شناسه خبر:58682
1401/5/20 10:08:20
شهری که رنگ و بوی محرم ندارد

انفعال شهرداری ایلام در سیاهپوش کردن شهر

جلوه‌های تبلیغی بسیار ضعیف محرم در سطح شهر ایلام در پی بی‌توجهی شهرداری به فضاسازی اعتراض مردم را در پی داشته است.

به‌دنبال فرارسیدن ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان با برگزاری مراسمات عزاداری در جا جای شهر ایلام روبه‌رو شدیم و با توجه به شیعه بودن ما هنوز هم مسئولان به درک آن نرسیده‌اند که نخستین قدم آن‌ها در عزاداری، فضاسازی درست شهر و سیاهپوش کردن معابر است.

شهر باید در مصیب این عزا باشد و با فضاسازی درست نشان دهیم که ما محرمی و حسینی هستیم که در این امر شهرداری نقش بسیار مهمی دارد.

حال کافی‌است که به شهر رفت تا اوضاع را به عینه دید؛ شهرداری با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داشت چرا شهر را آنطور که باید فضاسازی نکرده و فقط به مرکز شهر آن هم به‌صورت ناقص اکتفا کردند.

اگر این روزها در خیابان‌های ایلام قدم بزنید، متوجه می‌شوید بر خلاف سال‌های گذشته خبر چندانی از فضاسازی شهری و تبلیغات محیطی متناسب با ماه محرم نیست.

مردم از شهرداری ایلام انتظار دارند که وقتی ماه محرم می‌شود با قدم زدن در نقطه به نقطه شهر غم ماه محرم در دل‌هایشان تازه شود و با همه توان و بودجه‌ای که در اختیار دارند آن را صرف این کار کنند؛ با اتمام شدن دهه اول محرم و هیچ گونه تلاشی از سوی شهرداری با نارضایتی شدید مردم روبه‌رو شدیم.

شهرداری ایلام با توجه به ترویج فرهنگ اسلامی و احترام به عاشقان سیدالشهدا (ع) کمترین کاری که می‌تواند برای عاشقان حسینی (ع) انجام دهد این است که از همه ظرفیت خود برای آماده‌سازی شهر استفاده کند تا فضای شهر حسینی شود.

**شهرداری شهر را سیاه‌پوش نکرده است

علیزاده یکی از شهروندان ایلامی گفت: شهرداری با توانی که در اختیار دارد فضا سازی درستی نکرده و حتی تمهیداتی به منظور مهیا کردن جای نشستن مناسب برای عزادارن به‌ویژه سالمندان و کودکان نیاندیشیده است.

*دروازه عتبات فضاسازی نشده است

جمشیدی یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: ایلام میزبان مردم در اربعین است و این بسیار دردناک بوده که شهری که دروازه عتبات و عالیات است فضاسازی آن به‌درستی انجام نشده باشد؛ چرا مسئولان شهرداری به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند؟

**نصب پرچم در مراسمات ملی و مذهبی بر عهده شهرداری نیست

مدیر روابط عمومی شهرداری ایلام گفت‌: شهرداری ایلام در ماه محرم پنج هزار پرچم عزا، 15 هزار متر ریسه، 400 ایستگاه و 60 بنر در سر تا سر استان نصب کرده است؛ در میدان 22 بهمن اقدام به نصب استیج برای مداح، جایگاه فیلمبرداری برای صدا و سیما و نصب نور کرده است.

سلطانی افزود: شهرداری تنها وظیفه‌ای که در قبال مردم دارد این است که در بحث آسفالت، جمع‌آوری زباله سطح شهر، بحث ساخت و ساز ورود کند.

وی گفت: از 365 قانون کاری که در شهرداری وجود دارد در هیچ کدام از آنان ذکر نشده که نصب پرچم در مراسمات ملی و مذهبی بر عهده شهرداری است.

روابط عمومی شهرداری ایلام ادامه داد: در محرم امسال شهرداری ایلام 600 میلیون تومان فضاسازی انجام داده است؛ کارگران شهرداری با وجود اینکه در بحث حقوق دچار مشکل‌اند طی چهار شبانه‌روز به‌درستی نخوابیده و پای کار بوده‌اند؛ در شام غریبان در مکان‌های طالقانی، سعدی، آیت‌الله حیدری و ولایت کارگر‌های شهرداری شبانه‌روز مشغول پاک کردن شمع روی زمین شده اند.

در پایان این مقام مسئول اعلام کرد: شهرداری در میادین ه‌علاوه بلوارها، فضاسازی انجام داده و ادارات و هیئت‌های مذهبی نیز بایستی در این راستا اقداماتی را انجام می‌داد.

امیدواریم مدیران ادارات با چاره‌اندیشی به‌موقع در محرم سال‌های آینده بدون شانه خالی کردن از وظایف فضاسازی درستی را انجام دهند.

مدیریت شهری ایلام در این ایام باید توجه بیشتری به برجسته‌سازی شعائر دینی و مذهبی داشته باشد.

 

 

شناسه خبر 58682