شناسه خبر:58881
1401/5/26 08:27:58

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار بهار به ظرفیت سایر کشورها در کشت‌وکار و ورود کشاورزان و تولیدکنندگان به آن‌ها اشاره کرد و گفت: کشت فراسرزمینی یکی از راهکارهای مقابله با کم‌آبی در سال‌های آتی است که از این حیث کشورهای دوست و همسایه با توجه به اقلیم، خاک حاصلخیز و شرایط آب‌وهوایی مناسب، در کشت فراسرزمینی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

روح‌اله نباتی در نشست کشاورزان عمده شهرستان بهار با موضوع کشت فراسرزمینی در فرمانداری بهار که تجار شهرستان و نماینده معاون اقتصادی استاندار همدان نیز حضور داشتند، درخصوص شرایط و چگونگی کشت محصولات پُرآب‌بر در کشور سوریه بحث و تبادل نظر کرد.

فرماندار بهار در این نشست خشک‌سالی و کمبود آب را برای سال‌های آتی بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: بحران آب به‌خصوص در بخش کشاورزی بسیار جدی است و یکی از راهکارها برای جبران آن، این است که با همین میزان آب بتوانیم درآمدمان را نیز حفظ کنیم.

نباتی ادامه داد: رویکرد شهرستان ما کشاورزی و تولیدی است و ما باید به کشاورزان کمک کنیم تا بتوانند با شرایط جدید هم به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: کشت گلخانه‌ای، کشت محصولات کم‌آب‌بر و استفاده از دانش و فناوری‌های دانش‌بیان ازجمله راهکارهای برون‌رفت از معضل کم‌آبی است و با این روش‌ها می‌توان محصول و ارزش‌افزوده بیشتری داشته باشیم.

این مقام مسئول افزود: دولت تسهیلات خوبی در حوزه تحقیقات دانش‌بنیان با سود کم درنظر گرفته است.

نباتی به ظرفیت سایر کشورها در کشت‌وکار و ورود کشاورزان و تولیدکنندگان به آن‌ها اشاره کرد و گفت: کشت فراسرزمینی یکی از راهکارهای مقابله با کم‌آبی در سال‌های آتی است که از این حیث کشورهای دوست و همسایه با توجه به اقلیم، خاک حاصلخیز و شرایط آب‌وهوایی مناسب در کشت فراسرزمینی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

در ادامه فرماندار بهار بر امنیت محل سرمایه‌گذاری تأکید کرد و از ایجاد تور گردشگری برای کشاورزان جهت بازدید از محل خبر داد و افزود: موضوع نشست تنها محدود به تولید نیست، بلکه سرمایه‌گذاری در این کشورها شامل صادرات، واردات و حوزه‌های دیگر هم خواهد شد؛ اکنون زمانی است که باید بین‌المللی رفتار کنیم و از ظرفیت سایر کشورها نیز استفاده کنیم.

در ادامه قاضی‌خانی، یکی از تجار ساکن در سوریه به بیان ویژگی‌های این کشور ازنظر کشاورزی پرداخت و گفت: کشور سوریه در سال‌های آینده جزء اتحادیه عرب خواهد شد، بنابراین صادرات محصول به این کشورها برای کشاورزان هزینه گمرک و عوارض نخواهد داشت و منفعت اقتصادی بالایی دارد.

وی به عدم وجود محدودیت در کشت محصولات فراسرزمینی در سوریه اشاره کرد و افزود: شرایط آبی در سوریه به نحوی است که علاوه‌بر گندم، جو، سویا، دانه‌های روغنی و ذرت، کشاورزان می‌توانند بدون هیچ مشکلی به کشت سیب زمینی و سیر در این کشور بپردازند و نگرانی در مورد نوع کشت نداشته باشند.

در ادامه معاون فرماندار بهار نیز اذعان کرد: کشاورزانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، باید همه جوانب کار برایشان مشخص شود؛ سال 95 مصوبه‌ای را هیئت وزیران تصویب کرد که کشت فراسرزمینی را به چهار نوع محصول محدود کرد، بنابراین این دستورالعمل باید اصلاح و به‌روز شود.

محمدرضا شفیعی پیشنهاد تشکیل یک هیئت از کشاورزان و سفر به کشور سوریه را داد و گفت: اعضای این هیئت می‌توانند به نمایندگی از سایر کشاورزان از محل بازدید کرده و شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی را بسنجند و با توجه به تجربیات خود، نتیجه این بازدید را در اختیار سایر کشاورزان قرار دهند.

در ادامه مدیرعامل تعاونی سیب‌زمینی‌کاران اظهار کرد: با توجه به قابلیت کشاورزان ما، هم‌اکنون چاره‌ای نداریم جز مهاجرت کشاورزی و این نیازمند حمایت دولتی است.

مجید ریحانی با طرح چند سؤال گفت: یکی از سؤالات کشاورزان چگونگی حمایت دولت ایران از آنان در سایر کشورها است، آیا ایران می‌تواند از کشاورزان ما در سایر کشورها حمایت کند؟

ریحانی در ادامه از تشکیل تیم 10 نفره کشاورزان برای بازدید از سوریه خبر داد و افزود: ما در قالب تعاونی سیب‌زمینی‌کاران می‌توانیم با بررسی همه جوانب کار، به‌صورت یک پُل ارتباطی کشاورزان را راهنمایی کنیم.

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: بعضی کشورها 20 سال است به دنبال واردات آب مجازی هستند، ما هم نباید از این غافله عقب بمانیم.

عبدالحسین اکبری اظهار کرد: ما در این برنامه باید به دنبال اراضی وسیع باشیم، چیزی درحدود دو سه هزار هکتار زمین در کنار هم که بتواند جوابگوی نیاز ما باشد؛ تأمین نهاده‌ها، سوخت، انرژی، امنیت و سیاست دولت در خرید تضمینی محصولات ازجمله موارد مورد توجه دراین‌باره است.

در ادامه این نشست هریک از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود درباره شرایط و زوایای مختلف کشت فراسرزمینی پرداختند.

شناسه خبر 58881