شناسه خبر:60062
1401/6/22 09:56:17

سپهرغرب، گروه خانواده: نوشت‌افزار، در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده است و اکنون این کالاهای آموزشی هم آلوده به صنعت مد روز به بازار عرضه می‌شود. برخی معتقدند کودکان برای آنکه از غافله عقب نمانند دست به انتخاب لوازم‌التحریر فانتزی می‌زنند اما برخی دیگر استدلال می‌کنند که لوازم‌تحریر تجملی به پشتوانه تهاجم فرهنگ غربی اتفاق افتاده است.

پس از دو سال تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس‌های آنلاین، امسال با کاهش کرونا و اجرای تصمیم بازگشایی مدارس، محصولات لوازم‌التحریر مخاطبان بیشتری پیداکرده است. مهر امسال برخلاف سال‌های گذشته رنگ و بوی دیگری دارد؛ دانش‌آموزان از اینکه می‌توانند پس از دو سال از قاب تلفن‌همراه و تبلت خارج و در مدرسه حاضر شوند، خوشحال‌اند اما این شادی برای بسیاری از خانواده‌ها با دلواپسی‌های فراوانی همراه است. التهاب بازار و نوسانات قیمت ازیک‌طرف، توقع بالای کودکان و نوجوانان در خرید لوازم‌تحریر فانتزی و گران‌قیمت از طرف دیگر شیرینی این ایام را به کام خانواده‌ها تلخ کرده و روزهای پراضطرابی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. طبق معمول فقدان نظارت دستگاه‌های مسئول باعث شده بازار نوشت‌افزار در رکود قرار بگیرد اما توقع بالای کودکان و گرایش به خرید لوازم فانتزی موضوعی است که در این گزارش به بررسی آن می‌پردازیم.

  بچه‌ها و دنیای فانتزی ها

کودکان و نوجوانان امروزی با دهه قبل قابل‌مقایسه نیستند؛ بچه‌های دهه 60 و اوایل دهه 70 با بازگشایی مدارس نهایت چیزی که می‌خریدند یک جفت کفش نو بود و لوازم‌التحریر هم در حد رفع نیاز تهیه می‌شد؛ دفترهایی که اغلب کاهی بود و مدادهایی که تا رسیدن به انتها و در نهایت با استفاده از سرمدادی باید استفاده می‌شد. آن روزها دفترهای فانتزی، مدادتراش‌های دستی و جامدادی‌های تراش‌دار و خاص برای بچه پولدارها بود اما امروز دیگر فرق چندانی بین قشر پولدار و کم‌درآمد نیست، مهم این است که کودکمان دلش لوازم‌التحریر فانتزی می‌خواهد! اما واقعاً دلیل گرایش کودکان به لوازم‌تحریر تجملی و فانتزی چیست؟

فاطمه قاسم‌زاده، روان‌شناس و پژوهشگر عرصه روان‌شناسی کودک می‌گوید: کودکان به‌صورت طبیعی زیبایی و شادی را دوست دارند و تصاویر زیبا ناخودآگاه به آن‌ها انگیزه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، اگر دانش‌آموزی دفتری داشته باشد که روی جلد آن تصویری از طبیعت مثل درخت، گل، حیوانات زیبا و... باشد، آن را بیشتر از یک دفتر ساده دوست دارد و این امری طبیعی است اما توجه آن‌ها به لوازم‌التحریر تجملی بیشتر ناشی از تأثیر خانواده، دوستان و شرایط دیگر است و حتی ممکن است خود بچه‌ها لوازم‌التحریر فانتزی و تجملی را دوست نداشته باشند و برای اینکه از قافله عقب نمانند این انتخاب‌ها را انجام دهند بنابراین این است که نقش خانواده و جامعه مصرفی مشخص می‌شود.

  تأثیر نقاشی‌ها بر ذهن کودکان

امروزه بچه‌ها برای انتخاب لوازم‌التحریر انتخاب‌های متنوع و رنگارنگی دارند. در پشت ویترین مغازه‌های لوازم‌التحریری انواع و اقسام نوشت‌افزار با تصاویر مختلف از شخصیت‌های کارتونی، طبیعت و چهره‌های محبوب به چشم می‌خورد اما گاهی در این خصوص شاهد چاپ تصاویر شخصیت‌های منفی و خشن بازی‌های کارتونی بر روی این لوازم هستیم. چنین تصاویری می‌تواند به‌مرورزمان بر ذهن کودک تأثیر منفی گذاشته و به الگوهای رفتاری نامناسبی در رفتار، پوشش و طرز صحبت کردن کودک تبدیل شوند. از طرف دیگر، تصاویر تیره، غم‌انگیز و ترسناک نیز برای کودکان مناسب نیست.

اگر طراحی‌های لوازم‌التحریر دانش‌آموزان به معنای واقعی زیبا باشد و بیشتر از طبیعت الهام گرفته باشد نه‌تنها زیان‌هایی برای آن‌ها ندارد بلکه سبب علاقه‌مندی آن‌ها به طبیعت و درنتیجه احترام و حفظ محیط‌زیست می‌شود و مشکلاتی را برای آن‌ها نه در آینده و نه در حال ایجاد نمی‌کند.

  ضرورت توجه به هویت ملی در خرید لوازم‌التحریر

در ادامه طاهره همیز؛ کارشناس تربیتی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه با اشاره به اهمیت انتخاب گزینه‌های مناسب برای فرزندان می‌گوید: انتخاب لوازم‌التحریر فانتزی توسط دانش‌آموزان پشتوانه دارد؛ کشورهای غربی سال‌هاست که از طریق کارتون، فیلم، سریال و حتی بازی‌های یارانه‌ای برای انحراف افکار کودکان تلاش می‌کنند؛ به همین دلیل تصاویر شخصیت‌های کارتونی خارجی مورد علاقه کودکان باعث تداعی خاطرات برای آن‌ها شده و به همین دلیل کودکان گرایش بیشتری به انتخاب این‌گونه لوازم‌التحریر پیدا می‌کنند.

متأسفانه ما در رقابت با غرب سعی نکردیم سریال‌ها و کارتون‌های جذابی از اسطوره و قهرمانان کشور خودمان بسازیم. چرا فکر می‌کنیم با ساخت این‌گونه سریال‌ها و کارتون‌ها کودکان جذب نمی‌شوند؟! سریال یوسف پیامبر به‌عنوان یک الگوی موفق توانست حتی رده سنی کودکان را به خود جذب کند و کشورهای زیادی ازجمله کشورهای عربی به خاطر ساخت یک ارزش تاریخی احترام خاصی برای ایران قائل شدند. بنابراین، ما باید با تهیه فیلم، کارتون و حتی قصه‌ گفتن نمادها، اسطوره‌ها و قهرمانان ملی کشورمان را در ذهن کودکان پررنگ کنیم و دراین‌بین با خرید لوازم‌التحریر منقش به تصاویر اسطوره‌ها و قهرمانان اسلامی و ایرانی مدافع ارزش‌های دینی و ملی خودمان باشیم.»

  واکنش مناسب والدین در برابر زیاده‌خواهی کودک

فاطمه قاسم‌زاده ادامه داد: زیاده‌خواهی کودکان در خرید لوازم‌التحریر طبیعی نیست بلکه ناشی از بی‌توجهی و بی‌نظمی آن‌ها در استفاده از این وسایل است که این بی‌توجهی ناشی از این است که نحوه استفاده از نوشت‌افزار به کودکان آموخته نشده و این نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان ما در بسیاری از موارد از آموزش‌های لازم برخوردار نمی‌شوند لذا واکنش مناسب والدین به این کودکان، آموزش مناسب و الگویی است که کودک در خانواده با آن روبرو می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های مقابله با زیاده‌خواهی کودکان، ارتباط والدین با مدارس است؛ والدین باید با مدرسه ارتباط داشته باشند تا بااطلاع از برنامه‌های درسی کودکان متوجه شوند که فرزندشان چه میزان دفتر و نوشت‌افزار نیاز دارد. اگر کودکان و نوجوانان بدانند که والدین با مدرسه ارتباط دارند و از میزان نیازهای آنان به لوازم‌التحریر اطلاع دادند کمتر زیاده‌طلبی می‌کنند.

متأسفانه هم‌آهنگی بین مدرسه و خانواده کم است و یکی از دلایل آن به‌ویژه در مدارس دولتی ناهماهنگی خانواده و مدرسه در ارتباط با مسائل مختلف است و این تفاوت فرهنگی به ضرر دانش‌آموزان تمام می‌شود.

  تشویق مدارس به استفاده از نوشت‌افزار ایرانی

طاهره همیز ممنوعیت مدارس در استفاده از لوازم‌التحریر باشخصیت‌های کارتونی خارجی را روشی مؤثر در کم‌رنگ شدن نوشت‌افزارهای غربی و ترویج و اشاعه فرهنگ اسلامی-ایرانی می‌داند و می‌گوید: با توجه به اینکه کودکان به‌خصوص دبستانی‌ها دوست دارند که مورد تشویق قرار بگیرند بنابراین ترغیب مدارس به استفاده از لوازم‌التحریر با نماد و نشانه‌های قهرمانان و اسطوره‌های ایرانی می‌تواند تأثیر مثبتی در گرایش کودکان به انتخاب لوازم‌التحریر ساده و ایرانی داشته باشد. از طرف دیگر، ممانعت استفاده از نوشت‌افزارها با نماد شخصیت‌های خارجی در سطح مدارس می‌تواند والدین را در مورد اثرات منفی استفاده از این محصولات توجیه و آگاه کند.

هدی‌سادات پاک‌نهاد

شناسه خبر 60062