شناسه خبر:60301
1401/6/29 09:05:30
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان خبر داد:

آغاز اجرای طرح توانمندسازی توان‌یابان استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان از آغاز اجرای طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی برای سه گروه از توان‌یابان استان شامل سالمندان، نابینایان و ناشنوایان خبر داد.

امیر کوکائیان روز دوشنبه اظهار کرد: طرح توانمندسازی و ارائه خدمات مداخلات تخصصی از هفته گذشته به مدت یک سال برای 50 داوطلب از هر گروه سالمندان، نابینایان و ناشنوایان توسط بهزیستی استان همدان در راستای ارتقای سطح زندگی و از بین بردن احساس ناتوانی در جامعه هدف اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: این طرح به‌منظور اینکه افراد دارای معلولیت قادر باشند با استفاده از توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادهای خود و ایجاد ارتباط مؤثر در جامعه به حداکثر توانمندی فردی در جهت استقلال رسیده و با شور و نشاط در جامعه زندگی کنند پایه‌ریزی شده است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه آموزش‌های بخش عمومی در چهار حوزه آموزش، تغییر نگرش، مطالبه‌گری و فعالیت‌های اجتماعی به این افراد ارائه می‌شود افزود: ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، اوقات فراغت و گردشگری، توانبخشی و حمایتی در فضاهای باز و پارک‌ها به‌صورت گروهی برای دستیابی به یک زندگی سالم و موفق جامعه هدف در دستور کار این طرح قرار دارد.

کوکائیان خاطرنشان کرد: خانواده‌های بسیاری از سالمندان و معلولان بینایی و شنوایی از داشتن کمترین آگاهی‌های عمومی در زمینه‌ مراقبت از مددجو، آشنایی با مهارت‌های مختلف زندگی مانند تاب‌آوری، برخورد خلاقانه، خودآگاهی، اعتماد به‌نفس و مانند آن، محروم هستند که این عدم آگاهی، نقش مهمی در کاهش توانایی و قدرت‌ روانی این گروه از مددجویان دارد و آن‌ها را بیش از پیش در انزوا فرو می‌برد.

وی تصریح کرد: عمده‌ محتوای طرح توانمندسازی توان‌یابان به آموزش‌ مهارت‌های زندگی و مراقبت‌های بهداشتی اختصاص دارد و با هم‌افزایی مراکز تحت نظارت بهزیستی مانند سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO)، انجمن توان‌یابان، کانون ناشنوایان و انجمن نابینایان انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: توانمندسازی سالمندان، نابینایان و ناشنوایان مستلزم توجه روزافزون تمامی آحاد جامعه نسبت به قوانین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و پیام انسان‌مدارانه این قوانین است.

کوکائیان افزود: به ازای هر 15 مددجو، یک تسهیلگر کار اجرای طرح را عهده‌دار می‌شود که اجرای این طرح برای مددجو و خانواده، هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد.

شناسه خبر 60301