شناسه خبر:59216
1401/6/3 08:56:40

سپهرغرب، گروه خبر: دولت در کنار سفرهای استانی برنامه‌ریزی و تلاش برای خدمات‌دهی به مردم به‌ویژه محرومان و جامعه هدف دستگاه‌های حمایتی را مورد توجه ویژه قرار داده و در فواصل زمانی مختلف خدماتش به این قشر را اعلام ‌کرده است.

سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان یکی از دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که جامعه هدفی از اقشار مختلف مردم از افراد دارای معلولیت گرفته تا سالمندان، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست، افراد آسیب‌دیده یا در معرض آسیب‌های اجتماعی و... را داشته از سازمان‌های مورد توجه ویژه دولت مردمی سیزدهم برای خدمات‌دهی قرار گرفت.

اداره کل بهزیستی ایلام در این زمینه به‌عنوان جزئی از خانواده بهزیستی در طول یک‌سال گذشته از روی کار آمدن دولت منشأ خدمات گسترده‌ای برای جامعه هدف و مخاطبانش بوده که به اذعان بسیاری از مددجویان قابل لمس هستند.

افزایش دو برابری سهم کمک هزینه مسکن خانواده‌های دارای دو عضو معلول به بالا، برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی مددجویان، برقراری مستمری 705 خانوار پشت نوبت، حذف دهک درآمدی خانواده‌های دارای فرزند چندقلو برای برقراری مستمری، برقراری حق پرستاری و حق نگهداری در منزل معلولان و بیماران ضایعه نخاعی برای نخستین‌بار و... تنها بخشی از خدمات شاخص دولت به جامعه هدف اداره کل بهزیستی استان ایلام بوده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در گفت‌و‌گویی شاخص فعالیت‌ها و خدمات این اداره کل را در طول یک سال گذشته از فعالیت دولت تشریح و این خدمات را در بخش‌های مختلف اعلام کرد.

  برقراری مستمری 705 خانوار پشت نوبت

حسین نورعلیوند با اشاره به حمایت این اداره کل از 43 هزار مددجو گفت: اگرچه یکی از سیاست‌های دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی استقلال مالی و خودکفایی مددجویان است، ولی برقراری مستمری نیز یکی از دغدغه‌های مهم جامعه هدف به‌ویژه افراد دارای معلولیت بوده که با مشکلات مالی و درمانی مواجه هستند.

وی برقراری مستمری 705 خانوار تحت پوشش را یکی از اقدام‌های مهم دولت در طول یکسال گذشته اعلام که اقدام بی‌سابقه‌ای در طول دولت‌های گذشته بوده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام اضافه کرد: از این تعداد 622 خانوار در حوزه اجتماعی و 83 خانوار نیز در حوزه توانبخشی بوده که سالیان طولانی پشت نوبت برای برقراری مستمری قرار داشتند.

نورعلیوند به خدمات دولت خدمتگذار در حوزه مسکن به مددجویان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدام‌های شاخص و تأثیرگذار دولت در یکسال گذشته افزایش دو برابری کمک هزینه مسکن سهم بهزیستی ویژه خانواده‌های دو معلول به بالا بوده که در این زمینه پرداخت کمک بلاعوض تأمین مسکن خانواده‌های دارای حداقل دو عضو معلول در مناطق شهری و روستایی به ترتیب به دو میلیارد ریال و یک میلیارد و 500 میلیون ریال افزایش یافته است.

برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی مددجویان و افراد دارای معلولیت

نورعلیوند از برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی مددجویان و معلولان به‌عنوان یکی از اقدام‌های مهم دولت در یکسال گذشته خبر داد و گفت: پیش از این سقف پرداخت بیمه بازنشستگی افراد دارای معلولیت به مدت 10 سال و برای سایر مددجویان جامعه هدف پنج سال بود که توسط این اداره کل پرداخت و مابقی آن باید توسط مددجویان و معلولان پرداخت می‌شد که از سال گذشته این سقف برداشته شده و تا زمان بازنشستگی فرد مددجو، این سهم توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی به حذف دهک درآمدی خانواده‌های دارای فرزند چندقلو برای برقراری مستمری اشاره کرد و گفت: پیش از این تنها سه دهک اول درآمدی که دارای فرزند دوقلو و سه قلو بوده مشمول دریافت مستمری بودند ولی با اقدام دولت سیزدهم خانواده‌های دارای فرزند دوقلو تا دهک هفت و دارای فرزند سه قلو بدون محدودیت دهک مشمول برقراری مستمری شده که تعداد آن‌ها در این استان 500 خانوار بوده است.

  برقراری حق پرستاری معلولان

مدیرکل بهزیستی ایلام همچنین از برقراری حق پرستاری و حق نگهداری در منزل معلولان و بیماران ضایعه نخاعی برای نخستین‌بار خبر داد و گفت: این اقدام با هدف حمایت از خانواده‌های معلولان انجام تا آن‌ها در نزد خانواده‌ها نگهداری و از سپردن آن‌ها به مراکز بهزیستی جلوگیری شود.

نورعلیوند یکی دیگر از خدمات دولت در این اداره کل را تأسیس نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان عنوان کرد و گفت: این مرکز با هدف درمان و بازتوانی معتادان با پذیرش یک‌ساله با ظرفیت 70 نفر از اسفندماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز تا مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کنار بهبودی مهارت‌های شغلی را نیز کسب کنند.

  معرفی 29 هزار مددجو برای رایگان شدن تعرفه آب و برق

وی از معرفی 29 هزار مددجو برای رایگان شدن تعرفه آب و برق به‌عنوان یکی دیگر از اقدام‌های یک سال گذشته خبر داد و گفت: تخصیص تسهیلات ودیعه قرض‌الحسنه مسکن مددجویان به میزان 38 میلیارد ریال و افزایش سه برابری اعتبارات تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به مبلغ یک هزار و 495 میلیون ریال نیز در این مدت انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی ایلام پرداخت مشوق‌های بیمه معلولان و مددجویان به مبلغ 45 میلیارد ریال به یک هزار و 528 نفر، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی تبصره 16 و 18 به جامعه هدف به مبلغ 506 میلیارد و 233 میلیون ریال به 813نفر، ارائه 695 مورد خدمات مسکن به جامعه هدف با اعتبار 333 میلیارد و 244 میلیون ریال، رایگان شدن انشعاب آب، برق و گاز به تعداد یک هزار و 235 نفر، پوشش بیمه تأمین اجتماعی و عشایری زنان سرپرست خانوار 2 هزار و 200 نفر، ساماندهی کودکان کار، پرداخت سرمایه کار به زنان سرپرست خانوار با اعتبار 105 میلیارد ریال، غربالگری بینایی کودکان به تعداد 20 هزار نفر و ارایه آموزش‌های خانواده و پیش از ازدواج به تعداد سه هزار و 700 نفر را از دیگر اقدام‌های این اداره کل در یکسال گذشته برشمرد.

نورعلیوند یادآور شد: همچنین در طول یک سال گذشته پرداخت هزینه آزمایش ژنتیک به مبلغ 22میلیارد و 479 میلیون ریال، پذیرش مصرف کنندگان مواد مخدر در مراکز اقامتی به تعداد سه هزار و 818 نفر، تأمین وسائل کمک توانبخشی و بهداشتی معلولان و سالمندان با اعتبار 19 میلیارد ریال، مناسب سازی منازل و خودروی معلولان با اعتبار هشت میلیارد و 275 میلیون ریال، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان معلول با اعتبار سه میلیارد و 520 میلیون ریال، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان حوزه اجتماعی با اعتبار چهار میلیارد و 200 میلیون ریال، اجرای طرح پایگاه هنر در مناطق روستایی با پوشش 600 نفر، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب با اعتبار 10 میلیارد و 600 میلیون ریال و پرداخت کمک هزینه درمان معلولان به مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون ریال توسط این اداره کل برای جامعه هدف انجام گرفته است.

شناسه خبر 59216