شناسه خبر:59407
1401/6/8 09:14:14
رئیس اتاق بازرگانی استان دیاله عراق؛

زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در عراق فراهم است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق بازرگانی استان دیاله عراق گفت: اگر شرکت‌های ایرانی در عراق سرمایه‌گذاری کنند مشکلات آن‌ها در این کشور حل خواهد شد و زمینه سرمایه‌گذاری برای آن‌ها فراهم خواهد شد.

عبدالسلام التمیمی عصر یکشنبه در دیدار فعالان اقتصادی عراق با استانداری کردستان برگزاری جلسات و رایزنی اقتصادی میان دو کشور را ضروری برشمرد و از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی عراق با کشور جمهوری اسلامی خبر داد.

وی با اشاره به اینکه اگر کالاها و محصولات غذایی مانند کالاهای لبنی و خوراکی مدت زیادی در گمرک و مرز بماند فاسد خواهد شد و منجر به ضرر و زیان می‌شود خواستار رفع این مشکل از سوی دولت ایران شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان دیاله عراق یادآور شد: اگر شرکت‌های ایرانی در عراق سرمایه‌گذاری کنند مشکلات آن‌ها در این کشور حل خواهد شد و زمینه سرمایه‌گذاری برای آن‌ها فراهم خواهد شد.

التمیمی واردات کالاهای ایرانی به کشور عراق را رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: امید است روابط میان دو کشور تداوم داشته باشد و مراودات و فعالیت‌های اقتصادی توسعه یابد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران عراقی تمایل و علاقه‌مند به تعامل و ارتباط با کشور ایران هستند و انتظار دارند زمینه و بسترهای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شود و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران برداشته شود.

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری کردستان اظهار کرد: استانداری کردستان و کشور جمهوری اسلامی ایران درصدد توسعه اقتصادی در مرزهای کشور مطابق اصول و معیارهای اخلاقی و اسلامی و استمرار این فعالیت‌هاست در این راستا توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی دارد.

حامد قادرزاده استفاده از اصل مزیت نسبی را یکی از اصول تجاری دانست و اظهارکرد: دوام و پایداری تجارت بر اساس منفعت طرفین، و پایداری اقتصادی منوط به منفعت تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

وی با اشاره به این اصل مهم اقتصادی که مبادله به‌منزله تبادل ارزش‌های یکسان نیست، گقت: خریدار زمانی کالایی را خریداری می‌کند که احساس رضایت بیشتری نسبت به آنچه پرداخت می‌کند داشته باشد.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان با تأکید بر اینکه در سیستم اقتصادی مصرف‌‌کنندگان نهایی مهم‌ترین رکن اقتصادی هستند یادآور شد: تجار و سرمایه‌گذاران بخش دولتی باید به این اصل پایبند باشند.

قادرزاده عنوان کرد: براساس اصل (43) و (42) قانون اساسی جمهوری اسلامی اقتصاد به سه بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تقسیم شده و بر اساس اصل (44) قانون اساسی نیز دولت می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی خود را در مواردی که آسیبی به امنیت و جغرافیای کشور وارد نکند به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

وی با اشاره به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: در این شورا مسائل و مشکلات شرکت‌های خصوصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در راستای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی به بالاترین مرجع قانونی ارجاع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کردستان از سرمایه‌های انسانی مناسبی برخوردار است و می‌تواند با ارائه خدمات فنی و مهندسی دانش‌بنیان به اقلیم عراق ارائه دهد تصریح کرد: پارک علم و فناوری استان آمادگی دارد فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان به‌منظور حل مشکلات فعالان اقتصادی ارائه دهد.

  کردستان آمادگی ارائه خدمات فنی به اقلیم کردستان عراق را دارد

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه استاندار کردستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استان است، افزود: کردستان آمادگی دارد در راستای توسعه پایدار خدمات فنی به کشورهای همسایه عراق ارائه دهد.

قادرزاده ایجاد توسعه را مرهون ارائه خدمات صادقانه به کسانی که آماده سرمایه‌گذاری هستند دانست و افزود: کردستان آماده صدور مجوز فعالیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به فسادپذیری برخی محصولات و کالاها در مرزها و تحمیل خسارت به فعالان اقتصادی تأکید کرد: گمرک جمهوری اسلامی در راستای شتاب‌بخشی و تسهیل مبادلات مرزی تلاش خواهد کرد.

وی ضمن استقبال و ابراز علاقه کردستان با شرکت‌های سرمایه‌گذاری کشور عراق، اظهار کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی کشوری واحد است و توسعه متوازن اصل مسلم و خدشه‌ناپذیر کشور است در این راستا کردستان در جهت ارائه خدمات کامل و جامع به همه استان‌های کشور عراق خدمات ارائه می‌دهد.

  کردستان دروازه تجاری عراق محسوب می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست، کردستان را دروازه تجاری کشور عراق دانست و گفت: ظرفیت‌ها و زمینه‌های مبادله تجاری کردستان با استان دیاله عراق فراهم است.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه با توجه به صنایع پیشرفته، معادن غنی، ظرفیت‌های کشاورزی آمادگی داریم که با تجار و سرمایه‌گذاران عراق همکاری لازم را داشته باشیم افزود: 987 واحد صنعتی و 397 واحد معدنی در کردستان وجود دارد و در زمینه تجارت استان کردستان به‌عنوان دروازه تجاری با اقلیم کردستان عراق شناخته شده و بیشترین مبادلات تجاری را با این کشور داریم.

وی ادامه داد: کردستان این ظرفیت را دارد هم در زمینه صنعت، هم معدن و هم کشاورزی با استان دیاله عراق همکاری داشته و مبادلات تجاری خود را گسترش دهد.

  مشکلات گمرکی سرمایه‌گذاران عراقی در مرزهای ایران حل خواهد شد

ناظر گمرکات استان کردستان هم گفت: اگر اقلیم کردستان عراق تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران را داشته باشد مشکلات گمرکی آن‌ها در مرز کردستان و عراق و مسیر کرمانشاه حل خواهد شد.

خلیل حیدری با بیان اینکه بخش تجاری گمرک در خدمت فعالان اقتصادی اقلیم عراق قرار دارد اذعان کرد: حضور فعالان اقتصادی در استان به تقویت توریسم سلامت و توسعه صنعت گردشگری کمک می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان نیز مطرح کرد: پارک از صاحبان ایده‌های مبتنی بر نوآوری و فناوری حمایت می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه شرکت‌های پارک علم و فناوری مبتنی بر تکنولوژی روز و قابل اعتماد هستند یادآور شد: از آنجا که این شرکت‌ها قابل اعتماد هستند می‌توان با آن‌ها روابط تجاری برقرار کرد.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و وابستگی معیشت مردم به کشاورزی گفت: می‌توان دانش، تکنولوژی کشور را به استان دیاله منتقل کرد.

خلیل فعله‌گری با بیان اینکه کارخانجات مختلفی در استان وجود دارد می‌توان در استان دیاله با شبیه‌سازی کارخانه ایجاد کرد افزود: پروژه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که با در اختیار دادن منابع و انرژی می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

  کردستان جزو استان‌های برتر اکوتوریسم در کشور است

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان نیز گفت: کردستان جزو استان‌های برتر از لحاظ اکوتوریسم در کشور است.

آرمان وطن‌دوست نیز با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری استان ارتباط و تعامل با اقلیم کردستان عراق از لحاظ گردشگری مطلوب ارزیابی شده یادآور شد: کردستان یکی از سه استان برتر در حوزه گردشگری است.

وی تعداد روستاهای هدف گردشگری را 43 روستا و مناطق نمونه گردشگری را 35 منطقه ذکر کرد و با بیان اینکه کردستان از جاذبه‌های دیدنی، موزه‌ها و کاخ موزه‌های تاریخی برخوردار است افزود: هم‌اکنون تعداد 80 پروژه بخش خصوصی و دولتی در دست اجراست.

وی برگزاری همایش‌های مشترک در حوزه گردشگری و صنایع دستی میان دو کشور عراق و کردستان ضروری دانست.

در این جلسه هر کدام از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشور عراقی از همکاری و سرمایه‌گذاری با کشور ایران به‌ویژه استان کردستان اعلام آمادگی کردند و خواستار رفع موانع سرمایه‌گذاری اقلیم عراق در ایران شدند.

لازم به‌ذکر است، سرمایه گذاران عراقی در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری اقلامی مانند سیمان، مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، لبنیات، بسته‌بندی خرما، محصولات آلومینیوم و سرامیک فعالیت داشتند.

 

شناسه خبر 59407