شناسه خبر:58999
1401/5/29 09:41:24

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه از اجرای چندین طرح سایبان باغ و کشت در محیط‌های کنترل‌شده استان خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین طرح سایبان باغ کشور به وسعت 40 هکتار در کرمانشاه هم‌اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

«ایرج بهرامی» روز پنجشنبه با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های مذکور در سال‌های آینده منجر به رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان می‌شود، اظهار کرد: بزرگ‌ترین گلخانه غرب کشور در شهرستان اسلام‌آباد غرب به وسعت 26 هکتار و یک طرح گلخانه دیگر در شهرستان سرپل ذهاب به وسعت 25 هکتار درحال اجرا است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی بر حمایت از سرمایه‌گذاران در کشت گلخانه‌ای تأکید کرد و گفت: اگر از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت‌های لازم انجام بشود، قطعاً در آینده استان کرمانشاه به قطب تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور تبدیل می‌شود.

بهرامی کمبود منابع آبی، بیکاری و امنیت غذایی را سه چالش عمده در کشاورزی استان دانست و گفت: کشت گلخانه‌ای در محیط‌های کنترل‌شده می‌تواند با بهره‌وری 10 برابری در تولید و اشتغال، این سه مشکل را به هم پیوند زده و حل کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه افزود: برای آنکه بتوانیم با کمترین میزان آب به بیشترین تولید برسیم، باید به سمت کشت گلخانه‌ای پیش برویم؛ چراکه میزان تولید و اشتغال ایجادشده در کشت گلخانه‌ای 10 برابر کشاورزی سنتی است.

وی با اشاره به اینکه برای تولید یک کیلو گوجه در کشت سنتی 300 لیتر آب ولی در کشت گلخانه‌ای 60 لیتر مصرف می‌شود، گفت: کشت در محیط‌های کنترل‌شده امکان تولید محصول را تا 400 تُن در هر هکتار به کشاورز می‌دهد.

شناسه خبر 58999