شناسه خبر:59114
1401/6/1 07:14:42

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان گفت: با توجه به کاهش منابع آبی از تجهیزات ارتش برای تأمین آب مورد نیاز شهروندان و کمک به مدیران اجرایی، استفاده می‌شود.

سرهنگ مهرداد صفری روز دوشنبه افزود: تیپ 316 زرهی در همین ارتباط نسبت به تأمین آب مورد نیاز شهرستان و روستاهای بهار با استفاده از تانکرهای ارتش اقدام کرده است.

به گفته وی علاوه‌بر این، نیروهای ارتش با حضور در مرکز استان همدان نسبت به توزیع آب معدنی در مناطق حاشیه شهر اقدام کردند.

فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان ادامه داد: همچنین آمادگی لازم برای اعزام خودروهای تانکردار برای توزیع آب درصورت اعلام نیاز وجود دارد.

استان همدان در سال جاری با کاهش 44 درصدی حجم بارندگی و روان‌آب‌های حاصله مواجه شد، از آنجایی که 65 درصد ذخایر آب شرب شهر همدان را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهند، کاهش روان‌آب‌ها و به تبع آن کاهش حجم سد موجب اُفت منابع تأمین آب شرب این شهر شده است.

در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشک‌سالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به‌ویژه سد اکباتان به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

همین امر از ابتدای هفته جاری موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان‌بندی قطع شبکه در شهر شده است.

طرح آب‌رسانی به شهر همدان یکی از اقدامات مؤثر و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی است که این پروژه در 18 سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته، چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم‌آبی همدان است.

منابع آبی و ذخیره سد اکباتان به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب شهر همدان نیز به کمترین میزان خود رسیده و به‌نوعی خشک شده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تأمین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود.

درحال حاضر آب آشامیدنی مصرفی شهر همدان از طریق 70 حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تأمین می‌شود.

«علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو در جریان سفر به استان همدان به‌منظور بازدید از طرح آب‌رسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسائل و مشکلات مرتبط با خشک‌سالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل ناشی از خشک‌سالی ازجمله در استان همدان، گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آب‌رسانی به همدان آغاز شده و مرحله نخست طرح آب‌رسانی به همدان ظرف 2 تا سه هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شناسه خبر 59114