شناسه خبر:59153
1401/6/2 08:31:24

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با بیان اینکه اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند، گفت: درصورتی که مجوز این اقدام را ندادند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در جلسه مدیریت بحران آب اظهار کرد: قرار بود طبق برنامه‌ریزی پروژه انتقال آب به شهر همدان پایان مردادماه تکمیل شود، اما در طول 17 سال گذشته فقط 40 درصد از این پروژه انجام شده بود، این درحالی بوده که طی چهار ماه گذشته عمده کارها انجام شده است.

وی گفت: تأخیری که در این پروژه صورت گرفت، بیشتر به‌خاطر تجهیزات بود؛ زیرا تجهیزات مورد نیاز این پروژه در کشور تنها توسط یک شرکت تولید می‌شود.

استاندار همدان ادامه داد: از طرفی نیز با توجه به بحران کم‌آبی در کشور و تقاضا‌های بسیار بالای تجهیزات، تأمین همه درخواست‌ها توسط شرکت مذکور زمان‌بر شد؛ بنابراین در پروژه تأخیر صورت گرفت.

وی گفت: دلیل حضور وزیر نیرو در استان به‌منظور بازدید از طرح‌ آب‌رسانی به شهر همدان نیز مسئله آماده نشدن تجهیزات و تأخیر در انجام پروژه بود که دستور اکید دادند تا این پروژه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

قاسمی‌فرزاد ابراز کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده قرار بود سد اکباتان طبق میزان مصرف متوسط سال گذشته تا پایان شهریورماه مصارف شهروندان ر‌ا تأمین کند؛ اما به‌دلیل افزایش گرما، حضور مسافران در همدان و دلایل دیگر، میزان مصرف از یک‌هزار و 800 لیتر در ثانیه به حدود دو هزار و 200 تا دو هزار و 300 لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

وی گفت: ما نمی‌توانیم آب را به روی مردم قطع کنیم، برخی از شهروندان پرسشی را مطرح کردند که چرا از همان ابتدا آب سهمیه‌بندی نشد تا این مشکل پیش نیاید؟ باید گفت اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم، باید مقامات عالیه کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند، درصورتی که مجوز این اقدام را ندادند.

استاندار همدان افزود: از طرف دیگر ازنظر فنی و مهندسی اگر بخواهیم سهمیه‌بندی یا قطعی آب تأثیر مؤثر و مناسبی داشته باشد، می‌بایست حداقل بین 8 الی 10 ساعت آب قطع شود.

وی گفت: برخی نیز بر این باور بودند که اگر روزانه دو الی سه ساعت آب قطع می‌شد، این مشکل پیش نمی‌آمد؛ درصورتی که این اقدام مؤثر نیست و جز ایجاد مشکلات روحی و روانی برای شهروندان، هیچ اثربخشی در کاهش مصرف و یا ذخیره آب نداشت.

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: از اقداماتی که برای مدیریت بحران آب درنظر گرفته شد، این بود که به‌‌سرعت ورود کرده و برخی از چاه‌های کشاورزی را با هماهنگی کشاورزان به شبکه آب‌رسانی پمپاژ و وصل کردیم.

وی گفت: ازنظر فنی، امکان انتقال آب چاه‌های کشاورزان به برخی از نقاط شهر وجود نداشت، اما با احداث خط 15 کیلومتری، رینگ شهری تکمیل می‌شود و می‌توانیم به هر نقطه دیگری که خواستیم، آب را انتقال دهیم.

استاندار همدان ادامه داد: همان‌طور که وزیر نیرو تأکید کردند، در چند هفته آینده این اتصال انجام می‌گیرد و مشکل آب شرب نیز حل خواهد شد؛ طی توافقاتی نیز که با کشاورزان کردیم، روزبه‌روز میزان انتقال آب به شبکه آب‌رسانی همدان درحال افزایش است.

وی با بیان اینکه از مردم تقاضا می‌شود الگوی مصرف را رعایت و از استفاده بی‌رویه آب پرهیز کنند، گفت: صبوری و همکاری مردم شریف همدان در شرایط کم‌آبی، قابل تقدیر و تشکر است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه در مناطقی که قطعی آب بیشتر است با تانکر به‌صورت مستمر آب‌رسانی انجام می‌شود، ابراز کرد: طی این چند روز با افزایش تعداد تانکرها، بالغ‌بر 50 تانکر برای مناطق و محلات مختلف که قطعی آب داشتند، آب‌رسانی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه از طریق سازمان صمت میزان قابل توجهی آب معدنی سفارش داده شده و در بازار توزیع می‌شود، گفت: شهروندان می‌توانند با شماره‌‌های اعلام‌شده توسط آبفا و تعزیرات تماس گرفته و کسانی را که در این شرایط کم‌آبی مصرف بی‌رویه دارند، گزارش دهند.

استاندار همدان ادامه داد: با مساعدت و دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، یک میلیون بطری آب معدنی اختصاص یافت که در مناطق مختلف شهر همدان که آب کمتری دارند، توزیع می‌شود.

وی ابراز کرد: جمعیت هلال‌احمر همچنین 6 هزار ظروف پلاستیکی به‌صورت دبه‌های شیردار در اختیار هلال‌احمر‌ استان قرار داد که فعلاً یک‌هزار عدد از آن‌ها دریافت شده و پس از دریافت مابقی، با آب بهداشتی در مناطق مختلف به‌صورت رایگان توزیع شود.

قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: اقدامات دیگری که بتواند وضعیت را بهبود بخشد، درحال انجام است و امیدواریم با این مجموعه فعالیت‌ها و تکمیل پروژه، بتوانیم به وضعیت ثابتی در حوزه آب دست پیدا کنیم.

شناسه خبر 59153