شناسه خبر:59812
1401/6/17 08:50:48

سپهرغرب، گروه انتظار: کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه امام زمان(عج) گاهی با هدیه محبت خود را به شیعیان ابراز می‌کنند، گفت: آنچه ظهور را نزدیک می‌کند جهاد عملی و خودسازی شیعیان است حضرت(ع) فرمودند: ما را از شیعیان‌مان دور نمی‌کند مگر اعمال آنها.

حجت الاسلام نصرالله‌پور بیان کرد؛ مرحوم آیت الله سیدمحمدباقر مجتهد سیستانی، پدر آیت الله العظمی سیستانی از مراجع تقلید امروزی، می‌گوید: آرزو داشتم محضر امام مهدی(عج) مشرف شوم برای رسیدن به این آرزو ختم زیارت عاشورا را در 40 شب جمعه و هر شب جمعه در یکی از مساجد مشهد شروع کردم؛ در یکی از جمعه‌ها ناگهان دیدم از خانه ای در کنار مسجد نوری فوق العاده عجیبی به مسجد تابید، دنبال نور رفتم خانه ای کوچک و محقر بود، در زدم و در باز شد دیدم اامم زمان(عج) در وسط اتاقی که جنازه ای در آن قرار دارد، حضور دارند، وارد شدم و با گریه سلام کردم؛ حضرت (عج) فرمودند: چرا این رنج‌ها را به خود وارد می‌کنی تا مرا ببینی؟... مثل این بانو باشید ما خودمان سراغ شما می‌آییم، و فرمودند: این بانو در دوره کشف حجاب رضاخان هفت سال از خانه بیرون نیامد تا مبادا چادر از سر او بکشند و نامحرم مویش را ببیند. این نقل هم در کتاب «شیفتگان حضرت مهدی(عج)» آمده است.

 هدایای امام زمان (عج)

از دیگر جلوه‌های این مهر و محبت هدایای است که حضرت(عج) به برخی داده اند، هر چه هدیه‌دهنده عظیم الشان باشد، دریافت آن هدیه ارزشمندتر است؛ هدایایی که امام زمان(عج) در عصر غیبت به برخی شیعیان و محبان عطا کرده اند ازجمله این عطایا است.

ملامحمدتقی مجلسی(ره) می‌گوید: در اوایل سن بلوغ در پی کسب رضای خدای متعال و همیشه ناآرام بودم، تا ایانکه در خواب و بیداری امام زمان(عج) را دیدم که در مسجد جامع اصفهان حضور داشتند، دست حضرت حجت(عج) را بوسیدم و سوالاتم را عرضه و درخواست کردم که به من منبعی معرفی کنند تا پاسخ سوالاتم را در آن بیابم.

حضرت(ع) فرمودند: کتابی به تو هدیه کردم و آن را از ملامحمد تاج بگیر؛ رفتم و دریافت کردم و آن کتاب، صحیفه سجادیه بود.

بسیاری از بزرگان علامه مجلسی(ره) را باب الائمه(ع) می‌دانند لذا هدایای معنوی همچون خواندن سوره مبارکه یاسین، یک دور تسبیح صلوات و... به روح آن عالم ربانی در گرفتن حاجات مجرب است.

 دفع بلا از شیعیان

از دیگر جلوه‌های مهر و محبت امام مهدی(عج) دفع بلایا از شیعیان است؛ در کتاب «الغیبه»، صفحه 246 شیخ طوسی نقل می‌کند که ابوالادیان خادم بیت امام عسکری(ع) می‌گوید: امام مهدی(عج) فرمودند: تو مرا می‌شناسی؟ عرض کردم: بله شما فرزند مولایم من هستید... حضرت(عج) فرمودند: نه، من خاتم الاوصیاء(عج) هستم و خدا بواسطه من بلایای را از شیعیان ما دفع می‌کند. در هشت سال دفاع مقدس جلوه‌های پرشمار از این دفع بلا دیده شد بسیاری از شهدا و فرماندهان جنگ محضر امام زمان(عج) مشرف شدند و ایشان را ملاقات کردند و از طریق عنایات ویژه حضرت(عج) گره گشایی‌های بسیار شده است.

از دیگر جلوه‌های محبت مهدوی، حکمت‌هایی است که با هدایت حضرت(عج) به ما رسیده، امام جانشین رسول خدا(ص) و صراط مستقیم و تنها راه نجات از انحرافات و گناهان است، باید توجه داشت هدایت‌های امام نسبت به شیعیان و امت اسلام و مردم در شرایط مختلف یک جور نیست بلکه ممکن است غیرمستقیم و باواسطه انجام شود، چنان که در عصر غیبت صغری با توقیعات چنین کردند؛ ایشان در توقیع فرمودند: برای تعجیل فرج من دعا کنید که فرج و گشایش شما در همین است.

آنچه می‌تواند ظهور را نزدیک کند جهاد عملی و خودسازی رفتاری شیعیان است. در توقیعی که شیخ طبرسی در «احتجاج آورده»، امام زمان(عج) آورده اند: اگر شیعیان ما در راه عهد و پیمانی که بر دوش آنها است همدل می‌شدند برکت دیدار ما از آنها به تاخیر نمی افتاد... ما را از شیعیان‌مان دور نمی کند مگر اعمال آنها.

در کمال الدین شیخ صدوق، جلد دوم آمده که حضرت بقیه الله الاعظم(عج) فرموده اند: آنها که برای ظهور وقت تعیین می‌کنند، کذاب هستند.

درباره وظایف شیعیان نسبت به یکدیگر نیز از ایشان است که به دنبال رفع نیازهای هم باشید، در روزگاری که امام شما غایب است، و نسبت به پیامدهای بی تفاوتی هشدار داده اند.

امام زمان(عج) درباره نماز به عنوان بهترین عامل شکست شیطان تعبیر می‌کنند و می‌فرمایند: هیچ چیزی مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد. و نیز از ایشان درباره حقوق مالی خدا و ائمه(ع) (خمس) است که فرمودند: هر کس به ناحق چیزی از مال ما را ندهد، وجود خود را از آتش پر کرده است و به زودی در آتش دوزخ درمی آید. (کمال الدین، جلد 2) در روایات است که اگر کسی نخ پیراهنش از مال خمس نداده باشد، نمازش باطل است.

 منتظر امام زمان(عج) اعتقاد را با عمل و رفتارهای درست تجلی می‌دهد

از دیگر جلوه‌های محبت امام زمان(عج) آن است که ایشان جایگاه‌هایی را برای عبادت و توجه به خود انتخاب کرده اند و شیعیان را دعوت می‌کنند که فرج امام را بخواهند؛ یکی از آنها مسجد سهله است که بنابر روایات محل عبادت بسیاری از انبیای الهی بوده و در عصر ظهور هم بیت و محل زندگی امام مهدی(عج) است. دیگری مسجد مقدس جمکران است که به دستور مستقیم حضرت(ع) ساخته شده و محل آمد و شد میلیون‌ها زائر از سراسر دنیا و محل توجه به بقیه الله الاعظم(عج) است.

امام زمان(عج) برای بدون هادی ماندن شیعه در عصر غیبت، شیعیان را به مراجعه به علما امر کرده اند؛ علمایی که از یکسو دغدغه مند نیازهای فکری و فرهنگی شیعیان و از دیگر سو، پرچمدار نهضت‌های عدالت خواهانه و ظلم ستیزی هستند.

شناسه خبر 59812