شناسه خبر:58755
1401/5/23 08:48:43
عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه:

بازاریان و روحانیت در تاریخ ایران پیوندی دیرینه دارند

سپهرغرب، گروه خبر: عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران با پیشنهاد تشکیل شورای وحدت گفت‌وگوی پیشرفت اقتصادی، مطرح کرد: بازاریان و روحانیت در تاریخ ایران پیوندی دیرینه دارند.

کیوان کاشفی در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که با حضور آیت‌الله محمود محمدی عراقی، نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه حضور روحانیت را در جمع فعالان اقتصادی به فال نیک می‌گیریم، گفت: سال‌های سال علمای بزرگ این دیار برای احکام الهی زحمت کشیدند و جا دارد یاد و خاطره حضرات آیات شهید اشرفی اصفهانی، آیت‌الله زرندی، کاظمی، حاج‌آخوند، آیت‌الله نجومی، ممدوحی، شهید حاج‌بهاءالدین محمدی عراقی، حاج‌آقا بزرگ و غیره را گرامی بداریم.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران ادامه داد: در اتاق کرمانشاه جلسات مختلف و با موضوعات متفاوتی برگزار شده، اما حضور آیت‌الله محمدی‌ عراقی در جمع فعالان اقتصادی برای نخستین‌بار امروز رقم خورد و ایجاد این ارتباط بسیار برای ما مهم و قابل توجه است.

وی گفت: آیت‌الله محمدی‌ عراقی به‌عنوان یکی از رجال بزرگ سیاسی و مورد وثوق مقام معظم رهبری است و باید از توان و ظرفیت‌های ایشان غافل نبود تا شاهد ثمرات آن به نفع مردم کرمانشاه باشیم.

کاشفی در ادامه اظهار کرد: بازار به معنای عام (از کسبه جزء تا فعالان اقتصادی و بازرگانان و غیره) یک وحدت قدیمی با جامعه روحانیت داشته و عمده تحولات از قبل مشروطیت تاکنون، ناشی از این تعامل و هماهنگی دوسویه بوده است.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران افزود: به نظر می‌رسد امروزه هم فعالان بخش خصوصی و هم جامعه روحانیت باید اولویت خود را از مسائل اجتماعی و فرهنگی بیشتر به سمت موضوعات اقتصادی سوق بدهند.

وی در ادامه سخنانش گفت: خطر فقر تهدیدی برای همه ما است. بخشی از این مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های سخت 30 ساله دشمنان بوده و بخشی نیز مربوط به قصوری است که در داخل نسبت به مسائل اقتصادی داشتیم و تورمی افسارگسیخته ایجاد شد که فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را غنی‌تر کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه نیاز به جراحی اقتصادی و کارهای عظیم در حوزه اقتصاد داریم، اذعان کرد: دولت سیزدهم کارهای بزرگی را شروع کرده و این مهم پیش نخواهد رفت، مگر با تقویت سرمایه‌های اجتماعی.

کاشفی افزود: امروز روحانیت باید در این فضا زمینه‌سازی و کمک کند تا به‌عنوان یک شتاب‌دهنده، اقتصاد کشور را به سمت بهتر شدن پیش ببرد.

عضو هیئت‌رئیس اتاق ایران در ادامه پیشنهاد مشخص تشکیل شورای وحدت و گفت‌وگو را برای توسعه استان ارائه داد.

وی گفت: اتاق طرحی را آماده و تقدیم می‌کند که به موجب آن بزرگان استان در قالب یک ساختار فراقوه‌ای و توسعه‌ای حول محور منافع استان به‌صورت منظم تشکیل جلسه داده و با احصای منافع استان به شکل متفق و یک‌دل، در مطالبه‌گری و تحقق آن تلاش کنند.

کاشفی افزود: پیشنهاد می‌شود نخستین نشست این شورا در محضر حضرت معصومه (ع) و در دفتر مقام معظم رهبری در قم و با میزبانی آیت‌الله عراقی برگزار شود.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه این شورا متشکل از منتخبین مردم در خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی استان، امام‌جمعه اهل سنت کرمانشاه و مقامات از قوه قضائیه، امنیتی و بخش خصوصی خواهد بود، گفت: اعضای اصلی این شورا متشکل از آیت‌الله علماء به‌عنوان ریاست شورا و استاندار کرمانشاه به‌عنوان دبیر شورا بوده و مسئولیت دبیرخانه به اتاق بازرگانی پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: امید است این رویداد مهم زمینه‌ساز تقویت برادری و همدلی و اتفاق برای مطالبه بدون تنازل بر سر منافع استان باشد.

‌کاشفی در پایان از طرف جامعه صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی استان از حضور آیت‌الله محمدی‌ عراقی تشکر کرد.

   ریشه بسیاری از مشکلات باور نداشتن مردم است

نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که کار مردم را به خود مردم واگذار کنید، اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون را حلقه وصل مردم و دولت دانست و گفت: ریشه بسیاری از مشکلات به باور نداشتن مردم بازمی‌گردد.

آیت‌الله محمود محمدی عراقی در این نشست با اشاره به توانمندی‌ها و وجود افراد متخصص در استان، اظهار کرد: استان کرمانشاه ازنظر مواهب طبیعی، نعمت‌های خدادادی، معادن، آب، نیروی انسانی و غیره چیزی کم ندارد.

نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه وضعیت موجود حق مردم کرمانشاه نیست، گفت: باید ریشه‌یابی کنیم که چرا نتوانسته‌ایم از این‌همه امکانات استفاده کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: آنچه که در دفاع مقدس باعث پیروزی کشور شد، حضور مردم بود.

آیت‌الله محمدی عراقی درخصوص اعتبارات درنظر گرفته‌شده برای استان کرمانشاه گفت: صرف تصویب اعتبار کافی نیست، اینکه چه میزان از اعتبارات تخصیص می‌یابد و هزینه می‌شود، مهم است.

وی اظهار کرد: سرمایه‌های مادی مردم نیز کم نیست، فقط باید اعتماد آنان را جلب کرد و مردم را به صحنه آورد تا از سرمایه‌های خود در جهت تولید استفاده کنند.

وی در پایان ضمن استقبال از پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی مبنی بر تشکیل شورای وحدت و گفت‌وگوی پیشرفت اقتصادی، وعده داد تا جایی که بتواند پیشنهادات و امور استان را در سطح فرااستانی پیگیری کند.

   اجازه نمی‌دهیم کسی سر راه اشتغال سنگ اندازی کند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: ساکت نخواهیم نشست و اجازه نمی‌دهیم که در کرمانشاهی که با مشکل اقتصادی و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند، کسی‌ بر سر راه اشتغال‌زایی سنگ‌اندازی کند.

ابراهیم عزیزی با تاکید بر اینکه فقر مرگی بالاتر از مرگ‌ واقعی است، گفت: باید آیات الهی را در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های خود در نظر بگیریم تا بتوانیم به موفقیت برسیم.

وی بر عملی شدن اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تحریم‌های ظالمانه شکست می‌خورد و جمهوری اسلامی ایران در راس قله‌های پیشرفت قرار می‌گیرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس اقتصاد مقاومتی را فرصت‌ساز توصیف کرد و اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی یک جهاد مقدس است و هر کس که در این جهاد سنگ‌اندازی می‌کند باید مورد بازخواست‌ قرار گیرد.

عزیزی اشتغال را حق مردم دانست و تاکید کرد: به هیچ‌ عنوان سنگ‌اندازی و کارشکنی‌ها در مسیر ایجاد اشتغال پذیرفته شده نیست؛ باید هر آنچه در توان داریم به کار گیریم تا ریشه بیکاری کنده شود.

وی با اشاره به اینکه باید از منابع هدفمندسازی یارانه‌ها برای اشتغال استفاده کرد، گفت: با توجه به آمار بالای بیکاری، کرمانشاه بیشترین سهم را از هدفمندی یارانه‌ها ‌و تبصره ماده 18 دریافت کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی که متقاضی استفاده از این تسهیلات هستند می‌توانند به راحتی در سامانه نام‌نویسی کنند و برای پرداختن به تولید از منابع هدفمندی یارانه‌ها بهره ببرند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد که با پیگیری‌های انجام شده قانون منطقه جنگی برای شاغلان و بازنشستگان استان اجرایی خواهد شد و منابع لازم برای آن تامین شده است.

این نماینده کرمانشاه در مجلس گفت: در بودجه کشور 10 هزار میلیارد تومان هم برای طرح‌های گرمسیری و سردسیری در نظر گرفته و برای پترو پالایش آناهیتا، آب شرب کرمانشاه و ایجاد مسکن نیز اعتبارات قابل توجهی اختصاص داده شده است.

 

شناسه خبر 58755