شناسه خبر:59886
1401/6/19 09:24:47

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه گمرک خسروی هم‌زمان در بحث مسافری و تجاری فعال است و این موضوع حجم فعالیت‌ها را افزایش داده است، گفت: گمرک برای انجام هم‌زمان کالاهای ترانزیتی و صادراتی و در محور دیگر نیز خدمات‌رسانی به زوار، درحال تلاش و هماهنگی است.

«علیرضا مقدسی» روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از فعالیت گمرک رسمی خسروی و روند خدمات‌رسانی به زائران، افزود: طی بازدیدی که از گمرک خسروی داشتیم، انجام فعالیت‌های تجاری روزانه حدود 400 کامیون کالاهای صادراتی انجام می‌شد که در سه روز اخیر نیز امور گمرکی 330 کامیون میوه و تره‌بار، لبنیات، مصالح ساختمانی، پتروشیمی، دیگر مواد غذایی و همچنین رویه ترانزیت کامیون‌های زیادی که اکثراً کالاهایی فسادپذیر و یخچالی داشتند، انجام شد.

وی اظهار کرد: برخی مرزها و گمرکات مشغول تردد زوار و ازلحاظ تجاری با محدودیت روبه‌رو هستند؛ برای اینکه خدمات لازم به زوار در یک محیطی آرام داده شود. اما تجارت گمرک خسروی هم‌زمان انجام می‌شود و فعال است.

رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: وجود 6 دستگاه ایکس ری پالتی و چمدانی، کار خدمات‌رسانی به زائران را در گمرک خسروی تسریع می‌دهد که این مهم زحمات زائران را با وجود گرما، کاهش می‌دهد.

مقدسی ادامه داد: گمرک خسروی در پنج ماه سپری‌شده از سال جاری 850 هزار تُن کالا به ارزش وزنی 350 میلیون دلار به عراق صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظر وزنی 65 درصد و ازنظر ارزشی 59 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ما 12 گمرک مرز رسمی با عراق داریم که خسروی بعد از مهران، ازلحاظ وزنی و ارزشی میزان صادرات به عراق، در رتبه دوم قرار دارد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: مرزبانان اقتصادی و همکاران ما در گمرک در مرزهای 6 گانه خسروی، شلمچه، مهران، چذابه، تمرچین و باشماق به‌صورت شبانه‌روزی برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی درتلاش هستند.

مقدسی اضافه کرد: همچنین حدود 300 دستگاه کامیون حامل مواکب نیز به‌صورت خروج موقت برای خدمات‌رسانی به زائران در طول مسیر عراق، خارج شده‌اند؛ در گمرک سومار اعلام آمادگی کردیم که مواکب و کامیون‌داران از این مرز خارج شوند.

وی گفت: کارکنان گمرک هم درخصوص خروج مواکب و مواد مصرفی و عبور موقت کامیون‌ها و سایر مواردی که در حوزه وظایف گمرک ایران است، 24 ساعته در 6 مرز خروجی زوار درتلاش هستند که از همین‌جا به آن‌ها خداقوت می‌گوییم.

این مقام مسئول افزود: در مرز رسمی خسروی یک هماهنگی بسیار خوبی بین دستگاه‌ها وجود دارد که البته کاستی‌هایی نیز هست و این طبیعی است و ثواب اربعین را بیشتر می‌کند و از تمام زائرانی که به اینجا مراجعه کردند، طلب زیارت داریم.

مقدسی تصریح کرد: طبیعتاً ظرفیت طرفین مهم است که در ایران تا جایی که تلاش و توان مسئولان بوده، ظرفیت‌های خوبی فراهم شده؛ با توجه به ظرفیت‌های طرف عراقی، مشکلاتی حادث شده که بعضاً به‌خاطر ازدحام جمعیت، ممکن است مرز برای مدت کوتاهی بسته شود که طبق مذاکرات ستاد اربعین با طرف عراقی، مشکل رفع شده است.

   مرز خسروی مورد استقبال زائران قرار گرفته است

وی گفت: اکنون خسروی مورد استقبال زائران قرار گرفته و به‌صورت روان درحال حرکت به سمت کربلای معلی هستند و تمام تلاش کشور ما این است که مرزها باز باشد و تا آخرین نفری که شور حسینی در دل آن‌ها رخنه کرده، روند خروج ادامه پیدا کند و اکنون خروج خیلی خوبی دارند و امید است ورود خوبی هم داشته باشند و زائران از مرزهای متفاوت و با زمان‌بندی مناسب وارد کشور بشوند که مسئولان بتوانند خدمات خوبی به آنان ارائه بدهند.

شناسه خبر 59886