شناسه خبر:58936
1401/5/27 09:10:01

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام با تأکید بر موضوعات فرهنگی در ایام اربعین امسال، گفت: یک موکب بزرگ فرهنگی در ایام اربعین با فضای معنوی با فعالیت‌های نظیر معرفی و توزیع کتاب در شهر ایلام دایر می‌شود.

سمیه حیدری روز سه شنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان چرداول افزود: با تأکیدات نماینده ولی فقیه در استان و اینکه اربعین یک موضوع بزرگ فرهنگی است یک موکب فرهنگی با یک فضای فرهنگی، معنوی همچون معرفی و توزیع کتاب و ایجاد فضای مناسب برای کودکان در شهر ایلام برپا می‌شود.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی سطح استان که در مسیر تردد زائران اربعین هستند برای اسکان و پذیرایی و تکمیل اوقات فراغت آن‌ها با استفاده از تجهیزات و امکانات موجود آمادگی کامل دارند.

وی در ادامه اضافه کرد: شهرستان چرداول دومین شهرستان در استان ایلام از لحاظ تعداد کتابخانه عمومی می‌باشد و می‌طلبد مسئولان نسبت به تخصیص اعتبارات در راستای تجهیز و تعمیرات توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه اعتبارات موجود جوابگوی نیازمندی‌ها و حتی تعمیرات عمرانی ساختمان کتابخانه‌های عمومی نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: پرداخت سهم نیم درصد یک قانون مصوب است و از شهرداری‌ها می‌خواهیم در این راستا بیشتر و بهتر ما را یاری کنند زیرا منبع اصلی درآمد و اعتبار مالی کتابخانه‌های عمومی همین سهم نیم درصد پرداختی شهرداری هاست و دست یاری به سوی همیاران کتاب و کتابخوانی برای توسعه و بسط و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی به‌عنوان مطالبه اصلی و مهم مقام معظم رهبری دراز می‌کنیم.

حیدری یادآور شد: جرائم جایگزین و فعالیت محکومان در کتابخانه‌های عمومی یک کار بسیار مناسب است که از قضات استان ایلام و شهرستان چرداول درخواست داریم که این موضوع را اجرایی کنند که به‌طور قطع بازتاب مثبت این حرکت فرهنگی در جامعه محسوس خواهد بود.

وی به تأثیرات کرونا بر کاهش اجباری مراجعان در این ایام به کتابخانه‌ها و جهاد بزرگ کتابداران بر توسعه کتابخوانی در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: تا قبل از کرونا تعداد بیش از 24 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بودند که پس از دو سال کرونا و تأثیرات آن مجدد با کاهش نزولی کرونا و فراهم شدن شرایط قانونی حضور مردم در کتابخانه‌های عمومی هم اینک از رشد 35 درصدی مراجعان و عضویت نسبت به سال 98 برخوردار هستیم.

وی اضافه کرد: کتابخانه عمومی روستای وارگه در چرداول رشد فیزیکی 85 درصدی دارد و امسال فرمانداری نیز پنج میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن اختصاص داده که پیش‌بینی می‌کنیم این مرکز فرهنگی تا پایان سال جاری افتتاح و تعداد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به هفت باب برسد.

فرماندار چرداول نیز در این نشست گفت: قلم فرد را به دولت و بزرگی می‌رساند و صاحب قلم صاحب اندیشه است و جامعه را هدایت می‌کند و کتابخوان کسی است که قلم‌فرسایی کرده و صاحب اندیشه است.

سعید رضا کریمیان افزود: کتابخوانی یک فرهنگ عام‌المنفعه است و نخبگان اهل اندیشه ورزیدن، هدایت‌گری و عضو انجمن‌های انسان‌دوستانه هستند و نقش آن‌ها در توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه بسیار تأثیرگذار است و از همه صاحبان فکر و قلم می‌خواهیم در این موضوع یاری‌گر متولیان کتابخوانی باشند.

وی به موضوع مهم کاهش سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: چرا با وجود فرهنگ غنی در کشور و به تبع آن در چرداول متأسفانه سرانه مطالعه و اهل کتاب کم است؟ و باید دلایل این امر ریشه‌یابی شود تا بتوان متناسب هر منطقه‌ای نسخه‌ای مناسب برای درمان آن نوشته وشاهد رشد فرهنگ کتابخوانی در کشور باشیم.

وی یادآور شد: متأسفانه کتابخانه‌های عمومی مهجور مانده‌اند و بر خلاف فراهم بودن بسترهای لازم برای کتابخوانی توسط متولی امر، عامه مردم رغبت کمی برای مطالعه دارند و این یک زنگ هشدار جدی برای تمام خانواده‌هاست و والدین و متولیان کتابخانه‌های عمومی با تعامل و ارتباط بیشتر و بهتر زمینه حضور فرزندان و مردم را در کتابخانه‌های عمومی بیشتر فراهم کنند.

فرماندار چرداول اضافه کرد: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی شخصیتی فعال، پیگیر و دلسوز حوزه کتاب است و از شهرداری‌های تابع شهرستان می‌خواهم نسبت به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی اقدام کنند و قصوری در این زمینه از هیچ کدام پذیرفته نیست.

کیریمان در پایان یادآور شد: در اعتبارات سال جاری مبلغ هفت میلیارد ریال برای خرید تجهیزات کتابخانه‌های موجود سطح شهرستان و همچنین تکمیل و بهره‌برداری کتابخانه عمومی روستای وارگه (آسمان‌آباد) اختصاص یافته است.

شناسه خبر 58936