شناسه خبر:60511
1401/7/2 10:17:53

سپهرغرب، گروه شهر: یک کارشناس شهرسازی گفت: یکی از دلایل ناکارآمدی بافت‌های شهری، نبود برنامه دقیق و حساب‌شده و تسهیلات زیربنایی، نشأت گرفته از نحوه و روند شکل‌گیری آن‌ها است.

فرزاد مؤمنی اظهار کرد: قانونی به نام حریم شهری وجود دارد که بر اساس آن مشخص می‌شود چه قسمتی از شهر در حریم قرار دارد، مناطق زمانی در قالب حریم قرار می‌گیرد که اتفاقی در این حریم‌ها ایجاد نشود.
وی گفت: زمانی که شهرها به سمت توسعه افقی حرکت می‌کند، تأسیسات زیربنایی نیز باید متناسب با آن رشد کند.
وی خاطرنشان کرد: توصیه کارشناسان و مدیران شهری، حرکت شهرها به سمت توسعه عمودی است؛ در این فرایند اولویت با بافت‌های فرسوده شهر و ساماندهی آن‌ها است. بافت فرسوده بافتی از شهر است که به‌صورت قانونی شکل گرفته و در گذر زمان از نظر کالبدی دچار فرسودگی شده است.
این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: برخلاف بافت فرسوده که به‌صورت قانونی شکل گرفته و جزئی از بافت مرکزی شهر است، بافت ناکارآمد در حریم شهرها شکل می‌گیرد و به دلیل توسعه افقی شهرها در آینده این نواحی در نهایت به پیکره شهر افزوده می‌شود، هرچند که این روند با طی مراحل قانونی همراه نیست.
مؤمنی گفت: یکی از دلایل ناکارآمدی بافت‌های شهری نبود برنامه دقیق و حساب‌شده و تسهیلات زیربنایی است، املاک واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری سند ندارد و همین امر موجب شده تا برنامه مشخصی در این نواحی از شهر وجود نداشته باشد.
وی افزود: زمانی که املاک سند قانونی نداشته باشد، امکان تجزیه و تحلیل براساس قانون تفکیک در این بافت‌ها وجود ندارد؛ در صورتی که شکل‌گیری بافت‌های شهری قانون‌مند باشد، امکان برنامه‌ریزی از سوی سازمان‌های شهری وجود دارد و در غیر این‌صورت مدیریت بر این بافت‌ها بسیار دشوار است.

شناسه خبر 60511