شناسه خبر:58988
1401/5/29 09:25:27

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از انتشار فراخوان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان خبر داد.

علی‌اصغر دریایی اظهار کرد: در راستای ارتقای تئاتر خیابانی ایران و حمایت از تولید آثار نمایشی، فراخوان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با تمرکز بر آثار ارزشمند هنرمندان سراسر کشور منتشر شد.

وی افزود: از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره تقویت امید و افزایش نشاط اجتماعی، تقویت انگیزه همدلی، ارتباط بی‌واسطه با مخاطبان و شهروندان و تبادل تجربه‌های نو و دانش تئاتر در میان هنرمندان کشور است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان، در خصوص زمینه موضوعی این دوره از جشنواره عنوان کرد: زمینه موضوعی آثار جشنواره آزاد است، اما محور‌های آثار نمایشی، شامل تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، تکریم خانواده، جوانی جمعیت، وفاق و همدلی و ترویج مفاهیم دینی و ارزش‌های اسلامی است.

دریایی ترویج فرهنگ صلح و دوستی، توجه به حقوق کودک، موضوعات شهروندی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پاسداشت فداکاری‌های و ایثارگری‌های مدافعان کشور و توجه به قابلیت‌های تئاتر کشور ازجمله موضوع آثار نمایشی این دوره جشنواره است.

وی با اشاره به بخش‌های این دوره جشنواره اذعان کرد: این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان که به‌صورت بین‌المللی نیز برگزاری می‌شود، جشنواره دارای هشت بخش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان عنوان کرد: اولین بخش مسابقه تئاتر خیابانی ایران است که به‌صورت رقابتی خواهد بود، بخش دیگر گونه‌های اجرایی که به‌عنوان تخصصی‌ترین بخش تئاتر بیرونی شامل تئاتر محیطی، شورایی، کاربردی و بینا رشته‌ای است، نمایش‌های آیینی و سنتی که آثار این بخش براساس فرهنگ بومی و محلی است از دیگر بخش‌های این دوره جشنواره است.

دریایی بخش‌های دیگر جشنواره را کودک و نوجوان با هدف حمایت از آثار نمایشی خلاق در تربیت نسل آینده و نقش تربیتی در هنر، بخش ویژه جشنواره با موضوع فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت است به مفاهیم و آثار نمایشی حماسه‌آفرینی مدافعان سرافراز میهمن اسلامی خواهند پرداخت، بخش‌های بین‌الملل و بخش فراگیر ویژه افراد دارای معلولیت و در نهایت کارگاه‌های آموزشی با هدف ارتقای بنیه علمی حوزه تئاتر کشور از جمله بخش‌های جشنواره است.

وی مهلت ارسال آثار به شانزدهمین جشنواره را پنجم مهرماه سال جاری اعلام و اذعان کرد: گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره ملزم به رعایت قوانین، مقررات و برنامه‌ریزی اجرایی جشنواره هستند، متقاضیان شرکت در جشنواره می‌توانند به سایت به نشانی www.Mariwanfestival.com مراجعه و نسبت به ارائه مدارک و بارگذاری آثار اقدام کنند.

شناسه خبر 58988