شناسه خبر:60220
1401/6/27 09:47:21
استراتژی تأمل‌برانگیز مدیریت شهری همدان:

حرکت لاک‌پشتی پروژه‌های نیمه‌تمام در دل شهر

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: با آغاز به‌کار ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر در همدان، موضوع تعیین راهبردهای اساسی برای جهت‌دهی به توسعه ‌شهری، بار دیگر به موضوع داغ محافل کارشناسی در حوزه شهری تبدیل شده، موضوعی که برای شهروندان نیز از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و از مدیران جدید شهر انتظار داشتند هرچه سریع‌تر برای به سرانجام رساندن کارهای بر زمین مانده در مسیر توسعه‌ شهری اقدام کنند.

در چنین شرایطی وجود پروژه‌های نیمه‌تمام شهری از برجسته‌ترین دغدغه‌های رسانه‌ها و مدیران جدید شهر بود؛ چالشی که در سال‌های اخیر بنا به تأثیرگذاری بالا به دغدغه‌ای اساسی برای مردم و مسئولان تبدیل شده‌ و مانع‌زدایی از به سرانجام رسیدن آن‌ها، به راهبرد اساسی مدیران شهری در شعارهای انتخاباتی‌شان بدل شده بود اما حالا با گذشت بیش از دو سال از روی کار آمدن شورای ششم در همدان همچنان پروژه‌های کلان در دل شهر به سان زخم‌های کهنه‌ای رو بازو چرکین، نمود داشته و خبری از اتمام این پروژه‌ها نیست.

از پروژه پارکینگ آقاجانی‌بیگ گرفته که روند طولانی عملیات اجرایی در این پروژه در یکی از محلات مرکزی شهر آن را به یک پروژه اساطیری بدل کرده تا پارک‌های فرامنطقه‌ای اکباتان و ولایت، پروژه بلاتکلیف کبابیان، پارک آمادای و ورودی‌های شهر و سرانجام پیاده‌راه‌سازی چهار خیابان منتهی به پیاده‌راه میدان امام‌(ره) و در نهایت تقاطع‌های غیر همسطح که اگر بخواهیم کمی اغراق را چاشنی خبرمان در بحث کنیم می‌توان گفت از زمان کلنگ‌زنی دقیق این تقاطع‌ها، تاریخی در دست نیست البته آنچه گفته شد تنها بخشی از پروژه‌ها در کنار دیگر پروژه‌های به فراموشی سپرده شده همچون پارکینگ پشت هتل مرمر، بازار پرندگان، میدان تره‌بار، شهرک پزشکان، شهرک مشاغل مزاحم است که سابقه مصوبه برخی از پروژه‌ها به دوره دوم شورای اسلامی شهر بازمی‌گردد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم دراین‌باره گفت‌وگویی را با معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

وحید علی‌ضمیر با بیان اینکه در حال حاضر در پروژه تقاطع غیر همسطح غدیر شاهد پیشرفت بیش از 95 درصدی هستیم گفت: این پروژه دارای سه رمپ است و تنها بحث هندریل و نرده بالای رمپ منتهی به دانشگاه پیام نور یعنی رمپ شمالی باقی مانده است.

وی با تأکید بر اینکه عرضه بتنی این پروژه و دو رمپ جنوبی و غربی به‌طور کامل به پایان رسیده، تشریح کرد: باقی کارها ظرف چند روز آینده انجام و طبق روزشمار نصب‌شده تا پایان شهریور و نهایتاً چند روز بعد از تاریخ روزشمار به اتمام خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه با وجود محدودیت منابع مالی روند این پروژه مناسب بوده، اظهار کرد: برای اتمام کار نیز همچنان نیازمند تزریق منابع مالی هستیم.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه در پروژه تقاطع شهید همدانی نیز شاهد پیشرفت خوبی هستیم به‌طوری‌که در سه قطعه بتن‌ریزی عرشه انجام شده، ‌گفت: دو بخش نهایی نیز ظرف دو ماه آینده در حوزه آسفالت‌ریزی به‌صورت کامل به اتمام خواهد رسید.

علی‌ضمیر با بیان اینکه پیشرفت پروژه تقاطع شهید همدانی نیز با توجه به شرایط تأمین منابع مالی مناسب بوده است، تصریح کرد: طبق وعده قرار بود این پروژه تا اوایل فصل زمستان به تمام شود بنابراین با توجه به شرایط حاکم به‌نظر می‌رسد بتوانیم به این وعده جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص پارکینگ آقاجانی‌بیگ نیز باید بگویم یکسری موانع و مشکلات اجرایی پیش روی پروژه بود که خوشبختانه طی یک ماه گذشته با پیگیری این موانع مرتفع شد و تا حدودی تحرک در آن شاهد هستیم اظهار کرد: دراین‌بین یکسری بحث‌های داخلی با پیمانکار مطرح بود که خوشبختانه این مسائل حل و درعین‌حال برخی مجوزهای مورد نیاز نیز اخذ شد.

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر این پروژه فعال است و با یک برنامه زمان‌بندی جدید از مجموعه مشاور و پیمانکار خواسته شده که بعد از مصوب شدن نهایی تاریخ اتمام پروژه را اعلام کنند ابراز کرد: این پروژه دارای شرایط خاصی است زیرا در دو بخش اداری و پارکینگ تعریف شده، براین اساس در مجموع حدود 55 تا 60 درصد شاهد پیشرفت فیزیکی بوده‌ایم.

علی‌ضمیر ادامه داد: در خصوص سایر پروژه‌ها نیز باید بگویم عملکرد شهرداری بر اساس ردیف بودجه‌هایی است که برای هر پروژه در مناطق و ستاد تعریف شده حال آنکه در بخش عمرانی شهرداری بودجه تعریف‌شده حدود هزار و 200 میلیارد تومان است که اگر بخواهیم در این خصوص گزارش عملکرد ارائه دهیم بیش از 90 درصد ردیف بودجه‌های تعریف‌شده که به‌عنوان تکلیف بر عهده ما بود، در مناطق تعیین تکلیف شده‌اند.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف 90 درصد ردیف بودجه‌ها عدد قابل دفاعی است، تصریح کرد: برای پروژه‌های پارک ولایت و اکباتان نیز در بودجه سال جاری هیچ ردیفی عمرانی دیده نشده و تنها نگهداری آن مطرح است اما با توجه تأکیدات شهردار و دیگر دوستان، پیشنهاد دادیم که در بودجه اصلاحی 1401 ردیفی برای این دو پروژه نیز پیش‌بینی شود تا بتوانیم بخش‌های عمرانی باقی مانده را پیش ببریم.

  برای پیاده‌راه سازی و یا ساماندهی چهار خیابان منتهی به میدان امام ردیف بودجه‌ای پیش‌بینی نشده است

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان، ادامه داد: در خصوص پیاده‌راه‌سازی‌ یا ساماندهی چهار خیابان باقی‌مانده منشعب به میدان امام (ره) نیز در بودجه سال جاری ردیفی در نظر گرفته نشده است بنابراین باید منتظر بود که در سال‌های آتی برای این پروژه‌ها تصمیم لازم اتخاذ شود.

علی‌ضمیر با بیان اینکه در خصوص ورودی‌های شهر نیز باید بگویم در حال حاضر به‌صورت قطعه‌ای در هر چهار ورودی شهر همدان شهرداری‌های مناطق مشغول به کار هستند، گفت: تملکاتی که در ورودی بلوار شهید همدانی توسط شهرداری منطقه سه انجام و در پی آن تعریضی که انجام شد و یا تعریض‌هایی که در بلوار آیت‌الله نجفی و نیز بلوار ارتش شاهد بودیم همگی از همین دست کارها در عرصه ساماندهی ورودی شهر است.

وی با اشاره به اینکه همین روند ساماندهی قطعه را در ورودی سمت ملایر نیز شاهد هستم گفت: اما اینکه بخواهیم پروژه را به‌صورت کامل از یک نقطه و تا نقطه دیگر در ورودی‌ها دنبال کنیم این‌گونه نبوده است.

وی با بیان اینکه امسال قرار بود زیرگذری را برای تقاطع بهشت بزنیم که کار مطالعاتی آن توسط مشاور انجام و اجرای این پروژه به‌صورت کامل رد شد، اذعان کرد: طبق تصمیم‌سازی داخلی احتمالاً در تقاطع میدان امام حسین‌ (ع) شاهد احداث تقاطع غیر همسطح در صورت دریافت مصوبه لازم باشیم و در پی آن بودجه لازم دیده شود.

   پروژه کبابیان همچنان در رفت‌وآمد کمیسیون ماده پنج و شهرداری

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با تأکید بر اینکه در خصوص پروژه کبابیان نیز قرار بود همکاری لازم را با قرارگاه خاتم داشته باشیم اما یکسری موانع در کمیسیون ماده 5 به‌وجود آمد پس این پروژه همچنان در رفت‌و‌آمد شهرداری و کمیسیون است گفت: اگر بتوانیم مصوبات نهایی را از این کمیسیون دریافت کنیم چون یک توافقنامه با قرارگاه خاتم داریم امید است بتوانیم این پروژه را نیز عملیاتی کنیم.

علی‌ضمیر در خاتمه درباره پروژه پارک آمادای نیز گفت: برای این پروژه نیز ردیف بودجه‌ای سال جاری پیش‌بینی نشده اما موضوعات تملکی در منطقه چهار شهرداری در دستور کار پیگیری است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد در دوره ششم شورای اسلامی شهر همدان و مدیریت شهر جدیدی هیچ برنامه و طرحی برای اتمام پروژه‌های تأثیرگذار شهری که این روزها به زخم‌های کهنه در دل شهر بدل شده‌اند به‌جز معدود موارد پیش‌بینی نشده به‌نحوی‌که کار را بر خود آسان کرده و حتی ردیف بودجه‌ای نیز برای آن‌ها پیش‌بینی نکرده‌اند و به‌راحتی در پاسخ به خبرنگار عنوان می‌کنند که برای فلان پروژه تأثیرگذار در دل شهر که حتی از عمر برخی از آن‌ها سال‌ها است می‌گذرد بودجه پیش‌بینی نشده این در حالی است که یکی از معضلات شهر همدان از ابتدای دهه 90 به این‌سو، طرح‌های بزرگ عمرانی نیمه‌تمامی هستند که امروز در هر نقطه از شهر باشیم، یکی از این پروژه‌های نیمه‌کاره در مقابل چشمان ما خودنمایی می‌کند. از تقاطع‌ها در شمال شهر گرفته تا دیگر پروژه‌های عمرانی همچون پارکینگ و پارک و غیره که با توجه به وسعت و بودجه بزرگ تکمیل آن‌ها مدیریت شهری همدان در دوره‌های چهارم و پنجم و به‌تبع آن با بی‌خیالی تمام در دوره ششم به‌نوعی از اتمام آن‌ها طفره رفتند و امروز آمار طرح‌های نیمه‌تمام همچنان در حال افزایش است به‌طوری‌که به‌نظر می‌رسد شهرداری همدان باید برنامه زمان‌بندی مشخص با بودجه‌ای شفاف برای اتمام این طرح‌ها ارائه دهد.

شناسه خبر 60220