شناسه خبر:58882
1401/5/26 08:28:43

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: منابع طبیعی استان ازنظر آتش‌سوزی به سه دسته بحرانی، نیمه‌بحرانی و سفید تقسیم‌بندی شد که 225 هزار هکتار از این مراتع درجه یک کانون بحرانی و 690 هزار هکتار در کانون نیمه‌بحرانی آتش‌سوزی قرار دارند.

اسفندیار خزایی روز سه‌شنبه افزود: منابع طبیعی همدان به 29 منطقه و سه بلوک بحرانی، نیمه‌بحرانی و سفید تقسیم‌بندی شده و مسئولیت هر بلوک حفاظتی به تیم‌هایی محول شده تا در زمان لازم اقدام‌های مقتضی را برای مهار حریق انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه دمنده، آتش‌کوب و دیگر تجهیزات مورد نیاز در اختیار افراد قرار گرفته است؛ علاوه‌بر این نسبت به آموزش روستاییان حاشیه مراتع و برگزاری جلسات منطقه‌ای با استان‌های هم‌جوار نیز اقدام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و نیروهای مسلح برای استفاده از تجهیزات آن‌ها ازجمله هلی‌کوپتر برای مهار حریق در زمان‌های بحرانی، منعقد شده است.

خزائی با بیان اینکه فامنین به‌علت رخ ندادن حریق در مراتع آن طی چند سال گذشته به‌عنوان شهرستان سبز شناخته می‌شود، گفت: سه فقره حریق به وسعت 6.5 هکتار از ابتدای سال جاری تاکنون در عرصه‌های ملی این استان رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: سال 96 متوسط حریق در اراضی ملی 500 هکتار و در یک سال نیز به 700 هکتار رسید که این آمار در سال گذشته 5.5 هکتار در سه فقره آتش‌سوزی گزارش شده است.

وی افزود: علاوه‌بر آتش‌سوزی در عرصه‌های ملی، در اراضی کشاورزی نیز به‌علت آتش زدن کاه و کلش به‌منظور آماده‌سازی زمین برای کشت دوم، شاهد بروز حریق و کشیده شدن دامنه آن به عرصه‌های ملی بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: به دنبال برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان و گردشگران و بهره‌گیری از نیروهای بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان در دو بخش کشاورزی و اراضی ملی آمار آتش‌سوزی محدود شده است.

خزائی تصریح کرد: برقراری منظم کشیک اطفای حریق توسط منابع طبیعی، فرهنگ‌سازی با همکاری بسیج سازندگی و برگزاری کلاس‌های برخط در شرایط کرونا در کاهش آمار تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: اراضی استان همدان با توجه به خشک‌سالی و کاهش بارندگی، بیش از سایر استان‌ها مستعد آتش‌سوزی است؛ با این وجود در پیشگیری و مهار حریق خوب عمل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: آمار و وسعت مناطق بحرانی حریق در استان زیاد است، اما این مناطق به‌خوبی کنترل شده و در این راستا ادوات اطفای حریق تحویل دهیاران شده تا پیش از رسیدن تیم‌های امدادی، در مناطق سخت‌گذر حضور یابند.

خزائی با بیان اینکه آتش‌سوزی و حریق مراتع و جنگل‌ها چالش اصلی جهان، کشورمان و به‌ویژه استان‌های واقع در مناطق خشک و نیمه‌خشک است، اظهار کرد: تغییرات اقلیمی مناطق مرطوب را به سمت سیل‌‌آسایی و مناطق خشک را به سمت فراخشکی سوق می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان آتش‌سوزی را بلای خانمان‌سوز بخش جنگل و مرتع دانست و گفت: آتش‌سوزی علاوه‌بر از بین بردن هموس خاک، سبب سوختن خاک می‌شود.

خزائی اضافه کرد: حریق سبب از بین رفتن گیاهان پایا در مراتع شده و تنها امکان رشد گیاهان یک‌ساله در این محل‌ها فراهم می‌شود.

شناسه خبر 58882