای شورا بر این باور بودند که این اقدامات مؤثرتر واقع می‌شود و می‌تواند در یافتن بهترین روش برای برقراری ارتباط با افراد مبتلا به اوتیسم محلی و فرمت‌هایی که باید در برخورد با آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد، همچنین در زمینه برنامه‌ریزی‌های معقول برای مشارکت بهتر افراد اوتیسم در برنامه مفید واقع شود.

 اجرای پروژه اوتیسم توسط شورای شهر لستر

شورا پس از آن یک بروشور الکترونیکی سازگار با اوتیسم ایجاد و بین گروه‌های محلی شناخته شده، گروه‌های آنلاین گسترده‌تر از افراد و خانواده‌های اوتیسم، همچنین در همه نهادهای قانونی و رسانه‌های محلی توزیع و به برگزاری مجموعه‌ای از جلسات گفت‌وگوی آنلاین در روزها و زمان‌های مختلف اقدام کرد که توسط سرپرست بخش اوتیستیک شورای شهر به‌عنوان مشاور جلسه رهبری می‌شد.

برگزاری جلسات نیز به شیوه‌ای بود که افراد مایل به مشارکت در برنامه بتوانند مناسب‌ترین زمان برای خود را انتخاب کنند. این جلسات به شیوه‌ای سازگار با شرایط افراد اوتیسم ارائه می‌شد، سوالات کلیدی پیش از مطرح شدن طی جلسه برای افراد ارسال شده بود و آن‌ها امکان انتخاب میان گزینه‌های روشن کردن یا نکردن دوربین، تایپ کردن پاسخ‌ها یا صحبت کردن، زمان کافی برای فکر کردن به پاسخ‌ها و استراحت کردن و داشتن یک مشاور در زمان پاسخ‌گویی یا فردی که به‌جای آن‌ها صحبت کنند را در اختیار داشتند.

از سوی دیگر شورای شهر لستر گزینه‌ای نیز برای گفت‌وگوی تلفنی برای افرادی ارائه کرده بود که تمایلی به شرکت در جلسات عمومی یا مشارکت در گروه‌ها نداشتند و دوست داشتند داستان‌های شخصی خود را به‌صورت خصوصی و تنها برای یک نفر بازگو کنند. مسئول برگزاری این تماس‌ها که متخصص در زمینه ارتباط با افراد اوتیسم بود در این جلسات خصوصی به شفاف‌سازی انتظارات، توضیح فرآیند، پاسخ به سوالات افراد و کاهش اضطراب احتمالی آن‌ها می‌پرداخت.

مشاور جلسات مسئول جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌کنندگان و ارائه آن به شورای شهر لستر به‌عنوان یک گزارش مستقل، همراه با توصیه‌هایی برای بهبود حمایت‌های پس از تشخیصی بود که مردم محلی دریافت می‌کردند و در مورد بهترین روش برای بهبود ساختارهای تولید محتواهای مشترک در سطح محلی در آن بحث شده بود. پیش از ارسال نهایی گزارش نیز شرکت‌کنندگان اصلی این جلسات، اطلاعات جمع‌آوری‌شده را دریافت کردند و به آن‌ها فرصت‌هایی داده شد تا اطلاعات را قبل از ارائه نهایی تصحیح یا کامل کنند.

نتایج به‌دست‌آمده از پروژه اوتیسم شورای شهر لستر

در پایان این پروژه شورای شهر لستر، اطلاعات شرکت‌کنندگان در زمینه برنامه‌های توسعه خدمات اوتیسم و شیوه‌های حمایت از فعالیت‌های مشارکتی این افراد به‌روز شد و بازخوردهای برنامه برای ایجاد کارگاه‌های تشخیصی اوتیسم و مهارت‌های مراقبتی موردنیاز برای افراد مبتلا مورد استفاده قرار گرفت.

در نهایت تصمیم گرفته شد که مشاور اوتیسم برگزارکننده جلسات به تداوم برنامه در سراسر سیستم‌های بهداشتی و مراقبت اجتماعی بپردازد که پیش از این نیز در حال توسعه یا با تعامل افراد اوتیسم راه‌اندازی شده بود. همه به جز یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی پروژه نیز تصمیم گرفتند تحت حمایت رهبر اوتیسم شورای شهر به همکاری با تیم عملیاتی تشکیل‌شده به بررسی طرح‌های بهبود خدمات ادامه دهند.

پروژه اوتیسم شورای شهر لستر از آن جهت موفقیت‌آمیز بود که در تمام جنبه‌های آن از تخصص اوتیسم بهره گرفته شد و با خود امکان تفکر مستقل و توانایی پیشنهاد راه‌هایی برای انجام کارها را به‌گونه‌ای متفاوت برای دستیابی به افراد اوتیستیک محلی به همراه داشت. این پروژه همچنین امکان مشارکت قوی میان بخش مراقبت‌های اجتماعی و بهداشتی، بخش‌های داوطلبانه و اجتماعی محلی (VCS) از جمله هیئت همکاری اوتیسم و استخدام افراد محلی را فراهم کرد و قبل از ملحق شدن به پروژه، میان مشارکت‌کنندگان و مسئول برگزاری جلسات اعتماد و اطمینان ایجاد کرد که باعث شد انتظارات موجود در مورد روند آن به صراحت بیان شود.

شناسه خبر 58600