شناسه خبر:59160
1401/6/2 08:41:28

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: سه طرح زیست‌محیطی شامل تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی در شهرستان‌های بهار، ملایر و تویسرکان هم‌زمان با هفته دولت سال 1401 بهره‌برداری می‌شود.

سیدعادل عربی روز سه‌شنبه افزود: 21 میلیارد تومان از محل اعتبارات بخش خصوصی برای بهره‌برداری از این طرح‌ها هزینه شده است.

وی با بیان اینکه مجموع ظرفیت این سه طرح تصفیه‌خانه فاضلاب 940 متر مکعب فاضلاب در روز است، خاطرنشان کرد: اجرای این قبیل طرح‌ها در حوزه آب، موجب استحصال آن و بازگشت آب به چرخه مصرف می‌شود که در افزایش ذخایر آبی تأثیر مثبتی دارد.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: این طرح‌ها شامل یک واحد دامداری بزرگ در ملایر، یک واحد تولید مواد غذایی در شهرک صنعتی شهرستان بهار و یک شرکت داروسازی در شهرستان تویسرکان است.

وی گفت: اجرای این قبیل طرح‌ها موجب جلوگیری از ورود فاضلاب به درون خاک و انتشار آلودگی در بافت زمین و هوا و ممانعت از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان اظهار کرد: شمار واحدهای تولیدی بدون تصفیه‌خانه در این استان از تعداد انگشتان یک دست کمتر است و آن‌ها نیز درحال ساخت و مجهز کردن واحدشان به این سیستم هستند.

عربی بیان کرد: بیشترین مشکل مربوط به واحدهایی است که به سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز هستند، اما کارکرد این سیستم مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی نیست.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست با شناسایی و پایش واحدهای آلاینده محیط‌زیست با ابزارهای قانونی ازجمله صدور اخطاریه و درنهایت معرفی به دادگاه با آن‌ها برخورد کرده است.

هفته دولت از روز چهارشنبه دوم شهریورماه آغاز و در این هفته 500 طرح با اعتباری افزون‌بر 200 میلیارد تومان هم‌زمان در استان همدان بهره‌برداری می‌شود.

شناسه خبر 59160