شناسه خبر:60145
1401/6/24 08:59:51
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خبر داد:

پیاده‌روی لشکریان حسین(ع) در اربعین

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در روز اربعین پیاده‌روی جاماندگان اربعین را خواهیم داشت، گفت: این برنامه در تمام شهرستان‌ها برگزار خواهد شد که با قرائت زیارت اربعین در مساجد و بقاع متبرکه همراه خواهد بود.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : ماه‌های محرم و صفر برای مردم ایران و بسیاری از افراد در سراسر جهان، جایگاه ویژه‌ای دارد. در این ایام افراد با بهره گرفتن از آداب و سنن خاص خود که ریشه در فرهنگشان دارد، به سوگواری حسینی می‌پردازند.

محافل و برنامه‌هایی که در ایام محرم با حضور مردم برگزار می‌شود، یکی از اجتماعات بزرگ حسینی است. دیگر برنامه خاصی که در این ایام امروزه شاهد هستیم، اجتماع بزرگ حسینی در اربعین است.

این اجتماع با پیاده‌روی عشاق از مبدأ تا مقصد کربلا همراه است. با توجه به اینکه استان همدان در مسیر این سفر معنوی قرار گرفته و گذرگاهی است که بسیاری از زائران اربعین برای خروج از مرز از آن عبور می‌کنند، پیاده‌روی جاماندگان راه عشق در اربعین در شهر همدان برگزار می‌شود. بنابراین درخصوص آنچه در این حوزه انجام شده است، گفت‌وگویی با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری با بیان اینکه امسال با بهبود شرایط کرونایی جامعه بهره‌مندی بیشتری را از ماه‌های محرم و صفر داشته است، گفت: یک‌هزار و 500 نقطه تبلیغی در فضاهای شهری و روستایی برنامه‌­های عزاداری دهه نخست محرم را برگزار کردند.

حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به اینکه پوشش تبلیغی ما در استان همدان بیش از 90 درصد بوده است، اظهار کرد: این پوشش توسط طلبه‌های بومی و اعزامی در سطح شهر و روستا دنبال شده؛ حال آنکه بیشتر طلبه‌ها بومی بوده‌اند و استان همدان به‌لحاظ حضور طلبه بومی، خودکفا است.

وی افزود: قبل از شروع ماه محرم اجلاسیه بزرگ به رسم خادمی برگزار شد که در این مراسم از 10 رکن تأثیرگذار در هیئت‌های مذهبی و پیشکسوتان استان همدان تجلیل و تکریم شد؛ همچنین نمونه‌هایی از آیین عزاداری‌های همدان از شهرستان‌های مختلف به نمایش درآمد که برای نخستین‌بار اجرا شدند.

این مقام مسئول گفت: چاپ کتاب کاروان عشق دیگر اقدام خوب قبل از محرم بود که به بیان تاریخ شفاهی هیئت‌های همدان در سال‌های 1357 به قبل، پرداخته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه مراسم‌های عزاداری پُرشور و بدون مشکل برگزار شدند، تصریح کرد: برآوردها رشد 20 درصدی استقبال مردم از مراسم‌های عزاداری را نشان می‌دهد که حضور مردم در محافلی که در فضای باز برگزار شده، بیشتر بوده است.

حجت‌الاسلام نظیری خاطرنشان کرد: تجلیل و تکریم از پیشکسوتان هیئت‌ها در شهرستان‌های بهار، رزن، فامنین و ملایر نیز صورت گرفت و اجتماع شبیه قاسم که همان برنامه قبلی احلی من العسل بود، برای پسران نوجوان برگزار شد.

وی با بی‌نظیر خواندن اقداماتی که ستاد نهضت پیشرفت بانوان در حوزه خانواده و جمعیت داشته‌اند، اذعان کرد: این اقدام که به همت بانوان رخ داد و تمرکز بر حوزه خانواده، فرزندآوری و سقط و قتل جنین داشت، در اجلاسیه شیرخوارگان حسینی و دیگر محافل به‌طور جدی در استان همدان دنبال شد.

این مقام مسئول ادامه داد: این آگاهی‌بخشی در شهرستان‌های بهار، اسدآباد و نهاوند پُررنگ‌تر بود که بانوان در مجموعه ناجی شو با توجیه و آگاه‌سازی زنان درباره آسیب‌های سقط جنین، افراد را از این کار منصرف می‌کردند که خوشبختانه موفق هم بودند.

وی با اشاره به مراسم‌هایی ازجمله اجلاسیه‌ دختران حسینی و بانوان زینبی، گفت: اجتماعات دختران را در همه شهرستان‌ها شاهد بوده‌ایم که دختران با الگو قرار دادن حضرت رقیه (س) و مادران با الگو قرار دادن حضرت زینب (س)، در زندگی از سبک زیستن آن‌ها بهره ببرند و بانوان جهادگر در راستای تبیین رفتار حضرت زینب (س) قرار گیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه در دهه دوم ماه صفر و آغاز پیاده‌روی زائرین اربعین بیشتر تمرکز بر موکب‌ها بوده است، افزود: در استان همدان 110 موکب درحال فعالیت هستند؛ راویان اربعین پس از آموزش در سطح استان حضور داشته و تعدادی نیز به مرز مهران و عراق اعزام شدند.

وی از راه‌اندازی ایستگاه‌های فرکانس خبر داد و ابراز کرد: در 6 موکب پُرتردد ایستگاه‌های فرکانس نصب شد که محتواهای غنی با دسترسی آسان در اختیار زائران قرار داده شد.

این مقام مسئول در توضیح ایستگاه‌های فرکانس تصریح کرد: این ایستگاه‌ها محتواهایی که دربرگیرنده پاسخ به شبهات، آداب زیارت، تحلیل واقعه عاشورا و اربعین حسینی بوده‌اند، داشتند که به‌صورت محتوای دیجیتال تهیه و بارگذاری شده بودند و افراد می‌توانستند با اسکن بارکدها، به مطالب دسترسی داشته باشند.

حجت‌الاسلام نظیری درخصوص موکب‌ها در ادامه گفت: اعزام مبلغین به موکب‌ها از دیگر اقدامات سازمان تبلیغات بوده است که علاوه‌بر تبلیغ، اقامه نماز جماعت در موکب‌ها را نیز برعهده داشتند؛ همچنین امسال موکب اختصاصی بانوان در اسدآباد برپا شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در روز اربعین پیاده‌روی جاماندگان اربعین را خواهیم داشت، افزود: این برنامه در تمام شهرستان‌ها برگزار خواهد شد که با قرائت زیارت اربعین در مساجد و بقاع متبرکه همراه خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه مجالس روضه در روزهای پایانی ماه صفر را خواهیم داشت، اذعان کرد: اعزام مواکب به مشهد مقدس و برنامه‌ریزی برای اعزام زائران پیاده، ازجمله کارهای پیش رو است که با بهره‌گیری از ظرفیت مبلغین در این ایام انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام نظیری با بیان اینکه تولید محتواهایی که روایات مختلفی از امتداد عاشورا تا انقلاب اسلامی و انقلاب مهدوی و ظهور دارد انتشار یافته است، اظهار کرد: این تولید محتواها در قالب پادکست بوده که امسال علاوه‌بر تولید آن‌ها، پادکست‌هایی نیز برای معرفی اصحاب امام حسین (ع) تولید شد.

وی در توضیح بیشتر محتواهای تولیدی افزود: با ثبت شماره افرادی که از این تولیدات استفاده کرده‌اند، بعد از این سفر آن‌ها به سازمان تبلیغات استان‌های خودشان معرفی می‌شوند تا این‌گونه محتواها برایشان ارسال شود.

این مقام مسئول مشکلی که در این ایام وجود داشت را تغییر در برنامه رفت و برگشت زائران بیان کرد و گفت: یکی از مشکل‌ها سفرهای زودهنگام قبل از دایر شدن موکب‌ها بود و مواکب زمانی آماده پذیرایی از زائران اربعین شدند که برخی از آنان به کربلا رفته بودند و درحال حاضر و در آستانه اربعین، سیر نزولی سفر‌ها را شاهدیم و بیشتر افراد درحال بازگشت هستند.

حجت‌الاسلام نظیری در پایان به الگوی تبلیغات محیطی پرداخت و اظهار کرد: بیلبوردها و بنرهای نصب‌شده در سطح شهر دربردارنده روایاتی هستند که آن را به بیننده انتقال می‌دهد. حضور این بیلبوردها در شهر با همراهی شهرداری همدان و براساس نیاز جامعه بوده است.

شناسه خبر 60145