شناسه خبر:59658
1401/6/14 09:31:15

سپهرغرب، گروه خبر: 10 طرح تعاونی استان ایلام در گرایش‌های مختلف بین تعاونی‌های کشور بعنوان برتر معرفی شدند.

معاون امور اقتصادی استانداری ایلام روز یکشنبه در آیین تجلیل از تعاونی‌های برتر ملی و استانی و افتتاح همزمان 457 طرح تعاونی در کشور، اظهار داشت: سیاست اصلی اقتصاد بهبود شاخص اقتصادی رونق تولید و اشتغال است.

شهریار عباسی با اشاره به رتبه ممتاز کشوری استان از نظر ایجاد اشتغال در سال 1400 و 1401 گفت: از نظر تعهد ایجاد اشتغال در سامانه رصد، ایلام رتبه نخست کشور را کسب کرد که جای تقدیر دارد.

وی تاکید کرد: با تلاش‌های انجام شده تورم استان نیز کاهشی است که پس از سالها که نگین تورم کشور بودیم اما این نرخ نزول یافت و در حال بهبود است.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی به تعاونی‌ها کمک کنند، چراکه تعاونی‌ها زمینه‌ساز اشتغال و تولید هستند.

وی با اشاره به خشکسالی سال گذشته و امسال گفت: دامداران از این خشکسالی‌ها متضرر شدند و دولت نیز با خرید نهاده‌های دامی و و خرید دام مازاد تا حدامکان به آنان مساعدت کرد.

معاون امور اقتصادی استانداری ایلام با اشاره به توفیقات حاصل شده در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: با تلاش‌های استاندار مجرب و توانمند تعامل خوبی با سه استان واسط، میسان و دیالی عراق برقرار شده و استان زمینه تجارت و صادرات را بیش از گذشته دارد.

وی تصریح کرد: با بازگشایی مرز هلاله شمالی فرصت مغتنمی برای استان ایجاد شد که رونق تجارت و صادرات را در دستور کار قرار دهد.

عباسی یادآور شد: سیاست اصلی دولت حذف یارانه‌ها است اما در قالب تسهیلات تبصره 18 میتوان به تعاونی‌ها در راستای ایجاد تولید و اشتغال کمک کرد.

معاون امور اقتصادی استانداری ایلام اظهار داشت: از همه تعاونی‌ها برای گسترش فعالیت خود دعوت بعمل می‌آید از تسهیلات تبصره 18 استفاده کنند و به افرادی که متقاضی تشکیل تعاونی هستند نیز در قالب تسهیلات تبصره 18 مساعدت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام در این آیین گفت: 16 هزار و 948 نفر در تعاونی‌های استان در بخش‌های مختلف اقتصادی اشتغال دارند.

نورالدین الیاسی اظهار داشت: استان ایلام دارای 2 هزار و 92 تعاونی فعال با یک هزار و 810 عضو است که 35 درصد اعضا را زنان و 65 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: طی یک سال دولت سیزدهم 55 تعاونی با اشتغالزایی 575 نفر در استان تشکیل شده است که در هفته تعاون هفت شرکت تعاونی با اشتغالزایی 127 نفر و سرمایه گذاری 175 میلیارد ریال به بهره برداری می‌رسد.

الیاسی یادآور شد: در حوزه تعاونی‌ها بیش از 16 هزار نفر ساعت آموزش در زمینه مدیریتی، حقوقی و تخصصی به تعاونگران و کارشناسان بخش تعاون ارائه شده است.

الیاسی به نقش فعال زنان در تعاونی‌ها اشاره کرد و افزود:نقش زنان و حضور 35 درصدی آنان در بخش تعاون حائز اهمیت است و این نسبت در بخش تعاون به ویژه تعاونی‌های صنایع دستی، فرش دستباف، گلیم نقش برجسته، بیانگر نقش مهم آنان در توسعه تعاونی‌ها و ایجاد اشتغال است.

وی به دیگر فعالیت‌ها ی این اداره اشاره کرد و گفت: میزان تعهد اشتغال استان ایلام در سال 1401 در سامانه ملی رصد اشتغال کشور 6 هزار و 671 نفر می‌باشد که تاکنون بیش از 80 درصد آن محقق شده و ایلام رتبه برتر کشور را در مقایسه با سایر استان ها، کسب کرده است که این عملکرد نتیجه همراهی و همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران، شرکت‌های دولتی و غیر دولتی، بانکها و موسسات استان در پرداخت به موقع تسهیلات تبصره 18 و 16 قانون بودجه، تسهیلات کسب کار روستایی و مشاغل خانگی بوده است.

 

شناسه خبر 59658