شناسه خبر:59819
1401/6/17 08:58:57

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار تویسرکان با اشاره به مدیریت خوب آب و نبود جیره‌بندی حتی با وجود پاییز کم‌بارش، اعتبار 53 میلیارد تومانی سفر رئیس‌جمهور در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری را در طول تاریخ تویسرکان بی‌نظیر خواند و گفت: انسداد چاه‌های غیر مجاز در اولویت کار قرار دارد.

حسین افشاری ظهر روز گذشته در جلسه شورای حفاظت از منابع آب با بیان اینکه منابع تأمین آب را تنها از بارش نزولات آسمانی و منابع زیرزمینی داریم، از شناسایی ظرفیت‌های آبی خوب در شهرستان سخن به میان آورد و اظهار کرد: احداث دو سد در حوزه آبریز برای شهرستان فرصت مغتنمی است؛ بهره‌وری از سد مخزنی سرابی داریم و طبق برنامه وزارت نیرو آبگیری سد خرم‌رود نیز زمستان امسال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بالای 83 درصد از آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، افزود: بیش از 89.5 درصد آب مصرفی تویسرکان در حوزه کشاورزی است که حدود 56 درصد از آن در باغات که با هویت مردم تویسرکان گره خورده، صرف می‌شود.

فرماندار تویسرکان را در اجرای روش‌های آبیاری نوین از شهرستان‌های پیشرو در استان دانست و بر عملیاتی شدن آبیاری نوین در باغات بیش از گذشته تأکید کرد و گفت: یارانه اجرای آبیاری نوین در حوزه کشاورزی را نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای بهره‌وری بهینه آب پرداخت می‌کند، می‌طلبد که با ترویج و ترغیب جامعه هدف از این فرصت به‌منظور مدیریت مصرف آب در شهرستان استفاده شود.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصارف آب معمولاً اتفاق نیفتاده است، با تأکید بر مردمی کردن صرفه‌جویی در وضعیت فعلی به‌عنوان یک اصل، افزود: متأسفانه هنوز این حساسیت که ایران کشوری خشک و سرمایه اصلی ما هم آب‌های زیرزمینی بوده و باید از این منابع حفاظت کنیم، ایجاد نشده است.

افشاری فرهنگسازی برای صرفه‌جویی و مدیریت مصرف با اطلاع‌رسانی شرایط آبی به مردم را یک ضرورت خواند و ادامه داد: درصورت کمبود آب اولویت با تأمین آب شرب، سپس صنعت و بعد هم کشاورزی است، آب چون نفت از آنِ عموم مردم و جزء انفال و در اختیار حکومت بوده؛ اگر الزام به حفر چاه در جایی باشد، انجام می‌شود، انشاالله هیچ‌گاه به این وضعیت نرسیم.

وی با تأکید بر اینکه با ادامه برنامه و مدیریتی که در حوزه آب از ابتدای امسال در تویسرکان در دست اجرا داریم اگر بارش فصل پاییز هم کم باشد به مشکل برنخواهیم خورد، گفت: رساندن مصرف آب به حداقل، جزء الزامات است؛ بنابراین مصرف بهینه باید در فرهنگ مردم نهادینه شود، این اتفاق هم با تبیین وضعیت منابع آبی شکل می‌گیرد.

فرماندار تویسرکان با اشاره به 39 حلقه چاه عمیق غیر مجاز با استحصال بیش از 10 لیتر آب در ثانیه و 35 حلقه غیر مجاز با استحصال آب بین 10 تا 5 لیتر در ثانیه در شهرستان، اظهار کرد: انسداد این تعداد چاه عمیق غیر مجاز در اولویت کار شهرستان قرار دارد و اگر چاهی دارای شرایط قانونی باشد، مجوز آن صادر می‌شود.

وی با تأکید بر انسداد چاه‌های غیر مجاز حفرشده در حاشیه رودخانه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها در شهرستان، گفت: متأسفانه برخی از افراد سودجو در مسیر رودخانه و غیره نقطه‌ای را شناسایی و به فاصله 100 متر با حفر چاه در زیر حوزه آبریز حق دیگران را ضایع می‌کنند، طبق قانون با این افراد برخورد می‌شود؛ اما همت مردم و اعضای شورا و دهیاران بر مراقبت از آب‌های زیرزمینی هم در این برهه زمانی بسیار مهم و کلیدی است.

افشاری اعتبار 53 میلیارد تومانی سفر رئیس‌جمهور در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری را در طول تاریخ تویسرکان بی‌نظیر خواند و افزود: دستگاه‌های محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، امور آب و آبفا با دعوت رؤسای شورای سه شهر با همکاری و همفکری روی هزینه‌کرد بهینه این اعتبار با دقت و توجه برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه فعلاً برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در شهرستان نداریم البته مردم باید در مصرف آب صرفه‌جویی را لحاظ کنند، بیان کرد: درحال حاضر به 18 روستا با تانکر آب‌رسانی می‌کنیم و تعدادی روستا دچار تنش آبی هستند؛ یعنی ساعات کمی آب دارند که به آن‌ها هم به‌صورت مرتب با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

فرماندار تویسرکان با اشاره به مدیریت نسبتاً خوب آب در شهرستان، تأکید کرد: کسی حق برداشت غیر مجاز آب از بالادست سد مخزنی سرابی را ندارد؛ درصورت برداشت غیر مجاز طبق قانون با فرد یا افراد خاطی برخورد خواهیم کرد.

شناسه خبر 59819