شناسه خبر:59464
1401/6/9 09:32:23

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عمده محصولات آبی استان را کشت‌های استراتژیک مانند گندم، جو، چغندر قند و ذرت دانست و گفت: از حدود 200 هزار هکتار اراضی آبی استان 60 هزار هکتار آن به کشت محصولات آب‌بری مانند سیب‌زمینی و پیاز اختصاص دارد.

« افشین صفوی» افزود: محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو، چغندر قند و ذرت مورد نیاز ضروری کشور است و اگر در تأمین هرکدام از آن‌ها با کمبود مواجه شویم، بازار کشور دچار التهاب شدید می‌شود.

وی بیان کرد: از 198 هزار هکتار مزراع آبی استان کرمانشاه سالیانه حدود 100 هزار هکتار یعنی نیمی از آن زیر کشت گندم می‌رود و امسال در تولید گندم جایگاه چهارم کشور بعد از خوزستان، گلستان و کردستان را کسب کردیم که جا دارد از کشاورزان، کارشناسان و مدیران استان کرمانشاه قدردانی کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به کشت سالیانه حدود 12 تا 15 هزار هکتار چغندر قند و همچنین کشت ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای در استان اشاره کرد و گفت: کمبود در تولید هرکدام از این محصولات استراتژیک می‌تواند کشور را با چالش مواجه کند.

صفوی استان کرمانشاه را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور دانست و توضیح داد: اگر قرار باشد این محصولات استراتژیک در کرمانشاه کشت نشود، پس کجا کشت شود؟ در استان‌های خشک و بی‌آب کشور کشت شود؟

وی در ادامه اذعان کرد: خشک‌سالی و کاهش بارندگی شدید به چشمه‌ها، سراب‌ها، چاه‌ها و زراعت استان خسارت زده است؛ کرمانشاه ازلحاظ منابع آبی نسبت به استان‌های مرکزی وضعیت نسبتاً بهتری دارد و تمام سعی و تلاش سازمان جهاد کشاورزی استفاده بهینه از منابع آبی است.

صفوی اضافه کرد: هرچند باید بدانیم کشت محصولات کشاورزی در کشور براساس سهمیه‌هایی که وزارتخانه به استان‌ها با توجه به ظرفیت و پتانسیل آن‌ها اعلام می‌کند، انجام می‌شود.

   3500 هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیر کشت گوجه فرنگی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود گفت: امسال در استان سه هزار و 500 هکتار گوجه فرنگی کشت شده؛ بیش از 90 درصد آن با استفاده از روش‌های نوین آبیاری مانند نوار تیپ بوده، یعنی سازمان جهاد کشاورزی با همکاری شرکت‌های تولید گوجه فرنگی نهایت تلاش خودش را به خرج می‌دهد تا کشاورزان در کشت این محصول به‌جای آبیاری غرق‌آبی، آن را با نوارتیپ انجام دهند و به‌ندرت مزرعه گوجه فرنگی در استان وجود دارد که با این روش آبیاری نشود.

صفوی توضیح داد: هر هکتار مزرعه گوجه فرنگی با استفاده از آبیاری نوین به 12 الی 14 هزار متر مکعب آب نیاز دارد؛ چیزی حدود دو برابر محصول گندم در هر هکتار که حدود هفت هزار متر مکعب نیاز دارد و این درحالی است که ما از گندم در هکتار حدود پنج تُن برداشت می‌کنیم و در یک هکتار مزرعه گوجه فرنگی 70 تُن برداشت می‌کنیم و با خرید کیلوی چهار هزار تومان کارخانه‌های گوجه فرنگی از کشاورزان، چیزی حدود 280 میلیون تومان هر هکتار درآمد عاید کشاورزان می‌شود.

وی همچنین به بخش اشتغال‌زایی کشت محصول گوجه فرنگی اشاره کرد و گفت: اکنون در استان سه کارخانه گوجه فرنگی داریم و با اشتغال 10 نفر در هر مزرعه در بدترین شرایط ممکن، در این سه هزار و 500 هکتار کشت گوجه فرنگی حدقل 35 هزار نفر اشتغال مستقیم در استان بیکار کرمانشاه ایجاد شده است.

   همدان 18 هزار هکتار سیب زمینی کشت کرده و کرمانشاه 4200 هکتار

این مقام مسئول سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به کشت محصول آب‌بر سیب زمینی، افزود: در استان مجاور کرمانشاه یعنی همدان 18 هزار هکتار سیب زمینی کشت شده و هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و در استان ما چهار هزار و 200 هکتار کاشت شده است.

صفوی با بیان اینکه کشت پیاز و سیب زمینی تقریباً 100 درصد در مزارعی کشت می‌شود که مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است، بیان کرد: درست بوده که این محصول آب‌بر است، اما اگر سیب زمینی کاشته نشود، مردم از کجا برای قوت و غذای خود آن را تهیه کنند و با نبود آن می‌دانیم که چه التهابی به بازار وارد می‌شود و باید به این نکته هم توجه کنیم.

وی همچنین درخصوص کشت محصولات آب‌بر (پیاز و سیب زمینی) توسط کشاورزان غیر بومی هم گفت: از چهار هزار و 200 هکتار کشت سیب زمینی در استان، حدود 700 هکتار آن در مناطق گرمسیری است که همه کشاورزان آن بومی هستند؛ اما در بقیه مناطق شاید کمتر از نصف زیر کشت در دست کشاورزان غیر بومی باشد که در مقیاس 200 هزار هکتار اراضی آبی کرمانشاه، ناچیز است؛ هرچند آن هم نباید باشد.

شناسه خبر 59464