شناسه خبر:59322
1401/6/6 09:30:44

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه ریلی در غرب کشور از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: برای پروژه راه آهن ایلام اعتباری معادل 640 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

خیرالله خادمی روز شنبه در مراسم کلنگ‌زنی قطعه اول راه آهن ایلام در محدوده تونل اربعین اظهار کرد: استان مرزی ایلام محرومیت خاصی دارد و به‌واسطه استقرار در زاگرس دشواری‌هایی جهت احداث راه آهن دارد.

وی با بیان اینکه استان ایلام به‌عنوان دروازه اصلی عتبات عالیات تلقی شده که کل کشور وابستگی دینی از این بابت برایشان ایجاد شده است، افزود: در این راستا برنامه‌ریزی‌ها باید به‌صورت ملی باشد چراکه اعتبارات استانی برای تحول در پروژه‌های راهسازی استان‌های مرزی کافی نیست.

معاون وزیر راه راه آهن را مطالبه مردم به حق مردم استان ایلام دانست و یادآور شد: باید زیرساخت هر پروژه ای آماده باشد تا بشود یک فرایند را شروع کرد.

استاندار ایلام در آیین کلنگ‌زنی این پروژه بزرگ گفت: کلنگ این پروژه در سال 91 زمانی که بنده به‌عنوان معاون سیاسی و امنیتی در استان در خدمت مردم ایلام بوده زده شد، حتی در همین محل هم انفجارهایی برای آغاز کار انجام شد، اما متأسفانه در طول حدود 10 سال این پروژه به سرانجام نرسیده بود.

حسن بهرام‌نیا تأکید کرد: بنده وقتی وارد استان شدم، فکر کردم که این پروژه حتماً انجام شده است ولی متأسفانه کاری نشده بود، از همان ابتدای ورود به استان به همراهی نمایندگان استان پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و امروز خوشبختانه در دولت سیزدهم با اختصاص اعتبار شاهد کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی اتصال ایلام به شبکه ریلی هستیم.

وی تأکید کرد: دولت سیزدهم با تأسی از دولت شهید رجایی و باهنر، مردم‌داری و مردم محوری را محور برنامه‌های خود قرار داده است.

وی بیان کرد: اتصال ایلام به شبکه ریلی مطالبه به حق مردم استان است و همه باید تلاش کنیم این امر در استان به‌زودی محقق شود.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام هم در این آیین گفت: با تلاش‌های انجام شده، از محل اعتبارات ملی 17 کیلومتر پروژه راه آهن ایلام از سمت اسلام اباد به ایوان شروع شد که ایستگاه اصلی در چوار بوده که کلا 75 کیلومتر خواهد بود

عبدالله بهادری افزود: این پروژه 75 کیلومتری در قالب چهار قطعه خواهد بود که امروز قطعه یک آن که 17 کیلومتر است کلنگ‌زنی می‌شود که از چوار تا ایوان خواهد بود.

به گفته وی، برآورد اولیه این پروژه برای 17 کیلومتر بیش از 600 میلیارد تومان است که حدود 67 هزار متر مکعب در این قطعه بتن ریزی صورت می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام بیان کرد: باید این شبکه را به مرکز استان وصل کنیم که بهترین مسیر نیز همین مسیر قطعه اول است.

شناسه خبر 59322