شناسه خبر:58980
1401/5/29 09:13:28
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خبر داد:

حفر فوری 8 حلقه چاه برای تامین آب

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه به‌منظور تأمین آب آشامیدنی همدان حفر هشت حلقه چاه در منطقه آق‌حصار در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سه حلقه چاه در منطقه جنوب آق‌حصار با ظرفیت 120 لیتر در ثانیه و خط انتقال 9 کیلومتر حفاری و از اردیبهشت‌ماه نیز وارد مدار شبکه آب‌رسانی همدان شده است.

فرهاد بختیاری‌فر روز پنجشنبه افزود: منابع آب آشامیدنی شهر همدان محدود است و درحال حاضر چاره‌ای جز سهمیه‌بندی آب و قطع موقت ساعتی شبکه نداریم؛ اگرچه این شرایط ممکن است برای مردم سخت باشد، اما درحال حاضر تنها راه تا اجرای طرح‌های اصولی و پایدار رفع کامل مشکل، همین است.

وی اظهار کرد: در شرایط عادی نیاز آب شهر همدان حدود یک‌هزار و 750 لیتر در ثانیه است که پیش از این تا سقف یک‌هزار و 200 لیتر در ثانیه آن از طریق سد اکباتان و مابقی از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی تأمین می‌شد.

بختیاری‌فر با اشاره به اینکه حدود 680 لیتر آب در ثانیه نیز از طریق چاه‌ها و منابع آب زیرزمینی برای این مصرف تأمین می‌شد، تصریح کرد: درحال حاضر منابع آبی سد اکباتان به کمترین میزان خود رسیده است و باید از منابع آب‌های زیرزمینی برای تأمین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر آب شرب مصرفی شهر همدان از طریق 70 حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: با توجه به کاهش بارندگی، از بهمن‌ماه سال گذشته و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای، تلاش شد میزان برداشت از سد اکباتان در زمان دسترس بودن آب‌های سطحی به کمترین میزان خود برسد و به این منظور از آب رودخانه‌های خاکو و دره‌مرادبیگ استفاده شد و برداشت از سد اکباتان به 400 لیتر در ثانیه کاهش یافت.

بختیاری‌فر تأکید کرد: تا اوایل خردادماه و پیش از اینکه کشاورزان حق‌آبه‌های خود را از این رودخانه‌ها دریافت کنند، نهایت برداشت از آب‌های سطحی برای تأمین آب آشامیدنی همدان صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه به‌منظور تأمین آب آشامیدنی همدان حفر هشت حلقه چاه در منطقه آق‌حصار در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سه حلقه چاه در منطقه جنوب آق‌حصار با ظرفیت 120 لیتر در ثانیه و خط انتقال 9 کیلومتر حفاری و از اردیبهشت‌ماه نیز وارد مدار شبکه آب‌رسانی همدان شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان افزود: سه حلقه چاه دیگر نیز در منطقه شمال آق‌حصار حفاری شده که با ظرفیت 130 لیتر در ثانیه، هفته آینده وارد شبکه آب‌رسانی شهر همدان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حفاری دو حلقه چاه دیگر نیز در این منطقه در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: به‌منظور جبران بخشی از آب مورد نیاز همدان، چهار حلقه چاه کشاورزی نیز به‌صورت پاره‌وقت وارد شبکه آب‌رسانی این شهر شده است.

بختیاری‌فر تصریح کرد: 31 حلقه چاه کشاورزی که در اطراف تأسیسات آب‌رسانی همدان قرار دارد، شناسایی شده است که از این تعداد 12 کشاورز آمادگی آب‌رسانی را اعلام کردند که به‌زودی این چاه‌ها نیز وارد شبکه آب‌رسانی همدان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های کاری شرکت آبفا درحال لوله‌گذاری برای انتقال آب این چاه‌ها به شبکه آب‌رسانی همدان هستند، خاطرنشان کرد: آمادگی کامل را داریم تا به محض انعقاد قرارداد با مالکان چاه‌های کشاورزی آب را به شبکه آب‌رسانی همدان متصل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: با همکاری مدیرکل منابع طبیعی استان برای جبران بخشی از کمبود آب شهر همدان، سه حلقه چاه که مربوط به مزرعه تولید بذر منابع طبیعی بود نیز به‌صورت پاره‌وقت در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در تصفیه‌خانه فاضلاب همدان نیز 900 لیتر در ثانیه پساب‌ تصفیه می‌شود، افزود: از مهم‌ترین روش‌ها در تأمین ذخایر آبی بحث بازگردانی و استفاده از پساب فاضلابی است که اکنون آب مورد نیاز نیروگاه برق شهیدمفتح، پتروشیمی هگمتانه و بخشی از شهرک صنعتی ویان و همچنین رودخانه امزاجرد از طریق این تصفیه‌خانه تأمین می‌شود.

طرح آب‌رسانی بین حوضه‌ای به شهر همدان یکی از اقدامات مؤثر و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی است که این پروژه در 18 سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است؛ از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته، چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی همدان است.

در همین ارتباط رئیس‌جمهور در جریان سفر به استان همدان نیز بر پیگیری جدی این طرح با هدف تکمیل و بهره‌برداری از آن طی دو ماه آینده تأکید کرد.

آیت‌الله ابراهیم رئیسی در نشست خبری پایان سفر خود به همدان با اشاره به اینکه مسئله آب‌رسانی به استان به‌ویژه شهر همدان از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم پیگیری شده و اولویت‌های کاری استاندار و وزرات نیرو است، گفت: اجرای این طرح حدود 17 سال طول کشیده و با این وجود پیشرفت چندانی نداشته است، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این طرح با قوت پیگیری شده و حداکثر ظرف دو ماه به پایان می‌رسد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ناکارآمدی موجب معطل ماندن پروژه‌ای (طرح انتقال و آب‌رسانی بین حوضه‌ای همدان) به مدت 17 سال در همدان شده، درحالی که طی همین چندماه اخیر به اندازه 17 سال گذشته در این پروژه کار شده است.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: در این زمینه از استاندار همدان خواستم که این پروژه ظرف دو ماه تکمیل و بهره‌برداری شود.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو نیز هفته جاری در بازدید از طرح آب‌رسانی به همدان گفت: با پیگیری استاندار همدان و اقدامات صورت‌گرفته توسط مسئولان اجرایی پروژه آب‌رسانی بین حوضه‌ای به همدان، این طرح یک گام دیگر به بهره‌برداری نزدیک شده است.

محمد جوانبخت افزود: در طول دو سال گذشته میزان بارش نزولات آسمانی در استان همدان مناسب نبوده و کاهش بارندگی و خشک‌سالی در سال آبی جاری، موجب کاهش منابع آب استان و ایجاد شرایط ویژه در تأمین آب آشامیدنی شهر همدان شده است.

وی اظهار کرد: از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تأمین آب شهر همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و طرح اضطراری تأمین آب برای این شهر عملیاتی شد.

شناسه خبر 58980