شناسه خبر:59122
1401/6/1 07:28:21

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری قصرشیرین از موافقت استاندار دیاله عراق برای برپایی موکب جهت ارائه خدمات لازم به زائران اربعین در مرز منذریه خبر داد.

«محمد حیدری» روز دوشنبه در جریان سفر به خانقین و دیدار با فرماندار این شهر از توابع استان دیاله عراق و نشستی در رابطه با تسهیل در امور تردد زائران اربعین حسینی، اظار کرد: همکاری و تعامل استاندار دیاله و فرماندار خانقین برای پیگیری امور مربوط به تردد زوار و خدمت رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) از مرز خسروی - منذریه قابل قدردانی است.

وی اظهار داشت: برای تامین زیرساخت‌های آب و برق و سرویس‌های بهداشتی نظافت روزانه و جمع آوری پسماند در مرز منذریه عراق آمادگی کامل داریم.

رئیس ستاد ساماندهی و مدیریت زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت: در این نشست توافق شد زوار بعد از نماز صبح از مرز خسروی به عراق خروج یابند و تردد و عزیمت آن‌ها تا ساعت 17 هر روز ادامه داشته باشد و برای سلامتی و رفاه زائران تلاش می‌شود ترددآن‌ها در ساعاتی انجام شود که هوا خنک تر است.

حیدری گفت: انتظار داریم مسولان کشور دوست و همسایه عزیزمان عراق موافقت لازم را برای بازگشایی مداوم مرز خسروی جهت تردد زائران عتبات عالیات در طول سال به عمل آورند زیرا این خواسته عمومی مردم ایران و مقامات ارشد سیاسی کشور ما و مکمل توسعه روابط تجاری است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین ادامه داد: هرچه در زمینه روابط و مناسک مذهبی بیشتر مراوده داشته باشیم به همان اندازه به توسعه روابط تجاری ما کمک می‌کند.

وی گفت: تلاش ما بر این است در ایام اربعین وقفه ای در تجارت کالا از این مرز نشود و اگر هم به خاطر حجم جمعیت توقفی ایجاد شد کوتاه مدت باشد.

وی اظهار داشت: تسهیل امور زائران برای ما و برادران عراقی حائز اهمیت است و در نتیجه رفت و آمدهایی که داشتیم مسیر به طور کامل بازبینی و سه جلسه نیز با حضور مقامات 2 طرف به منظور رفع موانع احتمالی و روان کرون سفر زائران و بازگشت آن‌ها به کشور برگزار شده که تفاهمات خوبی نیز به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: فرماندار خانقین نهایت کوشش را در تسهیل امور زائران دارند و دلگرم به همراهی آنها هستیم و در زمینه حمل و نقل و رفع نواقض آمادگی کمک به طرف عراقی را داریم.

  آمادگی پذیرش 15 هزار زائر را به صورت روزانه داریم

فرماندار خانقین نیز گفت: پذیرش زائران به دلیل تامین امنیت آنها روزانه از ساعات 5 صبح تا 17 و به صورت روزانه انجام می‌شود که آمادگی پذیرش 15 هزار زائر را به صورت روزانه از مرز منذریه داریم.

«دلیر حسین» افزود: در مرز منذریه 6 گیت داریم که چهار گیت دیگر را اضافه می‌کنیم، ضمن اینکه گیت‌های بازرسی خانم‌ها و آقایان نیز به صورت مجزا پیش بینی شده است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین صبح امروز دوشنبه در راس هیئتی به منظور پیگیری برای تسهیل در امور تردد زائران از مرز خسروی عازم عراق شد و با فرماندار خانقین از توابه استان دیاله عراق دیدار کرد و در نشستی به همین منظور شرکت نمود.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت از اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین‌المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق 190، کاظمین 203، کربلا 300، سامرا 326 و نجف 380 کیلومتر فاصله دارد. خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می‌شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

شناسه خبر 59122